در نشست خبری جشنواره رضوی:

نیروی انتظامی در لغو کنسرت‌ها مقصر نیست

لغو همه کنسرت‌ها از سوی نیروی انتظامی نبوده، برخی از آن‌ها با پیگیری ائمه جمعه و قوه قضاییه انجام شده است.

////////////به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جعفری رئیس بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) و حجت‌الاسلام و المسلمین سلیمانی رئیس کانون مساجد ایران با حضور اهالی رسانه در سالن شورای فرهنگ عمومی مقابل ساختمان وزارت ارشاد برگزار شد.

علی جنتی  در این نشست خبری گفت: ویژگی بارز جشنواره رضوی این است که متکی بر افراد نیست و نهادسازی در این زمینه شده است. در 700 منطقه از نقطه جهان محصول این جریان‌سازی را می‌بینیم. این جشنواره در بیش از 77 کشور جهان برگزار می‌شود و در 718 نقطه جهان برگزار شده و می‌شود.

بنابر این گزارش پس از تلاوت آیتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی و کلیپ معرفی جشنواره امام رضا(ع)، جعفری رئیس بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) پس از خیر مقدم به اهالی رسانه و وزیر ارشاد بیان کرد: آنچه آرزوی ما برای گسترش و توسعه جشنواره امام رضا در داخل و خارج از کشور بود به لطف خداوند و عنایت اما رضا (ع) و توجه وزیر ارشاد محقق شد. 

درست است تجلی امام رضا (ع) در دهه کرامت است اما این حاصل تلاش و همکاری تمام استان‌ها و مجموعه فرهنگی کشور است. در واقع دهه کرامت در طول سال گسترده شده است.

وی اظهار داشت: این جشنواره در سه بخش مردمی، بین‌الملل و استان‌ها برگزار می‌شود که امیدواریم مجموعه اتفاقات مبارک بتواند برگزاری جشنواره امام رضا را به بهترین نحو منجر شود.

وی پس از بیان این مقدمات از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت به سخنرانی کرد.

جنتی پس از خوش‌آمدگویی به اصحاب رسانه و تبریک آغاز دهه کرامت گفت: هر سال به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) و فاصله میلاد این دو عزیز که به دهه کرامت مشهور است، جشنواره‌های مربوط به این دهه برگزار می‌شود.

وی افزود: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی وجود مرقد مطهر و مبارک امام رضا (ع) است که مایه ثبات، امنیت و برکت در طول تاریخ برای کشور بوده است دستاوردهای مالی و معنوی کشور ایران از برکات وجودی امام رضا (ع) است که به فرموده امام راحل مشهد مقدس پایتخت واقعی ایران است.

جنتی در ادامه اظهار داشت: آنچه امروز اکثریت قاطع شیعیان از آن بهره‌مند هستند و همچنین دستاوردهای بین‌المللی مسلمانان شیعه از برکات وجودی امام رضا است و حالا دهمین جشنواره امام رضا برگزار می‌شود. در طول این دوازه دوره تجربیات خوبی به دست آمده و بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) به همین منظور تشکیل شده و فعالیت‌هایی در زمینه جشنواره امام رضا داشته است.

این جشنواره در سی و یک استان در طول سال انجام می‌شود و در بیش از 77 کشور و 717 نقطه جهان همواره برگزار شده و می‌شود.

جنتی تاکید کرد: ویژگی‌ که این جشنواره‌ها دارند این است که نهادسازی در آن انجام شده است، یعنی متکی به افراد نیست و با تشکیل نهادها جشنواره برگزار می‌شود. ضمن اینکه در این خصوص جریان‌سازی نیز شده که این جریان‌سازی در طول جشنواره‌ها مشاهده می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب افزود: در هر کشوری متناسب با شرایط فرهنگی آن کشور این جشنواره برگزار می‌شود. مثلا در کشوری که اقلیت مسلمان و شیعه دارد به یک شکل و در کشوری که اکثریت مردم مسلمان و شیعه هستند به شکل دیگری برگزار می‌َشود. ضمن اینکه تلاش شده که این جشنواره از شکل دولتی در بیاید و مردمی شود که مثال آن را در تولد امام زمان (عج) و نیمه شعبان می‌بینیم که مردم به صورت خودجوش جشن میلاد آن را برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به درصد مشارکت مردم و دولت در جشنواره گفت: بیش از نیمی از سهمیه برگزاری این جشنواره متعلق به مردم است و کمتر از 40 درصد آن بر عهده دولت است که شامل برنامه‌های فرهنگی و هنری سینمایی مطبوعاتی و برنامه‌های پژوهشی می‌شود.

جنتی ادامه داد: دستگاه‌های دیگر نیز همکاری بسیار خوبی با این جشنواره داشته‌اند. به خصوص کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان که سهم بسیار خوبی در برگزاری این جشنواره داشته است. همچنین وزارت علوم تحقیقات و فناوری که از طریق دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی با این جشنواره همکاری کرده است.

وی با بیان آمار آثار ارسالی به این جشنواره گفت: بیش از شصت هزار اثر در حوزه کودک و نوجوان 7600 اثر هنری و در حوزه رسانه و دیجیتال رقم قابل توجهی در این جشنواره حضور داشته است و در بخش آثار سینمایی بیش از 600 اثر سینمایی مستند و غیر مستند تولید شده همچنین در زمینه آثار رادیویی و تلویزیونی نیز به جشنواره امام رضا آثاری ارسال شده است.

جنتی با ابراز خرسندی از تشکیل اتاق فکر در استان‌های کشور گفت: در هر استان اتاق فکری متشکل از متفکران و کارشناسان تشکیل شده که به محض سینمایی جشنواره امام رضا می‌پردازند. ضمن اینکه از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز با وجود محدودیت نهایت استفاده شده است.

جنتی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا گفت: 400 عنوان کتاب با موضوع رضوی تألیف شده که سهم بنیاد 60 عنوان کتاب در این سال بوده است.

وی با اشاره به خادمان رضوی و تقدیر از آن‌ها در این جشنواره گفت: افرادی که به صورت پراکنده در عرصه فرهنگی و هنری به ترویج فرهنگ رضوی پرداخته‌اند، خادمان رضوی محسوب می‌شوند و قرار است از تعدادی از آن‌ها در این جشنواره تقدیر شود.

پرسش و پاسخ: 

رئیس بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا در پاسخ به سؤال خبرنگاران بیان کرد: نکته بسیار مهمی که در برگزاری جشنواره امام رضا وجود دارد این است که مشارکت مردمی و سازمانی در این جشنواره وجود دارد و تفاهم‌نامه‌ای طبق سیاست‌های جشنواره و بنیاد نوشته شده و طبق آن واسپاری انجام می‌شود یعنی بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا مسئول برگزاری جشنواره امام رضا است که در آن مردم هم مشارکت دارند. 

در بخش نامه‌ای به امام رضا (ع) که در استان مازندران برگزار می‌شود بیش از 40 کشور آثار خود را ارسال کردند که 110 هزار اثر در مجموع ارسال شده است. در بخش انتخاب کتاب رضوی کتابخانه و مرکز اسناد رضوی آثاری را در زمینه تألیف و ترجمه از کشورهای مختلف دریافت کرده است.

وی افزود: این جشنواره بخش شعر نیز دارد که شعر رضوی طرفداران بسیاری در کشورهای عربی و شاعران عرب‌زبان دارد. این افراد در طول سال نیز به شعر‌خوانی در زمینه امام رضا (ع) می‌پردازند که از 15 کشور شاعر برگزیده در این جشنواره حضور خواهند داشت. ضمن اینکه شعر رضوی به زبان ترکی آذری در کشور آذربایجان برگزار می‌شود و شعرخوانی این جشنواره‌ها در طول سال است. در بخش جشنواره سیره رضوی نیز دو نشست در لبنان و یک کشور دیگر برگزار خواهد شد. مشهد به عنوان پایتخت اسلامی جهان اسلام حائز اهمیت است.

جعفری در خصوص مهمانان دعوت شده به جشنواره گفت: مهمانان داخلی از 30 مرداد‌ماه و مهمانان خارجی از ‌31مرداد و اول شهریور در تهران نشست هم‌اندیشی خواهند داشت. ضمن اینکه در بخش آسیا و اقیانوسیه نیز مهمان در این جشنواره حضور دارد. مهمانان خارجی بیش از 40 نفر خواهند بود.

رئیس بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در ادامه عنوان کرد: از 15 کشور 8 خادم رضوی برگزیده خواهند شد. همچنین 5 بانوی مروج فرهنگ رضوی تقدیر خواهند شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پاسخ‌های جعفری به کتاب‌های سیره رضوی اشاره کرد و گفت: از 400 عنوان کتابی که در خصوص امام رضا (ع) تألیف شده است یکی از آن‌ها «طب‌الرضا» است که در بخش سیره رضوی شرکت داده خواهد شد.

جنتی در بخش دیگر از سخنانش در پاسخ به سؤالی که در خصوص پیاده‌روی زائران عراقی به سمت امام رضا (ع) مطرح شده بود گفت: خوشبختانه پس از سقوط رژیم بعثی عراق فعالیت‌های شیعیان عراق بدون محدویت آزاد شده است و مردم شیعه عراق نزدیک به زمان ولادت امام رضا (ع) اقدام به پیاده‌روی تا حرم ایشان می‌کنند. اگر قرار باشد این پیاده‌روی مثل پیاده‌روی اربعین امام حسین (ع) شود باید با هم‌فکری و اتخاذ سیاست‌هایی باشند که امکانات این حرکت وجود داشته باشد.

وی در خصوص سامان‌دهی مساجد بیان کرد: 7 هزار مسجد در کشور وجود دارد که محل وعظ و خطابه و آشنایی با مبانی اسلامی است . طبیعی است که اگر بخواهیم کار مردمی کنیم باید از مساجد آغاز کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سلیمانی رئیس کانون مساجد ایران در خصوص این سؤال پاسخ داد: نقش مساجد به عنوان پایگاه‌های مردمی ریشه‌ای و اساسی است و نقش حیاتی در تشکیل انقلاب اسلامی داشته است. در سال 87 مأموریت حرکت‌های مردمی به کانون مساجد واگذار شد و توانستیم حرکت را با 7 هزار مسجد، 8‌ هزار امامزاده و 40 هزار پایگاه بسیج آغاز کنیم و سامان‌دهی بیشتری را در دهه کرامت و در بین مردم شاهد باشیم. 22 میلیون از جمعیت ایران در روستاها زندگی می‌کنند و این موجب می‌شود از طریق مساجد حرکت‌های مردمی سامان‌دهی شود.

رئیس بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در خصوص فیلم رضوی پاسخ داد: استان‌های مختلف کشور بخش فیلم رضوی میزبانی می‌کنند مثل استان یزد که دو سال است جشنواره فیلم کوتاه و مستند را در دستور کار دارد و در این زمینه موفق عمل کرده است. آمار کمی و کیفی رسانه‌ای این موفقیت را نشان می‌دهد. قشر وسیعی از جوانان خود را در این زمینه سهیم می‌دانند و طبق گواهی داوران کیفیت آثار به هم نزدیک و داوری آن‌ها دشوار شده است. جشنواره پویا‌نمایی نیز همزمان جشنواره رایانه‌ای رضوی در استان گلستان برگزار می‌شود، استان لرستان نیز در این زمینه فعالیت‌هایی دارد و حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در نظر دارد در همکاری با استانداری‌ها و تشکیل یک جنبش فکری جشنواره مستقل فیلم رضوی را برگزار کنند.

جنتی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار که در خصوص استخدام دولتی پرسیده بود، گفت: دولت تصمیم گرفته با توجه به تورم و فربه شدن دولت از استخدام‌های دولتی حتی به صورت قرارداری پرهیز کند، ولی شایسته‌سالاری را در نظر داشته باشد که با نگاهی به فعالیت انتخاب مدیران وزارت ارشاد به عنوان نمونه می‌توانیم شایسته‌سالاری را مشاهده کنیم. وزارت ارشاد نه به عنوان وظیفه ولی بر اساس اعتقادات و باورش وظیفه خود می‌داند با فعالیت‌های بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) همکاری کند و در برگزاری جشنواره مشارکت نماید.

جنتی با بیان اینکه جشنواره امام رضا (ع) متعلق به مسلمان و غیر مسلمان است گفت: شخصیت‌های مسیحی در بعضی از نقاط دنیا در خصوص امام رضا (ع) و امام حسین (ع) پژوهشی انجام دادند که در این جشنواره پژوهش‌های متعلق به امام رضا (ع) از طرف غیر مسلمانان نیز تقدیر خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: پس از پایان هر جشنواره در خصوص جشنواره بعدی هم‌فکری و مشارکت می‌شود و فعالیت برای برگزاری آن با رفع نواقص و کمبود‌ها و جبران آنها آغاز خواهد شد.

پس از سخنان وزیر ارشاد، جعفری اظهار داشت: نظارت تخصصی برای حوزه‌های تخصصی و نظارت بر کیفیت آثار در استان‌ها تشکیل می‌شود و استانی که 21 امتیاز بیاورد مورد تقدیر قرار می‌گیرد .ضمن اینکه نظر سنجی از افراد مقیم استان نیز به امتیازات می‌افزاید و یا از آن می‌کاهد. دانش‌نامه‌ در خصوص جشنواره رضوی قرار است تألیف شود که مثل سال‌های گذشته در تألیف آن کوشش می‌شود اما امسال حجت‌الاسلام عراقی پیشنهاد داده است جامعةالمصفی انتشار این دانشنامه را بر عهده بگیرد.

وی در خصوص جشنواره تئاتر رضوی عنوان کرد: جشنواره فاخر رضوی دو سال به دلیل هزینه بر بودن متوقف شده بود که امسال با دستور وزیر ارشاد در خراسان شمالی برگزار می‌شود وزیر ارشاد هم در این خصوص بیان کرد همایش‌های بین‌المللی متن و حاشیه دارند که معمولاً حاشیه بر متن قالب است. در خصوص همایش‌های مبارزه با گروه‌های تکفیری همایش بین‌المللی تشکیل خواهد شد که در آن به بیان راه‌حل‌ها در مقابل چالش‌های فعالیت‌های گروه‌های تکفیری پرداخته خواهد می‌شود.

در این نشست از وزیر ارشاد سؤال‌های غیر مرتبط با جشنواره امام رضا نیز پرسیده شد که وزیر ارشاد به آن‌ها پاسخ گفت. یکی از این سؤالات در خصوص جشنواره سینمایی و تفکیک جشنواره فجر و کودک و نوجوان بود که جنتی به این شکل پاسخ گفت: بنا به دلایلی که سازمان سینمایی در آنها واقف است تصمیم گرفته شد که جشنواره فجر به دو صورت جشنواره مستقل ملی و بین‌المللی تفکیک شود و دلیل آن این بود که بخش بین‌الملل تحت الشعاع قرار می‌گیرد و به آن توجه نمی‌شود در خصوص اینکه دو دبیر جداگانه داشته باشند این تصمیم سازمان سنیمایی است و باید دلایل آن را از آقای ایوبی بپرسید. جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان نیز اتاق فکر دارد و در آن از کارگردان‌ها و شخصیت‌های کارشناس در این حوزه استفاده می‌شود. آنها در جلسات خود به این نتیجه رسیدند که این دو بخش جدا شود و استدلال‌هایی نیز داشتند. من نیز مخالف جداسازی بودم که با دلایل آنها موافق کردم یکی از دلایل این بود که فیلم گروه خردسال برای نوجوانان و بالعکس فیلم نوجوان برای کودکان جذاب و لذت‌بخش نیست و به این شکل در دو نقطه اصفهان و همدان این جشنواره برگزار می‌شود. پیشنهاد من است که با توجه به کم بودن فیلم‌های کودک و نوجوان این جشنواره دوسالانه برگزار شود.

جنتی در خصوص لغو کنسرت‌ها و چگونگی تفاهم‌نامه نیروی انتظامی و وزارت ارشاد گفت: تفاهم‌نامه را که مطالعه کردم با مشکلات فراوانی مواجه شدم. یکی از آنها این بود که در صدور مجوز وزارت ارشاد متولی اصلی و تنها مرکز صادر کننده مجوز است و در این موضوع شریک نمی پذیرد اما طبق قانونی که اداره نظارت و اماکن بر عهده نیروی انتظامی است و اماکن هنری نیز شامل آن‌ها می‌شود، آن‌ها برای کنترل مراکز فرهنگی و هنری نیز اعزام می‌شوند اما انصافاً لغو تمام کنسرت‌ها تقصیر نیروی انتظامی نیست. در سال 94 در 3 ماه اول 9 مورد لغو کنسرت داشتیم که امیدواریم کاهش یابد.

وی تصریح کرد: وزارت ارشاد متولی اصلی صدور مجوز به گروه‌های هنری است و شریک نمی‌پذیرد، ولی همه لغو کنسرت‌ها تقصیر نیروی انتظامی نیست. در مواردی هم امامان جمعه و قوه قضاییه لغو کنسرت داشتند. 

وی در خصوص کانون مطبوعاتی کشور گفت: برای دادن این قانون به دولت با معاونین مطبوعاتی و کارشناسان رسانه جلساتی داشته‌ایم و در آن مجازات حبس را به جزای نقدی تبدیل می‌کنیم. همچنین توقیف نشریه باید راه‌حل آخر باشد و قبل از آن اقدامات دیگری انجام گیرد.

در خصوص سؤالی که در مورد روز جهانی مساجد عنوان شده بود حجت‌الاسلام و المسلمین سلیمانی پاسخ داد: از روزی که یک یهودی متعصب مسجد الاقصی  به آتش کشید آن روز در تقویم تاریخ به روز جهانی مساجد ثبت شد و در این روز مساجد برنامه‌های ویژه خود را خواهند داشت.

جنتی در خصوص سؤال یک خبرنگار در مورد شکایت وزارت ارشاد از روزنامه «وطن امروز» پاسخ داد: شکایتی از وطن امروز مطرح نشده و معمولاً سیاست دولت شکایت از رسانه‌ها نیست. حتی رئیس جمهور به معاون حقوقی دستور داده شکایات گذشته هم پس گرفته شود.

جنتی همچنین در خصوص چاپ کتاب و نمایشگاه یغما گلرویی عنوان کرد: این موضوع را باید از معاونت هنری پیگیری کنید.

در پایان وزیر ارشاد از کتاب دانش‌نامه رضوی رونمایی کرد و جعفری رئیس بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) یک لوح سپاس به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هدیه کرد.




انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار