رقم گردش نشر در یک سال معادل یک روز گردش مالی موبایل ایران است/ دولت پای خود را از صنعت نشر بیرون بکشد

دولت بجای تصدی‌گری در صنعت نشر پای خود را از این صنعت بیرون بکشد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست نشر به مثابه یک صنعت که با حضور "مهدی فیروزان" مدیر موسسه شهر کتاب، "حسن کیاییان" مدیر نشر چشمه، "فرهاد تیمورزاده" مدیر انتشارات تیمورزاده و "رضا هاشمی نژاد" مدیر نشر افق صبح امروز در تالار گفتگوی سرای اهل قلم برگزار شد.

"کیاییان" در ابتدای این نشست گفت: این بحث می‌طلبد که در مورد آن گفتگوی زیادی شود و امیدوارم خروجی این بحث به صورت مقاله دربیاید و برای مسئولان وزارت ارشاد ارسال شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نشر از حیث نقدینگی آزرده خاطر است از این رهگذر باید این مسئله را حل و فصل کرد.

"تیمورزاده" گفت: یکی از گرفتاری‌ها کلی ما نقش دولت در صنعت نشر است. 

وی ادامه داد: این گونه در ذهن ما نقش بسته که دولت ما را به کدام راه هدایت کند. متأسفانه ماجرای دولت، تصدی‌گری فراوان است. نکته ی اصلی این است که صحبت ما بر مبنای نقش دولت، داستان نشر و تصدی‌گری است که نمونه‌ی بارز آن نمایشگاه کتاب بوده که با ناشران به صورت افراد نابالغ برخورد می‌شود.

"فیروزان" اظهار داشت: سرعت تحولات در جهان خیلی زیاد است و ما نباید با سرعت تحولات پیش فرضها جلو برویم چون اشکالات ما حاصل پیش‌ فرضهای غلط است اگر بخواهیم مسائل نشر را سرو سامان بدهیم باید پیش‌فرضهایمان را درست کنیم.

مدیر مؤسسه شهر کتاب ادامه داد: اگر نشر با تحولات اقتصادی دچار مشکل می‌شود ، طبیعت اقتصادی دارد. قطعاً پیش فرضهای ما در حوزه‌ی نشر اشکال دارد. نشر به مثابه فرهنگ وجود داشته چون تحول در آن ایجاد شده است.

وی ضمن اشاره به این نکته که روزگاری فرهنگ و هنر در گرو دولتها بود، گفت: اگر بخواهیم با نشر سالم و رو به رشد مواجه باشیم باید تعریف فرهنگی خود را در خصوص نشر به مثابه یک اقتصاد کامل کنیم باید تکلیف خود را در عرضه و تقاضا مشخص کنیم.

وی ادامه داد: اگر نشر کتاب مایل است که اقتصاد سالم ایجاد کند باید با قوانین سالم و عرضه و تقاضا پیش برود. صنعت نشر در دنیا وارد مرحله‌ای شده که روی پای خود ایستاده است. وقتی که سوبسید می‌گیریم رشد نمی‌کنیم. خیلی از مناظرات ما با حذف این قضیه است.

وی اظهار داشت: دولت می‌تواند برای صنعت نشر مشتری‌سازی کند و کتابخوانی را ترویج دهد. 

"فیروزان" تصریح کرد: اقتصاد و سلامت در نشر وقتی است که ما روی پای خودمان باشیم. دولت باید برای داستان تقاضا تلاش کند و تسهیلاتی را که باید به این صنعت اضافه کند.

"کیاییان" در خصوص صحبتهای اولیه خود در ابتدای این نشست گفت: نشر صنعت است و ما باید آنرا به عنوان پیشکار بپذیریم. یک سری مسائل حقوقی وجود دارد که باید دولت آن را بپذیرد.

مدیر نشر چشمه اظهار داشت: ما در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران هیچ حقی را برای کپی رایت نداریم تا زمانی که دولت پیمان را نپذیرد ما مشکل داریم و این مسئله‌ای مهم است.

وی بیان کرد: از سال 1375 شعار ما این بود که همواره ما چیزی از دولت نمی‌خواهیم و دولت هم از ما چیزی نگیرد. درخواست ما از دولت این است که تقاضا را بالا ببرد.

وی ادامه داد: در سی و پنج سال گذشته یارانه‌ی نشر و فرهنگ در اختیار حوزه‌ی نرم‌افزاری و خلاقیت هنری بود. متأسفانه در این زمینه برای حوزه‌های سخت‌افزاری کم توجهی شده است.

وی ضمن اشاره به این نکته که احساس نیاز ما به کتاب، روز به روز پایین می‌آید و کتاب فروشی‌های ما کم شده‌اند، افزود: ما باید به این بخش توجه کنیم.

وی اظهار داشت: باید با کتاب مثل یک صنعت برخورد شود . همچون صنعتهای دیگر که به آن توجه می‌شود.

"تیمورزاده" در ابتدای این نشست گفت: کتاب به عنوان یک محصول فرهنگی گام اول صنعت نشر است. صرفاً بحث دولت نیست در واقع بحث ما حکومت است. نگاه به کتاب بحث حکومتی است و هر کسی که وارد این ماجرا می‌شود این مسئله برایش نگران کننده است. یک تصمیم دولت و حکومتی زحمات ناشران را به هم خواهد زد.

مدیر انتشارات تیمورزاده تصریح کرد: در خصوص رقم گردش صنعت نشر بارها صحبت شده اما رقم گردش صنعت نشر کتاب در طول یکسال عددی کمتر از هزار میلیارد تومان است در صورتی که گردش مالی یک روز موبایل ایران قابل مقایسه با صنعت نشر نیست.

وی ادامه داد: نشر موقعی می‌تواند توسعه پیدا کند که روی پای خود بیاستد.

"فیروزان" مدیر موسسه شهر کتاب گفت: ما با این اصل موافق هستیم که نشر باید به سمت مستقل شدن پیش برود. نشر یک حوزه اقتصادی است و تکالیف زیادی بر دوش ما است. بخشی از تکالیف بر عهده ناشران و بخشی از سیاست‌گذاران است.

وی ضمن اشاره به این نکته که یک سری راههای رفته‌ای وجود دارد که می‌توان از آن تبعیت کرد، گفت: وزیر ارشاد در صحبتی که داشتند بیان کردند که مردم ما بلوغ یافته‌اند و نیازی به سانسور نیست.

وی گفت: حوزه‌ی نشر منتهی به کتاب کاغذی نمی‌شود. ناشران بزرگی در دنیا هستند که کتابهای الکترونیکی دارند در صورتی که هنوز نشر الکترونیکی در ایران وجود ندارد.

وی اظهار داشت: ایران از 7 هزار کتاب به 56 عنوان کتاب رسیده و این رشد محسوب می‌شود. توسعه به معنای قدرت ملی برای گمانه زنی است، آنچه که در مدیریت نوین وجود دارد بخش گمانه‌زنی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار