وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: با لغو تحریم‌ها نباید انتظار رفع تمام مشکلات را داشت

جنتی به مشکلات عدیده کشور اشاره کرد و رفع آن را نیازمند گذشت زمان و لغو تمام تحریم‌ها دانست.

به گزارش  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افتتاح دومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگی استان‌ها با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، حجت‌الاسلام والمسلمین حشتمی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی، حسین نوش‌آبادی و سخنگوی وزارت ارشاد و رئیس اجلاس محمد مهدی احمدی مدیر کل امور استان‌ها و دبیر اجلاس و حجت‌الله ایوبی معاون وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی و مدیران کل فرهنگی وزارت فرهنگ‌ و ارشاد استان‌ها صبح امروز در هتل انقلاب در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار حاضر در محل پس از تلاوت آیاتی از قران و پخش سرود جمهوری اسلامی مجری برنامه پس از بیان مقدمه‌ای گفت: این اجلاس در سه روز متوالی برگزار می‌شود و روز پایانی مصادف با شهادت امام جعفر صادق خواهد بود. وی پس از حسین نوش‌آبادی معاون وزیر و رئیس اجلاس دعوت به سخنرانی کرد. 

نوش‌آبادی بیان کرد: اولین دوره اجلاس مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها مرداد سال گذشته با هدف تعیین سیاست‌ها و راهبردهای وزارت ارشاد با حضور معاونانان وزارتخانه بیان شد و نکات مورد نظر مدیران مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع لازم بود تصمیمات و نظرات دوره اول در یک زمان مشخص به بررسی برسد اجلاس دوره دوم به منظور رسیدگی و بررسی تصمیمات و نظرات دوره اول برگزار شد تا به موارد مطرح شده و چگونگی اجرا و موانع اجرای آن پرداخته شود.

نوش‌آبادی بیان کرد: این اجلاس بین مدیران فرهنگ و ارشاد مناطق 8 گانه برگزار می‌شود و قرار است تصمیمات فرهنگی در آن گرفته شود.

وی در پایان گفت: دولت یازدهم دولتی تدبیر و امید است و همه برنامه‌ها در جهت این موضوع و امیدبخشی در نظر گرفته شده است.

پس از سخنان نوش‌آبادی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی دعوت شد.

وی پس از خیر مقدم به مدیران استان‌ها گفت: وقتی در کنار مدیران متعهد و معتقد به ولایت فقیه و آشنا به کار و پرانگیزه و مسئولیت‌پذیر قرار می‌گیرم به خود افتخار می‌کنم.

وی با بیان این مطلب افزود: 25 مرداد سال 92 با رای اعتماد مجلس دولت روی کار آمد و از 26 مرداد شروع به کار کرد در شروع و ادامه کار دولت یازدهم مشکلاتی وجود داشت که از دوره‌های گذشته بود و جامعه به آن درگیر شده بود که یکی از مسائل مسئله هسته‌ای کشور بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب عنوان کرد: در طول سال‌ها با تحریم کشور اقتصاد مملکت به نوعی فلج شده بود آنها با قرار دادن تحریم‌ها مختلف سعی داشتند بین مردم و نظام فاصله بیاندازند و به نوعی باعث جنگ نرم در داخل کشور شوند.

وی اظهار داشت: از وقتی دولت یازدهم شروع به کار کرد با تعیین سقف فروش نفت مواجه شد در این زمینه محدودیت داشت ضمن اینکه درآمد حاصل از آن نیز بلوکه می‌شد و به کشور بازنمی‌گشت از نظر واردات مواد غذایی نیز دچار مشکلات مالی بودیم به طوری که کشتی حامل مواد غذایی شش ماه در آبهای خلیج فارس ماند این مسائل و تورم چهل و چند درصدی حاصل تحریم‌هایی بود که ظالمانه به کشور تحمیل شده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: شعار اول رئیس جمهور حل کردن مسئله هسته‌ای کشور بود که به تبع آن تحریم‌ها کاهش می‌یافت و لغو می‌شد و با همین لغو تحریم‌ها اوضاع اقتصادی کشور بهتر می‌شد ملت با صبر و شکیبایی در برابر این تحریم‌ها ایستاد و مشکلات ناشی از آن را تحمل کرد و به طوری که حتی رئیس جمهوری آمریکا به بی‌اثر بودن تحریم‌ها  اشاره کرد و این موضوع در مذاکرات موجب موفقیت ایران شد تحریم‌ها زنجیرهایی بودند بر پای مردم بسته شده بودند ولی با لغو تدریجی تحریم‌ها مشکلات به تدریج حل و فصل خواهد شد.

وی ادامه داد: سال گذشته سال سختی بود و امسال سخت‌تر خواهد شد نیمه دوم سال گذشته با سقوط ناگهانی قیمت نفت دچار مشکلات اقتصادی زیادی شدیم و از آن زمان سیاست ریاضتی در پیش گرفته شد.

جنتی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با این توافق انجام شده تا اجرایی شدن آن می‌توان گفت ظرف شش ماه آینده و آزاد شدن منابع مالی کشور ایران با گسترش فعالیت‌های سیستم بانکی ایران اوضاع اقتصادی بهبود یابد.

جنتی با اشاره به ترجمه رسمی توافق‌نامه هسته‌ای گفت: ترجمه رسمی با ضمائم آن در 150 صفحه در سایت وزارت امور خارجه موجود است می‌توانید با مطالعه آن ببنید که چه تحریم‌هایی برقرار بوده و کدامها در حال لغو است امسال حداقل تا آخر سال سال سختی را خواهیم داشت که باید با صرفه‌جویی آن را سپری کنیم دولت هم با صرفه جویی و جلوگیری از مخارج غیر ضروری و سفرهایی که لازم نیست در حال صرفه جویی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مخارج سنگین دولت در امور یارانه ای و مسکن مهر و همچنین فساد اداری کشور گفت: یکی از مشکلات کشور فساد سیستم اداری جامعه است که نهادینه شده و افرادی مثل بابک زنجانی با اختلاس هزار میلیاردی به کشور ضربه زدند.

جنتی همچنین به انحطاط اخلاقی رایج در کشور اشاره کرد و گفت‌: در گذشته التزام به ارزش‌های دینی و اخلاقی بسیار زیاد بود اما در حال حاضر بی‌اخلاقی‌ها از جامعه به بعضی از رسانه‌ها با شایعه‌‌سازی و دروغ‌پردازی انجام می‌شود و مسئولیت بخش فرهنگی دولت است که با این انحطاط اخلاقی مقابله کند.

جنتی با اشاره به موضوع مهم از هم پاشیدن خانواده‌ها در سالهای اخیر گفت: طلاق عاطفی توافقی و اجتماعی در میان خانواده‌ها دیده می‌شود که متاسفانه گاهی از هر دو سه ازدواج یک مورد طلاق داریم که حتی در 5 سال اول زندگی رخ می‌دهد بحث تحکیم خانواده بسیار مهم است که ما برای ان از صاحبنظران و کارشناسان برای آسیب‌شناسی استفاده خواهیم کرد و بی‌رغبتی به ازدواج که ارمغان غرب تحت عنوان ازدواج سفید در کشور رایج است باید برطرف و نابود شود.

پس از سخنان جنتی از خبرنگاران دعوت شد تا در خارج از مکان اجلاس حضور یابند تا جلسه غیرعلنی مدیران فرهنگی آغاز شود و نتایج به سمع و نظر رسانه‌ها برسد.

لازم به ذکر است؛ در پیان این مراسم از کتاب اجلاس دوره قبل نیز رونمایی شد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار