لزوم فرهنگ‌سازی در استفاده رسانه‌های جدید/ فرهنگ‌سازی بر اجرا مقدم است

همزمان با فرهنگ‌سازی غیر مستقیم در عرصه رسانه‌های دیجیتال باید نحوه استفاده و قانون‌گذاری آن انجام شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری اولین مسابقه بین‌المللی فیلم و عکس مهر محرم با حضور سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میثم قدس‌پور مدیر عامل موج فرهنگ و دبیر اجرایی هشتمین سوگواره مهر محرم و محمدرضا سوقندی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد سمنان برگزار شد.

در این نشست پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن خیر مقدم به اهالی رسانه به بیان گزارش سوگواره مهر محرم پرداخت.

وی گفت: این سوگواره هفت سال سابقه انجام کار در سطح ملی و بین‌المللی دارد اما اولین سالی است که در بستر جدید و با اضافه شدن فیلم به فعالیت خود  ادامه می‌دهد. این مرکز و این مسابقه که به صورت برخط عمل می‌کند با پیشینه‌ای که دارد امیدوار است در سطح ملی و فراملی با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در 3 سطح استانی، ملی و بین‌المللی برگزار شود.

موسویان عنوان کرد: در سطح استانی ادارات کل و فرهنگ و ارشاد اسلامی زیر نظر مرکز اقدام به فراخوان می‌کند و پس از آن کار‌ها داوری می‌شود. داوران مسابقه افرادی شناخته شده و دارای پیشینه روشن و شفاف در زمینه فیلم و عکس هستند.

وی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از رسانه‌های جدید گفت: مقام معظم رهبری نیز بر تبیین قانون در این زمینه تأکید فرموده‌اند چون باید قبل از استفاده از این رسانه‌ها فرهنگ‌سازی آن را در جامعه رواج دهیم.

موسویان اظهار داشت: اولین بار است که در این مسابقه به راهپیمایی عظیم اربعین توجه می‌شود و در مسابقه فیلم و عکس در بخش بین‌المللی مورد توجه قرار می‌گیرد. بازسازی عتبات عالیات نیز موضوع  ویژه بین‌المللی است که در دو بخش فیلم و عکس منتظر آثار ارسالی هستیم. آثار باید تا تاریخ یاد شده به دبیر‌خانه برسد، چون بازسازی عتبات عالیات که یکی از محور‌های اصلی و موضوع مورد علاقه شیعیان است، موضوع ویژه بخش بین‌الملل شده است.

وی با اشاره به مراسم اختتامیه بیان کرد: بهمن سال 94 به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد. سایت مسابقه نیز به 3 زبان فارسی، عربی و انگلیسی در خدمت متقاضیان قرار می‌گیرد. برنامه‌ای که مورد نظر است این بوده که در صورت اجازه شرکت‌کنندگان مسابقه آثار آن‌ها با نام خودشان بر روی سایت قرار بگیرد تا امکان بازدید از آن‌ها فراهم شود.

میثم قدس‌پور مدیر عامل شرکت موج فرهنگ و دبیر اجرایی هشتمین سوگواره مهر محرم بیان کرد: هدف مسابقه گسترش فرهنگ و هنر عاشورایی و هم‌افزایی و هم‌گرایی ملی و بین‌المللی است که در بخش بین‌الملل، خانم افخم و وزارت امور خارجه نیز در این طرح کمک می‌کند. نمایشگاه مجازی آثار نیز پس از مراسم اختتامیه در سایت به نمایش در می‌آید.

قدس‌پور اظهار داشت: هر ایرانی می‌تواند در هر 3 سطح مسابقه شرکت کند، در بخش ملی موضوعات با استانی متفاوت است و در بخش بین‌المللی هم همانطور که آقای موسویان گفت راهپیمایی اربعین و بازسازی عتبات عالیات موضوعات ویژه هستند.

وی افزود: هدف ما ادامه همکاری برای سال آتی است. با توجه به این که هر سال این سوگواره در عرصه ملی برگزار می‌شود و سال گذشته 4400 عکس از استان‌های کشور داشتیم.

محمدرضا سوقندی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان بیان کرد: 7 دوره برگزاری سوگواره محرم با محوریت استان سمنان و تک مسابقه عکس برگزار شده است اما با وجود اینکه در وزارت ارشاد سازمان سینمایی وجود دارد، بخش فیلم سوگواره مهر محرم به این مرکز سپرده شده است. در دنیای پیچیده جدید و دیجیتال هر کس بتواند تولید محتوا داشته باشد، راهبر می‌شود.

وی اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر هر چقدر شیعیان در جهت معرفی چهره امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا تلاش کرده است دشمنان در جهت مخدوش کردن قیام امام حسین و چهره عاشورا تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به آئین تعزیه که با خلاقیت ایرانیان از شاهنامه گرفته شده، بیان کرد: با پیشرفت تکنولوژی و رسانه‌های دیجیتال می‌توانیم مکتب عاشورا را ترویج دهیم و معرفی کنیم. در قدیم فیلمبرداری و عکاسی تخصصی بود ولی حالا عمومی شده است و ما می‌توانیم با استفاده از عمومی شدن این هنر در جهت ترویج فرهنگ عاشورا اقدام کنیم.

سوقندی بیان کرد: در دوره‌ای که شاهان، مخالف عزاداری عاشورا بودند مردم همچنان در صحنه بودند و آن را برگزار می‌کردند.

وی اظهار داشت: برگزاری چنین برنامه‌هایی باعث ایجاد ساختار جدید در جهت ادامه شکل‌های گذشته است. جریان وقف،‌ نذر و هدایا باید از جنبه مادی به معنوی گسترش پیدا کند. باید کار برای امام حسین و عاشورا را متفاوت از کار‌های دیگر بدانیم و در آن با تمام تلاش خود کار کنیم.

جلسه پرسش و پاسخ:

موسویان در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در خصوص اضافه کردن بخش فیلم بلند به بخش‌های جشنواره، گفت: تولیدات باید به اندازه‌ای باشند که قابل انتقال در بستر رسانه‌های نوین باشند. این سوگواره مأموریت داوری فیلم بلند را ندارد. اندازه‌ها باید در حدی باشد که بر اساس پهنای باند کشور قابل انتقال باشد. من علاقه دارم که تولیدات گذشته و آثار به شکل مستند در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد اما برای این کار مالکیت معنوی و اجازه آن لازم است. ضمن اینکه برای افرادی که قبل از این در مسابقه‌ها حضور داشتند، مانعی برای حضور مجدد نیست به شرط اینکه آثار جدید ارائه کنند.

قدس‌پور نیز در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص مدت زمان فیلم‌ها بیان کرد: برای فیلم‌های کوتاه حداکثر زمان 30 دقیقه و برای بخش تجربه فیلم کوتاه 3 تا 8 دقیقه است. سایز عکس‌ها نیز باید 10 مگابایت باشد.

وی افزود: فراخوان تازه آغاز شده و آماری تهیه‌ نشده است. در این مسابقه حق و حقوق عکاسان و فیلم‌سازان حفظ خواهد شد و فکر می‌کنم یکی از علل ماندگار شدن این سوگواره حفظ حقوق عکاسان بوده است.

وی با اشاره به اینکه بخش عکس سوگواره هفت سال فعالیت داشته است، گفت: عکس‌های سوگواره 94 باید برای سال‌های 93 و 94 باشند. سال گذشته اولین نمایشگاه ماه محرم را در سمنان داشتیم که از 5 کشور انگلستان، آلمان، هند، ترکیه و عراق در آن شرکت داشته‌اند.

موسویان با اشاره به سیاست سپردن حوزه‌های تخصصی به بخش خصوصی گفت: سیاست مرکز این است که با هدایت و راهبری تعداد این سوگواره‌ها را بیشتر کند و در این نمایشگاه نیز این سیاست را به کار برده. هر کس هر جشنواره‌ و هر سوگواره‌ای را در زمینه رسانه‌های دیجیتال بخواهد برگزار کند، می‌تواند از امکانات مرکز رسانه‌های دیجیتال به صورت رایگان استفاده کند و بخش‌ خصوصی توان برگزاری جشنواره‌ها و سوگواره‌ها را دارد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار