در جمع خبرنگاران؛

پاسخ جنتی به گلایه‌ رسانه‌ها و علت تاخیر در برگزاری شورای عالی سینما

بی‌بی‌سی به صورت دائم در ایران حضور ندارد بلکه با مجوز تهیه خبری نه توریستی تنها می‌توانند 3 تا حداکثر 10 روز با مجوزی که داده شده برای تهیه خبر حضور داشته باشد.

پاسخ جنتی به گلایه‌ رسانه‌ها و علت تاخیر در برگزاری شورای عالی سینمابه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پایان یافتن جلسه روز نخست دومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگی استان‌ها در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد و با اشاره به تاخیر برگزاری شورای عالی سینما گفت: تنها این گونه نیست که ایشان در شورایعالی سینما حضور نداشته باشد گاهی جلساتی تشکیل می‌شود مثل جلسه شورای حج و زیارت اما واقعاً مجموعه شوراهایی که در قانون ریاستش بر عهده رئیس جمهور است زیاد است. طی بیست و چند ماه گذشته وقت قابل توجه دولت به بحث هسته‌ای گذشته و طبیعتاً ایشان نمی‌توانستند این جلسات را تشکیل دهند اما امیدواریم با این توافق‌هایی که حاصل شده فراغت بیشتری داشته باشند و جلسات به طور منظم تشکیل شود.

جنتی همچنین تصریح کرد: ما برای فعالیت بی‌بی‌سی به طور دائم مجوز نداده‌ایم. اما همانند بقیه شبکه‌هایی که در دنیا است خبرنگارانشان آمده و به مدت خاص برای تهیه گزارش مجوز می‌گیرند البته کمیسیونی که به آنها مجوز می‌دهد مرکب است از وزارت ارشاد، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و بررسی‌های همه‌جانبه‌ای صورت می‌گیرد تا مثلاً یک گروه خبری یا یک گروه تولیدی در کشور 3 یا 4 روز یا یک هفته فعالیت داشته باشند البته ویزای این گروه هم خاص است یعنی توریستی نیست که بتوانند یک ماه بمانند بلکه 3 تا حداکثر 10 روزه است مجوزی که به BBC جهانی داده شده برای تهیه خبر است که می‌آیند و می‌روند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در همایش مدیران کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به طور سالانه برگزار می‌شود مسائل مشترک چالش‌ها و موضوعات مورد بحث و بررسی مطرح شد و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها گزارش فعالیت‌های خود را ارائه کردند. تلاش می‌شود بتوانیم برنامه‌ها به نحو مطلوب انجام دهیم و پیش ببریم.

جنتی در خصوص کتاب اجلاس دوره اول گفت: در اجلاس دوره اول بخش عمده‌ای از مسائل مطرح شده اما به دلیل محدودیت‌های مالی و تنگناهای اقتصادی همچنان باقی مانده است اما برخی از مسائل مطرح شده در آن جلسه را در طول یک سال گذشته اجرایی شده است.

وی همچنین در خصوص توقیف‌های رسانه‌ای بیان کرد: وقتی یک رسانه یا نشریه توقیف می‌شود عده‌ زیادی شغل خود را از دست می‌دهند که متاسفانه باید برای این مشکل به رسانه‌های دیگر مراجعه کنند و ممکن است باز هم با مشکل توقیف مواجه شوند اگر قانونا جایی برای رسیدگی به مشکلات این افراد وجود داشته باشد باید آن را پیدا کرد و در این مورد باید با قوه قضاییه مذاکره کنیم.

جنتی با اشاره به مسئله بیمه تامین اجتماعی بیان کرد: اگر لوایح این موضوع تهیه و به مجلس داده شود می‌توانیم تضمین کنیم که سازمان تامین اجتماعی بیمه خبرنگاران را بر عهده بگیرد و دولت از طریق منابع مالی کمک کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص مسائل اقتصادی و رفع تحریم‌ها و تاثیر آن در جامعه بیان کرد: یکی از کارهایی که باید انجام داد این است که پس از لغو تحریمها، انتظارات و توقعات مردم در حد معقول نگه داریم و انتظار نداشته باشیم که با توافق هسته‌ای و لغو تدریجی تحریم‌ها مشکلات در یک شب حل شود. اقتصاد ما اقتصاد بیماری است که مشکلات فراوانی دارد. در طول مدت این سال‌ها اثرات تحریم را تحمل کردیم بسیاری از کارخانه‌ها، بانک‌ها و فعالیت‌های تجاری ما معوق مانده بود که هنوز هم بسیاری از آنها لغو تحریم نشده است.

جنتی با بیان این مطلب افزود: نباید انتظار داشت که همه مسائل کشور در مدت دو سه ماه آینده حل شود باید ریشه‌های مشکلات را پیدا کرد تا در خصوص آنها اقدام کرد.

جنتی در خصوص فیلم «رستاخیز» و حواشی آن اظهار داشت: این فیلم حتما اکران خواهد شد اما یکی از ملاحظات ما تکریم و احترام نظرات مراجع درباره این فیلم بود. فیلم پس از اصلاح شدن برای افراد معتمد مراجع نمایش داده شد تا در خصوص آن تصمیم بگیرند البته در این مورد نظرات فقهی مطرح است و ما به دنبال این هستیم با اقناع مراجع تقلید این فیلم اکران شود.

وی افزود: البته نظرات مراجع محترم است ولی وزارت ارشاد و دولت با خریدن سی‌دی‌های این فیلم قصد کمک کردن به آن را دارد و امیدوار است این فیلم فاخر و ارزشمند با موضوع عاشورا به زودی اکران شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص گلایه‌ خبرنگاران بعضی از رسانه‌ها در مورد بازدید وزیر فرهنگ از آن رسانه‌ها اظهار داشت: اصل برنامه در تالار وحدت میزبان وزارت فرهنگ و ارشاد بود که از همه خبرنگاران تا برای طرح دغدغه‌ها و چالشهای شغلشان دعوت به حضور در این مراسم شد. اصحاب رسانه در یک قرعه‌کشی سوالات خود را مطرح کردند و ما به آنها پاسخ گفتیم در این مراسم به دلیل علاقه رسانه‌ها از دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دعوت شد که در جمع خبرنگاران بود.

وی تصریح کرد: من پس از پایان این برنامه قصد حضور در برنامه دیگری را هم نداشتم اما وقتی مطلع شدم دکتر جهانگیری معاون رئیس در خبرگزاری ایسنا حضور دارد باید به عنوان وزیر فرهنگ در آن جا حضور می‌یافتم و تمام مدت حضورم حدود نیم ساعت بود اما قول می‌دهم به تمام رسانه‌های دیگر یکبار سر بزنم.

جنتی در خصوص وضعیت تماشاخانه‌های تئاتر اظهار داشت: ممکن است شهرداری حمایت مالی از تماشاخانه‌ها نکند اما حمایت معنوی از برگزاری نمایشگاه و تماشاخانه‌ها برقرار است ضمن اینکه امسال سال تئاتر است و وزارت ارشاد به دنبال افزایش سالنهای نمایش خواهد بود که از نمونه آن می توان به تاسیس پردیس تئاتر خاوران و بهره‌برداری از آن در آینده، بازسازی تئاتر شهر و رسیدگی به سالن‌های دیگر اشاره کرد. اگر بخش خصوصی در این باره کمکی بخواهد حتما به آن رسیدگی خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار