کاخ سفید در حال نهایی کردن طرح بستن زندان گوانتانامو است

مقامات کاخ سفید در آستانه نهایی کردن طرح تعطیلی کامل زندان گوانتانامو قرار دارند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ "جاش ارنست،" سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد دولت آمریکا در مراحل نهایی تهیه طرحی به منظور بستن زندان جنجالی گوانتانامو است و آن را برای بازبینی به نمایندگان ارائه خواهد کرد.

" باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، زمانی که در سال 2009 (1388) به قدرت رسید، بستن این زندان جنجالی را در کوبا به یکی از اولویت‌های خود تبدیل کرد؛ ولی این طرح با موانع بیشماری از جمله مخالفت کنگره با انتقال زندانیان آن به زندان‌های آمریکا، مواجه شده است.

"ارنست" در این باره گفت: دولت در مراحل نهایی تهیه طرحی به منظور بستن مسئولانه و امن زندان گوانتانامو و ارائه آن به کنگره است. مقامات امنیت ملی ما برای مدتی روی این طرح کار کرده‌اند. این کار یک اولویت برای رئیس جمهور است.

دولت کوبا که آمریکا به تازگی روابط دیپلماتیک با آن را مجددا برقرار کرد، همچنین مخالف پایگاه دریایی وسیع تر آمریکا در گوانتانامو در جنوب شرقی کوبا است.
کوبا می‌گوید آمریکا به طور غیرقانونی اراضی آن کشور را اشغال کرده است.
"برونو رودریگز،" وزیر امور خارجه کوبا روز دوشنبه در واشینگتن، بازگرداندن این اراضی به کشورش و لغو تحریم‌های آمریکا را خواستار شد.
"ارنست" افزود آمریکا به آرامی در حال بازگرداندن زندانیان گوانتانامو به کشورهای خود یا کشورهای ثالث بوده است؛ مسئله‌ای که در صورتی که قرار باشد این زندان بسته شود، باید ادامه پیدا کند.
آمریکا ماه ژوئن (خرداد) اعلام کرد گروهی متشکل از شش زندانی یمنی به عمان انتقال یافتند.
"ارنست" تاکید کرد دیگر زندانیان باید تحت پیگرد قرار بگیرند یا وضعشان برای آزادی مورد بررسی قرار گیرد.
یک نماینده ویژه جدید با مسئولیت بستن این زندان نیز به تازگی از سوی "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، منصوب شده است.

زندان نظامی گوانتانامو ماه ژانویه 2002 (دی 1380) مدت کوتاهی پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 (20 شهریور 80) در آمریکا گشایش یافت.
تعداد زندانیان گوانتانامو در سال 2003 (1382) به 680 نفر رسید؛ اما هم اکنون 116 زندانی در آن باقی مانده است.
با آزادی کمتر از نیمی از زندانیان گوانتانامو موافقت شده است؛ ولی آنها باید به مکان های دیگر انتقال یابند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار