در حاشيه کنفرانس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو

کری: نمی‌توان دانش هسته‌ای در ايران را بمباران کرد/ هشدار به نتانیاهو در خصوص افشای جزئیات مذاکرات هسته‌ای با ایران

وزیر خارجه آمریکا در نشستی خبری در حاشيه کنفرانس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو تاکید کرد توافق بد درخصوص پرونده هسته‌ای ایران را نخواهیم پذیرفت.

کری: به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "جان کری" با اشاره به اینکه تاکنون هیچ توافقی بر سر پرونده هسته‌ای ایران حاصل نشده است، گفت: توافق بد درخصوص پرونده هسته‌ای ایران را نخواهیم پذیرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر ایران تصمیم‌های مهمی در خصوص برنامه‌ هسته‌ای خود اتخاذ نکند، به توافق هسته‌ای دست نخواهیم یافت، گفت: فاش ساختن جزئیات توافق هسته‌ای با ایران به روند مذاکرات آسیب خواهد رساند.

کری گفت: ما برای دستیابی به توافقنامه جامع با ایران تلاش می کنیم. برنامه هسته ای ایران باید صلح آمیز و با قابلیت راستی آزمایی باشد. انتشار بعضی از گزراش ها درباره مذاکرات هسته ای ایران نگران کننده است و دستیابی به توافقنامه با این کشور را به مسئله ای دشوار تبدیل می کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای با ایران شاهد پیشرفت‌هایی بوده است، گفت: اما همچنان مسیر طولانی در پیش است.

جان کری گفت: ما و گروه 1+5 به مذاکرات هسته ای با ایران ادامه می دهیم. ایران باید به سوالات درباره برنامه هسته ای اش پاسخ دهد که این سوالات درباره آینده این برنامه هم هست تا درباره آینده این برنامه هم تضمین بدهد. همه اعضای گروه پنج بعلاوه یک توافق نظر دارند که بهترین راه برای حل این پرونده دستیابی به توافقنامه است، اما هدف ما توافقنامه برای صرف توافق با ایران نیست. 

وی افزود: ما باید اطمینان پیدا کنیم که همه راه های پیش روی ایران برای رسیدن به ساخت بمب هسته ای(!) بسته شود. ایران تعهدات و وعده هایی دارد که باید به آن پایبند باشد. 

هیچ توافقنامه و حتی توافقنامه جزئی هم به دست نیامده است. تا زمانی که درباره همه چیز توافق صورت نگیرد درواقع درباره هیچ چیز توافق نکرده ایم. ما از گزارش هایی که درباره مذاکرات منتشر می شود نگران هستیم.

کری افزود: ایران باید تصمیمات دشوار و ضروری را برای رسیدن به توافقنامه اتخاذ کند. ما سوالاتی داریم که ایران باید به آنها به صورت شفاف پاسخ دهد تا امکان دستیابی به توافقنامه مناسب فراهم شود. ما تلاش می‌کنیم اطمینان پیدا کنیم که برنامه هسته ای ایران به صورت کامل صلح آمیز است و هیچ امکانی برای تبدیل شدن آن به برنامه نظامی وجود ندارد. 

وی خاطر نشان کرد: من تاکید می کنم هنوز هیچ توافقی حتی جزئی بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک درباره برنامه هسته ای ایران به دست نیامده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری در حاشیه کنفرانس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو افزود: توافقنامه آتش بس در شرق اوکراین در عمل هنوز اجرا نشده است و توافقنامه مینسک به صورت گزینشی اجرا می شود. سازمان امنیت اروپا نمی تواند بر مناطق درگیری در اوکراین بدون برقراری آتش بس واقعی نظارت کند.

وی گفت: ما به حمایت از شورای حقوق بشر ادامه می دهیم و به نقش آن برای حفظ کرامت انسان باور داریم. 

کری افزود: آمریکا مخالف هر تلاشی از سوی هر طرفی برای گرفتن مشروعیت از اسرائیل است. شورای حقوق بشر باید هر کاری می تواند در مناطقی که شاهد نقض حقوق بشر است انجام دهد. 

وی خاطر نشان کرد: ما درباره دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه و دوری جستن از راه حل نظامی توافق داریم. داعش از سوریه به عنوان پایگاهی برای خود استفاده می کند. 

کری در این نشست خبری در حاشیه کنفرانس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: روشن است که تحریمها نمی تواند برنامه هسته ای ایران را به طور کامل متوقف کند. امکان بمباران دانش (هسته ای) در ایران وجود ندارد.  

وی افزود: اگر ایران تصمیمات دشواری درباره برنامه هسته ای اتخاذ نکند به توافق دست پیدا نخواهیم کرد.  

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به کاهش ارزش روبل روسیه بر تاثیر جدی تحریمها علیه مسکو تاکید کرد و گفت: تحریمها ابزار ما برای بازگرداندن مسکو به مسیر درست است.

جان کری به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره افشای جزئیات مذاکرات هسته ای با ایران هشدار داد.


انتهای پیام/
برچسب ها: هسته ای ، کری ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار