تقویم تاریخ در آینه ورزش؛

شکست استرالیا در دیدار فینال جام ملت‌های آسیا

امروز پنج‌شنبه 9 بهمن 1393 هجری‌شمسی برابر با 8 ربیع‌الثانی 1436 هجری‌و 29ژانویه 2015 میلادی است.

شکست استرالیا در دیدار فینال جام ملت‌های آسیابه گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، 68 سال پیش درچنین روزی روزنامه ورزشی آلیک بزرگترین نشریه ورزشی جهان در فرانسه منشتر شد.

55 سال پیش در چنین روزی تیم ملی دو و میدانی ایران که در مسابقات بین‌المللی پاکستان شرکت کرده بود به یک مدال طلا دست یافت، این مدال طلا را باغبان باشی در دو 10000‌متر کسب کرد و در 5000 متر نیز مدال نقره گرفت، در پرش سه‌گام نیر روح‌اله‌ امینی، یک مدال نقره دریافت کرد.

همچنین 55 سال پیش در چنین روزی تیم فوتبال تهران جوان که به پاکستان رفته بود در مسابقات دوستانه‌ای با باشگاه‌های آن کشور شرکت کرد ودر بین 32 تیم، توانست مقام دوم را بدست آورد.

49 سال پیش در چنین روزی تیم ملی کشتی ایران در جام تفلیس شرکت کرد، هوشنگ‌ پور‌اسداله‌، در وزن اول مدال طلا گرفت، موذی‌پور، در وزن پنجم و حسین‌بهشتیان، در وزن سوم دو مدال نقره بدست‌آوردند. در پایان این رقابت‌ها شوروی با 41 امتیاز مقام اول، ایران با 28 امتیاز مقام دوم و بلغارستان با 22 امتیاز عنوان سوم را بدست آورد.

44 سال پیش در چنین روزی در مسابقات فوتبال قهرمانی باشگاه‌های تهران تیم‌های آرارات و استقلال در برابر هم قرار گرفتند در این مسابقه تیم استقلال موفق شد با نتیجه 3‌بر‌یک تیم آرارات را شکست دهد این مسابقه در ورزشگاه امجدیه در حضور10‌هزار تماشاگر برگزار شد. در این مسابقه برای استقلال غلامحسین‌ مظلومی، در دقیقه 4، علی جباری، در  دقیقه 23 علی مژدهی‌، در دقیقه 30‌گل زد.
ملکی، هم در دقیقه 7 تک گل آرارات را به ثمر رساند، در همین روز تیم‌های پاس و راه‌آهن در برابر هم قرار گرفتند و تیم پاس موفق شد 2‌بر‌صفر راه‌آهن را شکست دهد. گل‌های تیم‌ پاس را در این مسابقه اصغر‌شرقی، دقایق 35 و 85 زد.

40 سال پیش در چنین روزی جولویی، قهرمان پیشن بوکس جهان در سال‌های 1937‌تا‌1949 میلادی را اتحادیه نویسندگان بوکس ایالات متحده‌آمریکا بزرگترین بوکسور قرن جهان معرفی کرد. جولویی، در مدت قهرمانی دوازده ساله خود بزرگترین و نیرومنده‌ترین بوکسور جهان را شکست داد. پس از جولویی، که با 144 امتیاز عنوان نخست را بدست آورد، جک، با 96 امتیاز در مکان دوم قرار گرفت و محمد‌علی‌، با 90 امتیاز سوم شد.

39 سال پیش در چنین روزی جورج‌ فورمن‌، قهرمان مسابقات بوکس سنگین وزن جهان در یک پیکار سخت مقابل ران‌لایل، هم وطن آمریکایی خود در دور پنجم به پیروزی رسید. فورمن‌، 28 ساله پس از گذشت 2 دقیقه و 28 ثانیه از دور پنجم مسابقه برنده اعلام شد، زیرا ران‌لایل، که 34 سال داشت نتوانست به ضربه‌های پی‌در‌پی و چپ‌و‌راست فورمن‌، پاسخ دهد و داور به سرعت مسابقه را پایان یافته اعلام کرد.

29 سال پیش در چنین روزی مسابقه‌های وزنه‌برداری کشورهای حوزه بالتیک با پیروزی مطلق وزنه‌برداری شوروی پایان یافت. این پیکارها که یکی از با سابقه‌ترین مسابقه‌های بین‌المللی وزنه‌برداری در جهان بود در جمهوری لیتوانی برگزار شد. تیم ملی شوروی در هشت وزن به مدال طلا دست پیدا کرد تیم‌های فنلاند ولهستان در وزن‌های 56‌و60 کیلو گرم هر کدام یک مدال طلا بدست آوردند.

در سال 1964 در چنین روزی بازی‌های المپیک زمستانی در اتریش آغاز شد، دراین دوره از مسابقات 1091 ورزشکار از 36 کشور در شش رشته به رقابت پرداختند.

در سال 1966 در چنین روزی روماریو مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال برزیل متولد شد، وی که همراه با برزیل مقام قهرمانی جام جهانی 1994 را کسب کرد در آن مسابقات جایزه توپ طلایی را هم به خود اختصاص داد، روماریو در دده باشگاهی طی سال‌های 1985‌تا‌2009 در تیم‌های گونا گونی بازی کرده است. وی طی سال‌های 1987‌تا 2005 در 70 بازی برای تیم ملی برزیل 55 گل زد روماریودر فصل 2007-2008 سر مربی واسگا دو‌گاما بود.

در سال 1984 در چنین روزی در سی‌وچهارمین مسابقه منتخب ستارگان بسکتبال NBA تیم منتخب کنفرانس شرق مقابل تیم منتخب کنفرانس غرب به برتری 154 بر 145 رسید.

در سال 1995 در چنین روزی در دیدار نهایی رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا آندره‌، از آمریکا مقابل هم‌وطن‌اش پیستامراس‌، به برتری رسید.

در سال 2011 در چنین روزی آسیا بین تیم‌های ژاپن واسترالیا در ورزشگاه حنیفه دوحه قطر انجام شد. در این مسابقه که با حضور نزدیک به 38‌هزار تماشاگر وبه قضاوت روشن ایرماتوف، از ازبکستان انجام شد ژاپن با یک گل برنده شد وچهارمین بار قهرمان آسیا شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تقویم ، استرالیا ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار