تقویم تاریخ در آینه ورزش؛

مرد سال ورزش جهان انتخاب شد/تولد پپ گواردیولا

امروز یکشنبه 28 دی 1393 هجری شمسی برابر با 26 ربیع الاول 1436 هجری قمری و 18 ژانویه 2015 میلادی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، 152 سال پیش در چنین روزی لوئیسیر قهرمان بزرگ وزنه برداری جهان در کبک کانادا به دنیا آمد او که هزار و نود سه کیلوگرم وزنه را با شانه‌های خود بلند می‌کرد از جمله قهرمانان سنگین وزن جهان بود که سال‌ها عنوان قهرمانی خود را حفظ کرد.
 
145 سال پیش در چنین روزی نخستین مسابقه دوچرخه سواری رسمی در جهان بین شهرهای پاریس و رن فرانسه برگزار شد که ماهون‌ دوچرخه سوار فرانسوی به مقام قهرمانی این مسابقات رسید وزن دوچرخه‌ها در آن هنگام 40 کیلو گرم بود.
 
127 سال پیش در چنین روزی رئیس دیوان عالی کشور فرانسه دانیل مریون اتحادیه بین المللی‌ تیراندازی را در جهان تاسیس کرد.
 
 93 سال  در چنین روزی باشگاه ورزشی پولاد به مدیریت حسین شریف عزیز‌زاده در تهران گشایش یافت در این باشگاه کشتی گیرانی چون غلامرضا تختی، عباس زندی، محمد ابراهیم سیف پور، بنی اله سروری، توفیق و اکبر حیدری تعلیم دیدند.
 
81 سال پیش در چنین روزی زمین ورزشگاه باغ شمالی تبریز را شمس‌الدین شایسته نماینده انجمن تربیت بدنی ایران خریداری کرد این کار را با جمع آوری پور از علاقمندان به ورزش و کمک کارگران کبریت ساز تبریز انجام داد.
 
68 سال پیش در چنین روزی مسابقات فوتبال جام فرهنگی ایران و انگلیس به پایان رسید در مسابقه نهایی تیم‌های دارایی و دوچرخه سواران در برابر هم قرار گرفتند تیم دارایی با نتیجه 2 بر یک تیم دوچرخه سواران را شکست داد .
 
53 سال پیش در چنین روزی در یک نظر خواهی که رسانه‌های گروهی جهان انجام دادند و الری پرومل‌ قهرمان پرش ارتفاع جهان و شوروی‌ به عنوان مرد سال ورزش جهان انتخاب شد.
 
53 سال پیش در چنین روزی مسابقات وزنه برداری قهرمانی باشگاه‌ها در 2 دسته خردسالان و بزرگسالان برگزار شد در دسته خردسالان تیم پولاد با 33 امتیاز اول،  نادر با 126 امتیاز دوم و تهران با 13 امتیاز سوم شد. در دسته بزرگسالان دیهیم با 33 امتیاز اول، استقلال با 24 امتیاز دوم و داریوش با 20 امتیاز سوم شد.

47 سال پیش در چنین روزی نخستین دوره مسابقات قهرمانی والیبال باشگاه‌های تهران در گروه زنان به پایان رسید. تیم انجمن پس از شکست دادن تیم آریا به مقام قهرمانی رسید و تیم استقلال پس از غلبه بر تیم تهران جوان به مقام سوم دست یافت.
 
در سال 1886 در چنین روزی نوع پیشرفته رشته هاکی توسط اتحادیه هاکی انگلیس ابداع شد.

در سال 1967 در چنین روزی ایوان مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال شیلی در شهر سانتیاگو متولد شد. وی که از بازیکنان تأثیر‌گذار تاریخ فوتبال شیلی است طی سالهای 1983 تا 2003 در تیم‌های گوناگونی بازی کرده است. ایوان طی سالهای 1987 تا 2001 در 69 بازی برای تیم ملی شیلی 34 گل زد. وی همراه با شیلی به نشان برنز بازی‌های المپیک سیدنی را کسب کرد.
 
در سال 1971 در چنین روزی پپ گواردیولا سرمربی و بازیکن سابق تیم فوتبال بارسلونا متولد شد. وی که در پست هافبک دفاعی بازی می‌کرد طی سالهای 1990 تا 2006 در تیم‌های گوناگونی بازی کرده است. گواردیولا که طی سالهای 1992 تا 2001 در 47 بازی برای تیم ملی اسپانیا 5 گل به ثمر رساند طی سال‌های 1995 تا 2005 در 7 بازی برای تیم منتخب ایالات کاتالونیا به میدان رفت. وی مربیگری را از سال 2007 با تیم دوم بارسلونا آغاز کرد و در حال حاضر مربی بایرن مونیخ است.
 
در سال 1369 در چنین روزی سی و سومین شهر‌آورد پایتخت بین تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس در چارچوب رقابت‌های دسته اول باشگاه‌های تهران با تساوی یک به یک پایان یافت. در این دیدار که با حضور 80 هزار تماشاگر و به قضاوت هادی دزفولی در ورزشگاه آزادی تهران انجام شد شاهرخ بیانی در دقیقه 61 از روی نقطه پنالتی برای استقلال و فرشاد پیوس در دقیقه 75 برای پرسپولیس گلزنی کردند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مرد ، سال ، بازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار