«طناز طباطبایی» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

نگرفتن سیمرغ برای فیلم «هیس...» تاثیر زیادی روی روحیه‌ام گذاشت/ شرایط فعلی سینما امید بخش است/ منتقدان با حوصله‌تر فیلم ببینند

طناز طباطبایی با بیان اینکه سیمرغ این دوره را به سحر دولت شاهی برای فیلم شکاف می‌دهد گفت: تجربه ی پیشکسوتان در کنار جسارت جوانان و تعامل این دو گروه می‌تواند سینمای ایران را به اوج ببرد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران سال گذشته زمانی که فیلم هیس دخترها فریاد نمی‌زنند در جشنواره اکران شد، کمتر کسی فکر می‌کرد که جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن برای طناز طباطبایی نباشد؛ وی در دوره سی‌وسوم فیلم فجر با فیلم‌های مرگ ماهی و رخ دیوانه حضور دارد و امیدوار به گرفتن سیمرغ جشنواره ی سی و سوم است به همین بهانه گفتگویی اختصاصی با وی ترتیب دادیم
 
* جشنواره ی سی و سوم را بهتر از دوره ی قبل می بینم
 
خانم طباطبایی نظرتان نسبت به این دوره جشنواره ی فیلم فجر چیست؟
 
تا به امروز فیلم های بوفالو، مرگ ماهی، ناهید، شکاف، عصر یخبندان و چند فیلم دیگر را دیده ام و به نظرم کیفیت فیلم های این دوره بهتر از دوره ی قبل است.حضور پرشور جوانان خونی جدید در رگ های جشنواره جاری کرده و تا این لحظه از جشنواره راضی هستم.
 
* تجربه ی پیشکسوتان در کنار جسارت و نو آوری جوانان سینما را به اوج می برد
 
حضوور پر رنگ جوانان در این دوره را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
من در یک ماجرا آقای داوودی را تحسین می کنم. با توجه به سن و سال و تجربه‌ی کاری داوودی میان سال محسوب می شود اما نگاه روشن فکرانه و بازی نسبت به مسائل جوانان دارد و فضاهای سایبری و شبکه های اجتماعی را به خوبی می شناسد، به همین دلیل است که فیلم رخ دیوانه توانسته جایگاه خوبی میان مخاطبان پیدا کند. به نظر من نمی‌توان به طور مطلق در باره ی یک گروه صحبت کرد و تجربه ی پیشکسوتان در کنار جسارت و خلاقیت جوانان می‌تواند برای سینما مثمرثمر باشد و فیلم رخ دیوانه این قضیه را ثابت کرد و نمی توان این حرف را زد که کسی که سابقه ی بیشتری دارد فیلم ساز بهتری است یا برعکس و در دوره ی دیگر نیز باید تعامل بین این دو گروه برقرار شود
 
* همه ی نقش هایم را عاشقانه دوست دارم
 
شما با دو اثر رخ دیوانه و مرگ ماهی در این دوره جشنواره حضور دارید. در مورد نقش‌هایتان بیشتر توضیح دهید.
 
فریده‌ی مرگ ماهی یک دختر تودار است که برای منی که همیشه پر انرژی هستم بسیار سخت بود، اما در رخ دیوانه نقش دختری را دارم که معتاد می‌شود.

برای بازی در هر نقش تحقیقات زیادی می‌کنم و از افراد مختلفی کمک می گیرم، به همین دلیل عاشق همه‌ی نقش‌هایم هستم. در همین فیلم نیز اپتدا داوودی به من پیشنهاد داد که این دختر باید به هروئین معتاد باشد و من پس از تحقیقات فراوان به وی گفتم هروهین به شرایط خانوادگی و روحیات این فرد نمی خورد و اگر قرار است اینگونه باشد من این نقش را ایفا نمی کنم. بازی کردن در نقش معتاد بسیار سخت است و یک بازیگر نباید با این تفکر که مخاطب تفاوت‌های اعتیاد را تشخیص نمی دهد به هر شکلی که می خواهد بازی کند.
 
* هر دو فیلم من به نوعی امید بخش هستند
 
به نظر شما در فیلم های این دوره از جشنواره فجر امید جریان دارد؟
 
نفس جشنواره به خودی خود امید بخش است و من هم امید را در هر دو فیلم مرگ ماهی و رخ دیوانه می بینم؛ همچنین به آینده ی این فیلم‌ها و فروششان در گیشه امیدوارم. شرایط فعلی سینما و فیلم هایش امید بخش است. ثبات مدیریتی در دبیری جشنواره‌ی فجر نیز اتفاق خوبی است که مشتاق هستم تداوم داشته باشد، زیرا علیرضا رضاداد به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام می دهد
 
* سیمرغ این دوره را به سحر دولت‌شاهی برای فیلم شکاف می دهم
 
شما به گرفتن سیمرغ در این دوره فکر می کنید؟
 
در سال گذشته همه‌ی دوستان و منتقدان به من بابت نقشم در فیلم هیس تبریک می گفتند و انتظار داشتم حداقل جزء کاندیداهای گرفتن جایزه باشم و هنگام اعلام نتایج ضربه‌ی روحی زیادی خوردم، به همین دلیل امسال در مورد سیمرغ نظر نمی دهم و به این نتیجه رسیدم که تنها انرژی‌ای که صرف کردم برایم مهم باشد. از دوستانم به دلیل تعریف ها و محبت ها تشکر می کنم اما انتقاد من را خوشحال‌تر می‌کند.
 
اگر بخواهید به بازیگری سیمرغ دهید چه کسی را انتخاب می کنید؟
 
بازی سحر دولت شاهی در فیلم شکاف من را شگفت زده کرد و من سیمرغ را به او می‌دهم. همه‌ی دوستان و حتی خودم کارهای خوبی در جشنواره داشتیم اما سحر در شکاف زیبا درخشید. در مورد فیلم برتر هم نظر نمی‌دهم.
 
* بیایید ریتم زندگی خود را شبیه سینما کنیم
 
برای افرادی که فیلم هایتان را می‌بینند چه صحبتی دارید؟
 
در چند سال اخیر فیلم ها لایه های پنهانی دارند که با تامل می توان به آنها پی برد، از منتقدان خواهش می‌کنم با حوصله تر و نگاه موشکافانه فیلم ببینند، ما باید ریتم زندگی خود را با سینما تنظیم کنیم نه برعکس؛ مخاطبان می توانند ضمن مواجه شدن با فیلم ریتم خود را با آن نتظیم کنند تا از آن لذت ببرند. من وقتی استقبال زیاد مردم از فیلم ها را می بینم بسیار خوشحال می‌شوم.
 
* آرزو دارم بازیگری را به معنای واقعی کلمه تمام کرده باشم
 
آرزویتان در سال جدید سینمایی برای خودتان و سینما چیست؟
 
برای خودم آرزو می کنم در بازیگری به معنای واقعی به کمال برسم و آن را تمام کنم که لازمه‌ی آن تلاش و وقت گذاشتن تا آخر عمر روی آن است و برای سینما آرزو می کنم امید و انرژی که با حضور جوانان به سینما آمده ادامه دار باشد و در سال جدید فیلم های زیباتری ساخته شود.
 
حرف پایانی؟
 
برای همه ی دوستانم آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم مردم از فیلم ها خوششان بیاید.
 
گفتنی است طناز طباطبایی از سال1380 شروع کرده است و بازی در فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند نقطه عطفی در بازیگری وی بود.

گفتگو از سحر قناعتی

انتهای پیام/
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار