مجید خان، قربانی شکنجه‌های بیرحمانۀ سازمان سیا

مدتی است که داستان شکنجه‌های یکی از قربانیان زندان گوانتانامو به نام "مجید خان" به دست نیروهای سازمان ترور و جاسوسی سیا در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الجزیره، مدتی است که داستان شکنجه‌ها و عذاب‌های روحی یکی از قربانیان زندان گوانتانامو به نام "مجید خان" به دست نیروهای سازمان ترور و جاسوسی سیا در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

"جی ولز دیکسون"، کارشناس ارشد مرکز حقوق اساسی نیویورک، که وکالت او را برعهده گرفته، این بار پرده از روزهای سیاه و پرمشقت این زندانی در سلول‌های تاریک سازمان سیا برداشته است.

مجید خان در ماه مارس 2003 در پاکستان به دست نیروهای آمریکایی ربوده شد. از جمله شکنجه‌های جنون‌آمیزی که سال‌ها علیه این تبعه کشور پاکستان انجام شده است می‌توان به کمترین موارد آن مانند آویزان شدن از سقف، غوطه‌ور شدن در وان یخ و روش القای حس غرق‌شدگی اشاره کرد. 

شکنجه‌گران آمریکایی در این مدت بارها او را به اذیت و آزار خانواده‌اش تهدید کردند. مجید خان همچنین علاوه بر تحمل رفتار غیراخلاقی آمریکایی‌ها، به مدت 2 سال از سال 2004 تا 2006 در سلول انفرادی به سر می‌بُرد. 

افشاگری‌های مجید خان باعث شد سرانجام کمیته اطلاعات و جاسوسی سنای آمریکا اقدام به انتشار گزارش‌های خود درباره برنامه‌های شکنجه سازمان سیا در قالب 500 صفحه کند. در این گزارش، بارها از موارد متعدد شکنجه‌های جنسی و غیراخلاقی انجام شده بر روی مجید خان و صدها زندانی دیگر گوانتانامو صحبت شده بود.

شدت شکنجه‌های مرگبار آمریکا در آن سال‌ها به حدی بود که مجید خان بارها در زندان اقدام به خودزنی و خودکشی کرد. او می‌گوید: "من هر لحظه و هر روز در اضطراب مطلق بودم و هراس و وحشت از اینکه تا دقایقی دیگر چه بلای جدیدی در انتظار من خواهد بود، یک لحظه مرا رها نمی‌کرد."

مجید خان، زنده ماند و سرانجام در سپتامبر 2006 به مدت 9 سال به زندان گوانتانامو فرستاده شد. دولت آمریکا نتوانسته این واقعیت را کتمان کند که آنچه تحت عنوان شکنجه‌های سازمان ترور و جاسوسی سیا انجام می‌شود، سرشار از شرارت و توحش غیرقابل درک از سوی شکنجه‌گران دولتی آمریکا بوده است.

دولت آمریکا اعلام کرده که حاضر به برچیدن نظام شکنجه‌گری خود در زندان‌های مخفی سیا و گوانتانامو نیست و این اعمال را برای حفظ امنیت خود لازم و ضروری می‌داند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار