وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

وظیفه ما زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت است

آنچه امروز مهم است تداوم فرهنگ ایثار و شهادت در سطح جامعه و انتقال آن به دیگر ملت‌ها است.

به گزارش خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسمی با عنوان جشن ایثار ضمن تشکر از فعالیت‌های سعید الفتی مشاور امور ایثارگران و سازمان‌های تابع وی گفت: ما به عنوان پیروان اهل بیت (ع)، فرهنگ ایثار و شهادت را از ائمه و به خصوص از تاریخ پر افتخار عاشورا آموخته‌ایم.‌ آنچه مایه پیروزی انقلاب اسلامی شد برگرفته از همین فرهنگ بود. امام راحل نیز نهضت خودش را با همین آغاز کرد به شکلی که یکی از سخنرانی‌های آتشین ایشان در محرم بود. در واقع انقلاب ما انقلابی عاشورایی بود. در دفاع مقدس هم بهره‌گیری از فرهنگ ایثار و شهادت باعث پیروزی شد و پس از هشت سال مجاهدت و با بهره‌گیری از همین فرهنگ به پیروزی دست یافت.

وی ادامه داد: آنچه امروز مهم است تداوم این فرهنگ در محیط خانواده، کار و در سطح جامعه و همچنین انتقال این فرهنگ به دیگران و ملت‌های تشنه عدالت است. ملت‌هایی که زیر بار ستم دژخیمان و دیکتاتوران به سر می‌برند.

جنتی عنوان کرد:‌ در طول سه دهه که از انقلاب اسلامی می‌گذرد با الهام از همین فرهنگ ملت‌های زیادی مانند فلسطین و بحرین و لبنان و ... موضوع مقاومت را پیش گرفتند و با الهام انقلاب اسلامی ایران که ملت بزرگ ایران نماد آن بوده توانسته‌اند علیه ظلم قیام کرده و به پیروزهایی دست یابند.

وی افزود: ما به عنوان یک دستگاه فرهنگی از همه ابزارهای موجود برای ترویج و توسعه فرهنگ استفاده می‌کنیم به عنوان مثال کتابهایی که در زمینه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و مقاومت مورد حمایت قرار می‌دهیم. در حوزه سینمایی فیلم‌هایی که در جهت انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و حماسه دفاع مقدس بوده‌اند، مورد حمایت قرار گرفتند. در حوزه هنرهای نمایشی و تجسمی نیز نمایشگاه‌ها و گالری‌ها حمایت شدند. همچنین به مطبوعات و نشریات، یارانه‌هایی به منظور حمایت از مباحث دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت صورت گرفته است.

جنتی بیان کرد: در خارج کشور نماینده‌های ما فرهنگ ایثار و شهادت را از طریق ترجمه کتاب‌های داخلی به زبان‌های مختلف و به عنوان وظیفه اصلی‌شان به ملت‌های دیگر انتقال می‌دهند.

وی افزود: یکی از خطرهایی که ملت‌های مختلف را تهدید می‌کند و از ملت‌ ما نیز جدا نیست این است که بعد از گذشت چندین سال از دفاع مقدس به سمت رفاه‌طلبی، اشرافیت و دوری از ارزشهای دفاع مقدس پیش می‌رویم. بنابراین وظیفه اصحاب هنر، روحانیت، ائمه جمعه و نهادهای فرهنگی این است که بتوانیم فرهنگی را که از دفاع مقدس به جا مانده زنده نگه داریم.

جنتی ادامه داد: در حال حاضر در رابطه با وضعیت داخلی ایثارگران تلاش های زیادی صورت گرفته تا آنان به وضعیت رفاهی بیشتری دست پیدا کنند. سیاست‌های کلی وزارتخانه در برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی بوده است.در حال تدوین برنامه ششمی هستیم و بحث توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت همچنان وجود دارد. ما در تلاشیم و امیدواریم خداوند توفیق دهد تا وظیفه‌مان به نحو مطلوب انجام دهیم.

در ادامه سعید ا‌لفتی مشاور امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک ایام دهه کرامت گفت: من به عنوان خادم امور ایثارگران وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی از نماینده‌های مجلس وزیر محترم ارشاد و سردار صفوی تشکر کرده و روز آزاده و سالروز آزادگان به کشور را تبریک می گویم.

سردار صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری نیز به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان و جشن سپاس گفت: افتخار ما ایرانیان این است که اسلام ناب را انتخاب کردیم. ملت بزرگ ما و نظام سیاسی جمهوری اسلامی با رهبری خر‌مندانه امام را‌حل و مقام معظم رهبری در حال گذر از یک پیچ تار‌یخی است. ما هم اکنون در یک نقطه عطف راهبردی و استراتژیک قرار داریم. سرعت تحولات منطقه‌ای و ملی بسیار پیچیده شده است.

وی ادامه داد: در اینجا در مورد ایثارگری و شهادت طلبی دو سوال مطرح می شود ابتدا علل اصلی شتاب دهنده به آثار تحولات منطقه‌ای فرهنگی یا سیاسی یا اقتصادی چیست؟ و دیگری فرهنگ ایثار و شهادت فقط متعلق به گذشته و دفاع مقدس بوده و یا هم اکنون برای حفظ ارزش‌های ملی و ساختن یک تمدن ایرانی مهم است؟ به نظر من انقلاب کبیر ملت بزرگ ایران و 8 سال دفاع مقدس به رهبری حضرت امام (ره) براساس یک منظومه انتظامی به انگیزه‌ای جهان شمو‌ل و منطقی جوان پسند شکل گرفت و ساختار قدرت را در سازمان ملل بهم ریخت و دشمنان به همین خاطر جنگ را به ما تحمیل کردند. 

وی عنوان کرد: آنچه سرنوشت پیروزی قطعی ما در جنگ رقم زد فرهنگ ایثار و شهادت بود. ویژگی دفاع مقدس و انقلاب ما روحیه صبر و مقاومت بود که موجب استقلال و بالندگی و ساخت تمدن نوین ایرانی و اسلامی شد. این تمدن نیاز به نیروهای تربیت شده دارد که آگاهانه پیام و رسالت انقلاب را در جامعه منتشر کند.

صفوی افزود: بحث ایثار فقط برای گذشته نیست. در کل دفاع مقدس و پشتیبانی‌های مردم در زمان جنگ و در حال حاضر تولید فرهنگ مقاومت و مکتب مقاومت کرده است. فرهنگ ملت ایثار ما به سایر کشورهای دیگر صادر شده است تا جایی که کشور ما ا‌لگویی شد برای بیداری مقاومت اسلامی ملت‌های اسلامی، ایران را به عنوان قلب تپنده جهان اسلام می‌شناسند و آرزو دارند که یک جامعه مردم سالار مانند بسازند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر دشمنان ما قلب خانواده‌ها را نشانه گرفته‌اند و ما با فرهنگ ایثار می‌توانیم خانواده‌ها را حفظ کنیم.

بنابر این گزارش؛ سردار‌صفوی، سعید‌الفتی و علی جنتی از 5 ایثار گر با نام های اکبر نظری با 120 ماه اسارت، محمدرضا گیلور‌ی با 99 ماه اسارت، علیرضا شیر‌وی با 90 ماه اسارت، ابوالقاسم پیر‌بداغی با 25 ماه اسارت و قادر آشنا با 90 ماه اسارت، تجلیل کردند. 

گفتنی است؛ در این مراسم از کتاب قادر‌ آشنا یعنی «روزگار آشنا» رو‌نمایی شد و فرزند شهید محمدی تابلوی نقاشی را به علی جنتی و صفوی اهدا کرد.

همچنین در ادامه مراسم نمایش موزیکال به نام «هزار نامه نا نوشته به مادرم» اجرا شد. بعد از اتمام نمایش امیر تاجیک خواننده پاپ کشورمان دو قطعه که یکی در وصف ایران و دیگری با نام «دلم از را ه پره» را اجرا کرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار