در گزارشی همزمان با مذاکرات وین منتشر شد

تحریم‌ ایران 175 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا آسیب زده است

نشریه تایم به نقل از نتایج تحقیقات گروه نایاک نوشت: تحریم‌های ضدایرانی تاکنون 175 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا خسارت وارد کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، هفته نامه آمریکایی تایم نوشت: گزارش شورای ملی  ایران آمریکا(نیاک) حاکی از آن است که در نتیجه تحریم های ایران ، دهها میلیارد دلار درآمد بالقوه صادراتی از بین رفته است.طبق یک بررسی جدید ، تحریم های آمریکا علیه ایران فقط به جمهوری اسلامی خسارت وارد نمی کند بلکه بر اقتصاد آمریکا نیز تاثیر می گذارد به طوری که از سال 1995 تاکنون 175 میلیارد دلار ضرر به اقتصاد این کشور وارد کرده است.

قدرت های غربی از اواسط دهه نود به این سو  ایران را به بهانه حمایت از تروریسم(!) و اخیراً نیز به علت فعالیت های هسته‌ای‌اش تحریم کرده اند. 

طبق گزارش نیاک (شورای ملی ایران و آمریکا) کسانی نیز که تحریم ها را وضع کرده اند - به ویژه آمریکا- این تاثیر را احساس می‌کنند.آمریکا در نتیجه تحریم ها از سال 1995، 134 تا 175میلیارد دلار از درآمدهای بالقوه صادراتی خود را از دست داده است.

در این گزارش همچنین آمده است که از سال 1995 هر سال به طور متوسط از 51 هزار تا 66 هزار شغل در آمریکا از دست رفته است.تگزاس و کالیفرنیا شاید بزرگترین بازندگان از لحاظ شغل‌های از دست رفته باشند.در میان کشورهای اروپایی نیز آلمان بزرگترین بازنده بوده و بین 23 تا 73 میلیارد دلار فرصت از دست رفته اقتصادی داشته است.

نتایج این بررسی در حالی منتشر می شود که قدرت های غربی تلاش می کنند با ایران به توافق نهایی هسته ای برسند که در نتیجه آن تحریم ها کاهش می یابد.تهیه کنندگان گزارش می گویند که اوباما باید در مذاکرات وین هزینه واقعی تحریم ها را مد نظر قرار دهد.

در گزارش مذکور آمده است: استدلال ها در حمایت از تحریم یا مخالفت با معامله قابل بحث است.اما اگر هزینه تحریم ها مورد توجه قرار نگیرد ، هر گونه بحث بر سر معاوضه لغو تحریم با محدود شدن برنامه هسته ای ایران در بهترین حالت ناقص  و در بدترین حالت گمراه کننده خواهد بود.

نویسندگان این گزارش می گویند که قصد ندارند گزینه های خود را به سیاست خارجی آمریکا تحمیل  یا  ارزش تحریم ها را تعیین کنند.آنها فقط می خواهند اطمینان حاصل کنند اکنون که آمریکا به لحظات تصمیم گیری درباره لغو تحریم ها در برابر امتیازات هسته‌ای نزدیک می‌شود، هزینه تحریم‌ها را در نظر بگیرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار