عملکرد 5 ساله رضازاده، درخشان تر از عملکرد 35 ساله روسای قبلی

توجه به رده های سنی پایه، استعدادیابی و در نهایت پشتوانه سازی وقتی معنا پیدا می کند که ورزشکاران کشورمان در عرصه بین المللی هم به کسب افتخار بپردازند.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران؛و به نقل از فدراسیون وزنه برداری  همین توضیح مختصر کافیست تا با مروری بر آنچه در این 40 سال، بر تیم ملی وزنه برداری جوانان کشورمان گذشت عملکرد روسای فدراسیون وزنه برداری را در یک میزان گذاشت و با یک شاخص مشخص مورد ارزیابی قرار داد.
 
از سال 1975 بود که فدراسیون جهانی وزنه برداری تصمیم گرفت علا وه بر مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان، مسابقاتی در رده سنی جوانان برگزار کند تا استعدادهای این رشته علاوه بر حضور در رقابتهای بزرگسالان، در مسابقاتی که مختص رده سنی جوانان است نیز فرصت ظهور پیدا کنند. از آن سال تاکنون 40 سال می گذرد و فدراسیون جهانی همه ساله توجه ویژه ای به برگزاری رقابتهای وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان داشته است؛ به طوری که امسال در کازان روسیه دقیقا شاهد برگزاری چهلمین دوره این مسابقات بودیم.
 
اما سهم وزنه برداری ایران از این 40 دوره چه بوده است؟  
 
نخستین مدال وزنه برداری ایران در رده سنی جوانان را آذر مجیدی در سال 1983 به دست آورد؛ هشت سال پس از برگزاری نخستین دوره مسابقات قهرمانی جوانان جهان. رنگ مدال مجیدی در مسابقات جهانی برزیل برنز بود، اما برای تکرار همین تک مدال برنز، وزنه برداری ایران 13 سال درجا زد تا اینکه شاهین نصیری نیا در مسابقات جهانی 1996 لهستان توانست بار دیگر ایران را صاحب مدال برنز جوانان جهان کند.  
 
به عبارتی سهم وزنه برداری ایران از ر قابتهای جهانی جوانان در دوران ریاست مسعود برومند (1354 تا 1356)، جواد کلهر (1356 تا 1357)، منوچهر برومند (1358 تا 1364)، عباس علی استکی (1364 تا 1365)، محمد رضا تقی وند (1365 تا 1367)، سعید فائقی (1367 تا 1368) و غلام عباس زارع میرک آبادی (1368 تا 1372) فقط یک مدال برنز بود که در زمان منوچهر برومند به دست آمد.  
 
دوران علی مرادی
 
از سال 1373 تا 1385، به مدت 12 سال ریاست فدراسیون وزنه برداری به علی مرادی واگذار شد. در آن سالها به نسبت گذشته شاهد عملکرد بهتری از جوانان وزنه برداری ایران بودیم. بعد از مدال برنز شاهین نصیری نیا در مسابقات جهانی 1996، کوروش باقری در رقابتهای جهانی 1997 آفریقای جنویی، نخستین بار ایران را صاحب مدال طلای جوانان جهان کرد. در همان رقابتها جواد خوشدل و  محمد حسن برخواه هم صاحب نشان نقره شدند، اما باز هم یک وقفه 9 ساله در مدال آوری نشان داد توجه به وزنه برداراران جوان مقطعی بوده است. مدال طلای سعید علی حسینی در رقابتهای جهانی 2006، تنها مدال وزنه برداری ایران پس از درخشش در مسابقات جهانی 1997 بود. به این ترتیب در دوران 12 ساله ریاست علی مرادی، وزنه برداران جوان کشورمان در مسابقات جهانی صاحب 2 طلا، 2 نقره و یک برنز شدند.
 
دوران بهرام افشارزاده
 
پس از آن نوبت به ریاست بهرام افشارزاده رسید. حدفاصل سالهای 2007 تا 2009، تیم ملی وزنه برداران جوانان سه دوره متوالی در مسابقات جهانی شرکت کرد و توانست یک مدال طلا و 6 برنز از این رقابتها به دست بیاورد. تنها طلایی آن سالها بهداد سلیمی بود که در مساب قات جهانی 2009 رومانی روی سکوی قهرمانی ایستاد. سلیمی سال قبل از آن در رقابتهای جهانی 2008 به همراه سهراب مرادي، سعيد شاهدي و  نواب نصير شلال مدال برنز جوانان جهان را به دست آورده بود. مدالهای برنز نواب نصیر شلال در رقابتهای جهانی 2007 جمهوری چک و جابر بهروزی در مسابقات جهانی 2009 رومانی دیگر مدالهای وزنه برداری ایران در عرصه رقابتهای جوانان جهان در زمیان ریاست بهرام افشارزاده بودند.
 
دوران حسین رضازاده
 
اما از سال 2010 میلادی با حضور حسین رضازاده در راس فدراسیون وزنه برداری، نمودار صعودی مدال آوری وزنه برداران جوان کشورمان در رقابتهای جهانی به شکل محسوسی تغییر جهت داد. ابتدا کیانوش رستمی در مسابقات جهانی 2010 صاحب نشان طلا شد و یک سال بعد با برنامه ریزی دقیق فدراسیون، تیم ملی جوانان ایران برای نخستین بار عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد. در مسابقات جهانی 2011 که در پنانگ مالزی برگزار شد کیانوش رستمی، سعید محمدپور و بهادر مولایی برای تیم ملی جوانان مدال طلا کسب کردند، مجید عسکری و علیرضا کاظمی نژاد صاحب نشان نقره شدند و جابر بهروزی هم با ایستادن روی سکوی سوم به مدال برنز دست پیدا کرد.
 
به زبان ساده در همین دو سال (2010 و 2011) وزنه برداری ایران بیشتر از تمام 35 سالی که از عمر شکل گیری رقابتهای وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان می گذشت مدال کسب کرد. با این حال در رقابتهای جهانی سال 2012 باز هم شاهد درخشش جوانان کشورمان بودیم؛ جایی که سعید محمدپور، بهادر مولایی و سعید سیار در گواتمالا به ترتیب صاحب مدال های طلا، نقره و برنز شدند.
 
این روزها تیم ملی جوانان کشورمان در حالی با حسین توکلی خود را برای حضور در رقابتهای جهانی 2015 آماده می کند که وزنه برداران جوان کشورمان در سه سال نخست ریاست حسین رضازاده با کسب 5 مدال طلا، 3 نقره و 2 برنز بیشتر از تمام 35 سال قبل از آن مدال کسب کرده اند. این آمار به خوبی بیانگر توجهی است فدراسیون وزنه برداری در 5 ساله اخیر به پشتوانه سازی داشته است.  
 
آنچه در ادامه می آید مروری است بر عملکرد روسای فدراسیون وزنه برداری در زمینه مدال آوری وزنه برداران جوان در رقابتهای جهانی جوانان:
 
1- حسین رضازاده (5 سال ریاست): 10 مدال (5 طلا، 3 نقره، 2 برنز) و دو بار تصاحب روی سکوی های قهرمانی و سومی جهان
 
2- علی مرادی (12 سال ریاست): 5 مدال (2 طلا، 2 نقره، یک برنز)
 
3- بهرام افشارزاده (3 سال ریاست): 7 مدال (یک طلا،  6 برنز)
 
4- منوچهر برومند (7 سال ریاست): یک مدال (یک برنز)
 
5- مسعود برومند (3 سال ریاست) ، جواد کلهر (2 سال ریاست) عباس علی استکی (2 سالریاست)، محمد رضا تقی وند (3 سال ریاست)، سعید فائقی (2 سالریاست) و غلام عباس زارع میرک آبادی (4 سال ریاست): بدون مدال


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار