افخم در نشست خبری:

در مذاکرات پیشرفت وجود داشته، اما کند بوده است / اختلاف‌های اساسی هنوز باقی است / ایران هیچ گونه هواپیمایی به عراق ارسال نکرده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: پیشرفت وجود داشته، اما کند بوده و امیدواریم با واقع‌بینی از طرف مقابل نسبت به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تصمیم عاقلانه‌ای را آنها اتخاذ کنند و تصمیم دشوار از سوی طرف مقابل اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست سخنگویی این هفته در مورد حملات اخیر رژیم صهیونیستی اظهار داشت: ابراز تاسف از این که در این ماه مبارک و معنویت که قلوب همه امت اسلامی به سوی معنویت و اسلامیت و اکرام و محبت و انسان دوستی متوجه است، شاهد تداوم و تشدید تجاوزات و حملات وحشیانه صهیونیست‌ها در خلال چند هفته گذشته به خصوص در روزهای اخیر علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین و شهادت و مجروح شدن جمع زیادی از کودکان، زنان و مردم فلسطین هستیم.  
 
وی افزود: این تجاوزات ددمنشانه مردم بیگناه به بهانه واهی ربایش سه شهرک نشین رژیم صهیونیستی به خصوص صحنه‌های دلخراش و فجیع شهادت نوجوان فلسطینی که تداعی‌گر صحنه‌های جنایات تروریست‌ها در سوریه و عراق است، حاکی از ناتوانی و عجز صهیونیست‌ها در برابر مقاومت مردم قهرمان فلسطین است.  
 
افخم ادامه داد: بدون تردید این تجاوزات علیه ملت فلسطین همزمان با ماه مبارک رمضان موجب خشم و نفرت بیش از پیش کشورها و ملت‌های مسلمان و همه ملت‌های آزاده جهان از رژیم صهیونیستی و انزوای بیشتر آن در عرصه جهانی می‌شود.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: از روحیه مقاوم مردم فلسطین در غزه و مناطق مختلف و ایستادگی در مقابل این اقدامات وحشیانه در روزهای ماه مبارک رمضان تجلیل می‌کنیم.  
 
وی ادامه داد: کشورهای غربی و حامیان رژیم صهیونیستی باید با اتخاذ مواضع محکم مانع از بروز یک فاجعه انسانی و تداوم حملات رژیم اشغالگر علیه فلسطینیان شوند.  
 
افخم تصریح کرد: جا دارد که کشورهای اسلامی و عربی و نهادهای طرفدار حقوق بشر از تصمیم فلسطینیان برای پیگیری این جنایات در نهادهای حقوقی و بین‌المللی از جمله دیوان کیفری بین‌المللی حمایت کرده و در مقابل جنایات و اقدامات ضد بشری رژیم صهیونیستی واکنش فوری و موثر نشان دهند.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: امیدواریم جامعه جهانی صدای مردم قهرمان فلسطین را بشنوند و به خوبی به آن پاسخ دهند.
 
افخم درباره مذاکرات ایران و 1+5 بیان داشت: گفتگوها از 11 تیر آغاز شده و ما اعلام کرده‌ایم که تا پایان تیر یا فراتر از آن برای رسیدن به نتیجه عادلانه، پایدار و منطقی آماده هستیم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این پروسه‌ای است که تقریبا از موضوعات آسان به سخت حرکت کردیم، یعنی موضوعات دسته‌بندی شد و بخش‌هایی که دیدگاه دوطرف به هم نزدیک بود، در مورد آن تفاهم شد، اما الآن به موضوعاتی رسیده‌ایم که اختلاف‌ نظرهای اساسی وجود دارد و گفتگوهای سخت، فشرده و جدی در جریان است.
 
وی اضافه کرد: پیشرفت وجود داشته ، اما کند بوده و امیدواریم با واقع‌بینی از طرف مقابل نسبت به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تصمیم عاقلانه‌ای را آنها اتخاذ کنند و تصمیم دشوار از سوی طرف مقابل اتخاذ شود.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال حضور وزرای خارجه کشورهای عضو 1+5 در مذاکرات وین تصریح کرد: همانطور که آقای ظریف در مصاحبه‌ای گفتند، پیوستن وزرا برای ادامه گفتگو بوده و ما مصمم هستیم توافق حاصل شود، اما نه به هر قیمتی و در عین حال اعلام آمادگی کرده‌ایم که گفتگوها را با جدیت ادامه می‌دهیم و کار کاملا حرفه‌ای انجام می‌شود.
 
وی افزود: امیدواریم در موقع زمانی اعلام شده به توافق و نتیجه عاقلانه برسیم، اما هدف ما بحث زمان نیست، بلکه به توافق موردنظرمان می‌رسیم.
 
افخم درباره اتفاقات اخیر افغانستان بیان داشت: همه طرف‌های افغانی را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم، چون نیازمند آرامش هستیم و باید از ابزار قانونی برای رسیدن به راه‌حل استفاده کنند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: امنیت افغانستان برای ایران به عنوان همسایه‌ای که قریب به 1000 کیلومتر مرز مشترک با یکدیگر دارند، مهم و حیاتی است.
 
وی اضافه کرد: مراحل انتخابات افغانستان با در نظر گرفتن مطالبات در حق نامزدها باید بررسی و به تخلفات رسیدگی شود و به‌ آرای مردم احترام می‌گذاریم و امیدواریم تا نهایی شدن نتیجه انتخابات خویشتنداری کنند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: موفقیت آینده افغانستان در گرو ثبات و آرامش است و امیدواریم آرای پاک مردم افغانستان چنین آینده‌ای را رقم بزند.
 
افخم درباره سفر امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه به کشورهای منطقه گفت: تحولات عراق را به عنوان همسایه با حساسیت دنبال می‌کنیم و از ابتدا نسبت به مسئله تروریست که ابزاری برای تغییرات در سیستم سیاسی عراق است را مورد توجه قرار دادیم و همه طرف‌ها باید نسبت به تروریست، تاثیرات و فعالیت آنها حساس باشند و همچنین باید استفاده ابزاری از تروریست متوقف شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان داشت: رایزنی با کشورهای منطقه، روسیه و کشورهای مختلف در این رابطه بوده که نباید تروریست به عنوان ابزاری برای تاثیرگذاری در روند سیاسی عراق مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی اضافه کرد: خطر تروریست محدود به یک کشور نیست، کمااینکه تروریست‌ها چند سال در سوریه در مسیر تغییر حکومت عمل کردند اما نتیجه نداد و این تروریست دامنه خود را افزایش داد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: خطرات تروریست احتمالا به تمام منطقه سرایت کند، بنابراین در گفتگوهایمان با کشورهای منطقه این خطرات را گوشزد می‌کنیم، همچنین لزوم اقدام جمعی برای مقابله با تروریسم و خطرهای بین‌المللی را گوشزد کرده‌ایم تا زمینه همکاری به وجود آید.
 
افخم افزود: طبعا در کنار گفتگوها در دوره مسائل منطقه گفتگوهای دوجانبه هم مورد توجه بود، اما مباحث عراق به طور مشخص بحث و تحرک اصلی این سفر منطقه‌ای بوده است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حمایت مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده کشورمان، تصریح کرد: فرمایشات رهبری کاملا شفاف، صریح و مبتنی بر حقوق مسلم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.
 
وی ادامه داد: تصریحات صریح مقام معظم رهبری، تعیین محدوده‌ها و حوزه خطوط قرمز بوده، در عین حال راه را برای همکاری و ادامه گفتگو باز گذاشتند و حمایت ایشان از تیم مذاکره کننده اعلام شد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: فرمایشات ایشان در بحث‌های فنی یکی از فرازهای صحبت ایشان بوده و نشان داد رهبری به حوزه‌ها اشراف دارد و تمامی دقایق و ظرافت مذاکرات را مورد توجه دارند و در عین حال از گفتگو و مذاکره حمایت می‌کنند.
 
افخم بیان داشت: حصول راه‌حل منطق و پایدار مبتنی بر تثبیت حقوق هسته‌ای مورد توجه تمامی مسئولان و مقامات عالی کشور است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص بیانات مقام معظم رهبری تاکید کرد: خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص است و حقوق هسته‌ای مورد تایید بوده و ما سعی می‌کنیم که این حقوق مسلم تثبیت شود.

وی افزود: طرفین مذاکره در خصوص اختلافات مذاکره می‌کنند پس بهتر است ارزیابی پیرامون این گفتگوها به پیشرفت آتی مذاکرات موکول شود.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد انتخابات افغانستان اظهار داشت: ما نیز موضوع را تحت عنوان اخبار دنبال می‌کنیم قضاوت را مراجع قانونی افغانستان خواهند داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: طرفین را به خویشتن‌داری دوت می‌کنیم و در حال حاضر آرامش و ثبات نیاز کشور افغانستان است و سومین دور انتخابات این کشور در شرایط خاصی برگزار شد و اکثر کشورهای دنیا از برگزاری چنین انتخاباتی در کشور استقبال کردند.

وی افزود: ما نیز به عنوان جمهوری اسلامی ایران در آن مرحله از این رویداد استقبال کردیم و امیدواریم سایر اقدامات در تداوم روندهای قانونی و با احترام به آرای مردم افغانستان انجام شود و این مهم بایستی مورد توجه قرار گیرد.

افخم تاکید کرد: توجه به روندهای قانونی در رسیدگی به شکایات در چارچوب قانونی هر چه زودتر شکل گیرد و باید اجازه داد راهکارهای قانونی در افغانستان طی و نتیجه نهایی رسما اعلام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: آرامش و ثبات مهمترین موضوع افغانستان است و نباید به اقداماتی که بی‌ثباتی در این کشور را دامن می‌زند کمک شود و امیدواریم مرجع قانونی به خوبی به وظیفه خود عمل کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد ناآرمی‌های عراق و مسئله تجزیه این کشور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خواهان حفظ وحدت و تمامیت ارضی این کشور است و این موضع رسمی ماست و از همه اقداماتی که در این مسیر باشد حمایت می‌کنیم چرا که تجزیه عراق به نفع این کشور نیست و هیچ فرد عراقی به این مسئله رضایت نخواهد داد.

افخم تاکید کرد: قانون اساسی عراق چارچوب قانونی است و این چارچوب ظرفیت مناسب برای پاسخگویی به همه طیف‌ها را دارد و براساس آن منافع همه عراقی‌ها حفظ خواهد شد و حتما عراقی‌ها در مسیر اجرای توطئه دشمنان عراق گام برنمی‌دارند و امیدواریم همه گروه‌ها و طوایف در این برهه حساس این مسئله مهم را مورد توجه قرار دهند و برای مبارزه با تروریست اقدامات جدی صورت گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون روابط ایران و عربستان تصریح کرد: برای این که چنین دیالوگی شکل بگیرد باید آمادگی‌های لازم وجود داشته باشد و جمهوری اسلامی ایران پیش از این آمادگی خود را اعلام کرده و در آن زمان که دکتر ظریف آمادگی سفر به این کشور را اعلام کرد آمادگی در ریاض وجود نداشت.

وی افزود: ما بارها اعلام کردیم شرایط منطقه نیازمند همکاری همه کشورهای منطقه است و معتقدیم عربستان سعودی می‌تواند نقش سازنده‌تری را در معادلات ایفا کند و چنانچه گامی در این مسیر برداشته شود کمک بزرگی به حل مسائل است و همواره این آمادگی در جمهوری اسلامی ایران وجود داشته و امیدواریم گام‌های موثر و سازنده برای شکل گیری دیالوگ مفید به وجود آید.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ریاض اظهار داشت: پیشتر در خصوص این مسئله اعلام آمادگی کردیم و چنانچه آمادگی وجود داشته باشد این مهم امکان پذیر است اما هنوز زمان بندی خاصی برای آن نداریم و باید آمادگی لازم در طرف مقابل نیز وجود داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی روز گذشته خود اعلام کردند که تا حدود 50 درصد بر سر نگارش متن توافق نهایی به تفاهم رسیدیم اظهار داشت: این مسئله نشانگر این است که برخی تفاهمات و اشتراک نظرها حاصل شده و این در حالی است که پیشرفت کند بوده و اختلافات اساسی هنوز باقی است و باید گفتگوهای فنی، حقوقی و سیاسی به طور موازی انجام شود تا زمینه رسیدن به تفاهم در سایر بخش‌ها حاصل شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا جنگنده‌های ایران و عراق بازپس داده شده است بیان داشت: ایران هیچ گونه هواپیمایی به عراق ارسال نکرده است.

افخم  در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون حکم دیوان  لاهه علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: دعاوی متعددی از سوی جمهوری اسلامی ایران در خصوص نقض و اجرای توافق وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: پرونده‌های مربوطه جاری است ودر مواردی نیز به نفع جمهوری اسلامی ایران رای داده شده و موضوع برخی آرای دادگاه‌ها از طرف تیم حقوقی کشورمان در دستور کار است.

وی تاکید کرد: بخشی از روندی که قابل ارایه است را بعد از این که نهایی شد و در اختیار ما قرار گرفت ارائه خواهیم کرد، از سوی دیگر دفتر حقوقی در نهاد ریاست جمهوری مجموعه ریاست جمهوری این مهم را مورد توجه دارد و مسیر حقوقی در حال انجام است.

افخم در مورد تعیین نماینده جدید ایران در سازمان ملل گفت: خبر اخیر خبرسازی بود، این گونه خبرها صحت ندارد و نماینده جدید تعیین نشده، در حال حاضر دهقانی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران درآن جاست و در غیاب سفیر کارها را انجام می‌دهند و توضیحات بیشتر را همزمان با روند کارها اعلام می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد این که آیا این احتمال وجود دارد تا گفتگوهای ایران و 1+5 تا 29 ماه جاری به نتیجه برسد اظهار داشت: مذاکرات در حال انجام است، جمهوری اسلامی ایران پیشتر اعلام کرده نسبت به رسیدن توافق امیدوار است و تمام تلاش خود را در این زمان‌بندی انجام می‌دهیم البته هدف ما صرفا زمان نیست اما تلاش می‌کنیم تا در این برهه از امکان رسیدن به توافق استفاده شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در روند مذاکرات به کشور بازگردند گفت: آمدن وزیر خارجه کشورمان به روند مذاکرات بستگی دارد و چنانچه نیاز باشد ممکن است صورت بگیرد اما برنامه قبلی در خصوص این موارد صورت نگرفته و تنها با روند مذاکرات تصمیم‌گیری می‌شود.

افخم افزود: تیم هسته‌ای کشورمان نیز پیشتر اعلام کرده بود که متناسب با روند گفتگوها در خصوص این موارد تصمیم‌گیری می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در مورد حضور احتمالی وزرای کشورهای 1+5 نیز این که کدام وزرا می‌آیند اطلاع رسمی نداریم و باید ببینیم که روند چگونه پیش خواهد رفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد این که آمریکا اعلام کرده حاضر هستیم در روند مذاکرات در مورد عراق با ایران گفتگو کنیم گفت: مذاکرات جاری فقط هسته‌ای است و پیرامون هیچ موضوع دیگری گفتگو نخواهد شد.

افخم در پایان در پاسخ به سوالی پیرامون یادداشت رئیس‌جمهوری آمریکا در روزنامه هاآرص و شیطنت این روزنامه خاطر نشان کرد: باید بگویم این یادداشت مربوط به چند وقت پیش است و پاسخ ما در این مورد هم روشن است، بحث تهدید هیچ گونه جایگاهی ندارد چرا که زمینه اقدام آن نیز وجود ندارد و همه کارشناسان هم براین مهم تاکید دارند، بخشی از این اقدامات مصرف داخلی دارد اما در صحنه واقعی چنین بحثی زمینه ورود به آن داده نمی‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار