افخم در نشست هفتگی:

اعمال تحريم‌هاي جدید عليه ايران چهره اتحاديه اروپا را خدشه‌دار مي‌کند/ لزوم احترام به حقوق کامل ايران در مسئله هسته‌اي

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:چهره اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های مجدد برعلیه شرکت‌های ایرانی خدشه‌دار می شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، گفت: سوم الی پنجم آذرماه جاری اجلاس 21 شورای وزیران اکو در تهران برگزار می‌شود و طی این اجلاس سه روزه وزرای خارجه عضو با شروع دهه سوم فعالیت اکو ابعاد همکاری و توسعه منطقه‌ای را بررسی می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: ایران ریاست یک ساله این سازمان منطقه‌ای را عهده‌دار خواهد بود و امیدواریم اکو در دوره جدید بتواند بیش از گذشته در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاثیرگذار باشد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر وزیر امور خارجه به ژنو اظهار داشت: ظریف در آستانه دور جدید مذاکره با 1+5 در مسیر ژنو توقفی در رم خواهند داشت البته قرار بود این سفر در 16 آبان انجام شود که به دلیل طول کشیدن مذاکرات با 1+5 این سفر به تعویق افتاد.
 
وی ادامه داد: وزیر امور خارجه در این سفر با همتای ایتالیایی خود دیدار و گفتگو می‌کند و این سفر در چارچوب مشورت سیاسی دو کشور انجام خواهد شد و طی آن مباحث مربوط به خاورمیانه، بحران سوریه و مذاکره با گروه 1+5 مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: مقامات ایتالیایی نسبت به روابط دوجانبه و نقش ایران در منطقه رویکرد واقع‌بینانه دارند که این دیدگاه زمینه را برای همکاری بهتر ایجاد می‌کند و ما هم با احترام متقابل جایگاه خاصی برای ایتالیا قائل و به دنبال گسترش روابط هستیم.
 
افخم درباره گزارش اخیر آمانو افزود: گزارش آمانو در مقایسه با سایر گزارش‌های آژانس متوازن بوده و این گزارش پیرو توافق آژانس و آمانو صورت گرفته، البته رویکرد ایران برای همکاری بیشتر هم دخیل بوده است.
 
وی اظهار داشت: اینکه ایران فعالیت‌هایش را کاهش داده درست اما توقف رخ نداده و برنامه هسته‌ای طبق زمان‌بندی مسیر طبیعی خود را طی می‌کند چرا که سازمان انرژی اتمی با ابعاد فنی که بسیاری از آنها تحقیقی است، ممکن است نتواند بر طبق زمان‌بندی آن را پیش ببرد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه توقفی در برنامه هسته‌ای ایران انجام نشده، تصریح کرد: مذاکرات پشت میز مذاکره انجام می‌شود و امیدواریم با اینگونه اظهارنظرها این ملاحظه مهم را در نظر بگیرند که مسیر اصلی مذاکره حفظ شود و بستر مناسب برای مذاکره با 3+3 فراهم شود؛ البته توافقاتی شده و ایران بسته پیشنهادی خود را اعلام کرده که مورد استقبال قرار گرفته است.
 
افخم بیان داشت: کشورهایی که ادعاهایی مبنی بر جلب اعتماد ملت ایران داشته‌اند هم اکنون باید به صورت عملی اقداماتشان را انجام دهند و امیدواریم تحت فشار هیچ کشوری واقع نشوند و مسیر جدی مذاکرات را که با اراده و حسن نیت ایران انجام می‌شود، مسیر طبیعی خود را طی کند.
 
وی با بیان اینکه پیش‌بینی راجع به نتیجه مذاکرات کار درستی نیست، ادامه داد: ما این مسیر را واقع‌بینانه بررسی می‌کنیم و این مسیر را با خوشبینی توام با واقع‌بینی آغاز کرده‌ایم و امیدوارم بتوانیم با اراده سیاسی و حسن نیت در مسیر احقاق حقوق مسلم ایران گام برداریم و در مذاکرات به نتیجه مفیدی برسیم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: علاوه بر اینکه باید نگرانی طرف مقابل رفع شود، حقوق کامل ایران در داشتن برنامه هسته‌اي هم باید محترم شمرده و امیدواریم این امر به لغو تحریم‌ها منجر شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که سفر معاون عربی_ آفریقایی وزارت خارجه به مسکو درباره چه مسائلی بود، افزود: سفر امیرعبداللهیان به روسیه در چارچوب مشورت منظم تهران و مسکو به ویژه حل بحران سوریه انجام شده و مسلم است که ایران و روسیه دیدگاه‌های نزدیکی برای حل این بحران دارند و امیدواریم بتوانیم گام‌های موثری در حل بحران سوریه برداریم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بحران سوریه بیش از 30 ماه تداوم پیدا کرده و ما اعلام کرده‌ایم که راه حل آن سیاسی است و باید به نظر ملت سوریه احترام گذاشته شود و امیدواریم بحران این کشور در مسیر حل و فصل قرار گیرد و امیدواریم در قالب ژنو 2 رایزنی‌ها بستر مناسبی برای نشست ژنو 2 فراهم کنیم.
 
افخم درباره دست اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم مجدد چند شرکت ایرانی گفت: اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم مجدد نهادها و شرکت‌های ایرانی برخوردی جهت‌دار و اقدامی سیاسی بوده و بدون تردید چهره اتحادیه را خدشه دار می‌کند.
 
وی افزود: در شرایط کنونی انتظار این است که از تشکیل فضای بی اعتمادی پرهیز و کشورها در مسیر سازنده قرار گیرند و این اقدام اتحادیه اروپا را رد می‌کنیم چرا که گامی در جهت بی‌اعتمادی بین ایران و اتحادیه اروپاست.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که در این میان تحرکات 1+5 در سفر به رژیم صهیونیستی موضع آنها را علنی کرده چه تضمینی وجود دارد که در غرب در مرحله نهایی حقوق ایران را به رسمیت بشناسد، گفت: پیش از انجام مذاکرات وارد این موضوع نمی‌شویم و اما از آنجایی که طرح پیشنهادی ایران با استقبال مواجه شده می‌تواند به خروج از بن بست بیانجامد و نکته مهم این است که گام آخر چیست و مذاکره کنندگان تا قبل از تعیین آن گامی بر نمی‌دارند و ما در برداشتن گام‌های متوازن تاکید داریم.
 
افخم درباره نشست ژنو 2 در خصوص حل بحران سوریه، بیان داشت: تاکنون هیچ دعوتنامه‌ای برای ایران در جهت حضور در نشست ژنو 2 دریافت نشده است .
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دستگیر و شکنجه شدن یک شهروند ایرانی در جمهوری آذربایجان بیان داشت: این شهروند ایرانی در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی دستگیر شده و ما طی ارسال یادداشتی خواهان اقدامات کنسولی شدیم و خواستار همکاری آذری ها در این پرونده هستیم.
 
وی ادامه داد: در اداره امور ایرانیان پیگیری‌هایی انجام شده و اگر این شهروند شکنجه شده مسئولان آذری باید پاسخگوی آن باشند.
 
افخم در پاسخ به این سوال که اقدام وزارت خارجه در برابر خواسته مجلس مبنی بر اینکه اگر آمریکایی‌ها تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کردند ایران دیگر در مذاکرات شرکت نکند، تصریح کرد: اعمال هرگونه تحریم جدید مسیر حصول توافق و مذاکرات را تسریع می‌کند و ما پیش از این اعلام کرده‌ایم که رویکرد فشار و مذاکره ناکارآمد بوده البته برخی طرف‌ها این مسئله را در نظر دارند که تحریم‌ها تشدید نشود، چرا که بستر سالم و فرآیند جاری مذاکرات را تضعیف می‌کند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که واکنش قطعی ایران به اینکه اگر مذاکرات به نتیجه نرسد چیست، بیان داشت: نسبت به جزئیات مذاکرات و روند آن پیش از شروع مذاکرات صحبت نمی‌کنیم اما قدر مسلم این است که اراده سیاسی برای حل بحران سیاسی وجود دارد و مذاکره کنندگان ایران به دنبال احقاق حقوق مسلم کشورمان هستند اما در عین حال باید نگرانی‌های طرف مقابل برطرف شود اما اینکه با چه ساز و کاری انجام می‌شود باید صبر کنیم تا مذاکرات مسیر خود را شروع کند.
 
وی ادامه داد: طرف ایرانی نگرانی‌های کشورمان و همچنین سابقه تاریخی این پرونده را در اختیار دارد و به دنبال احقاق حقوق ملت ایران است.
 
افخم درباره تشکیل زنجیره انسانی در اطراف فردو گفت: جامعه ایران زنده و پویا بوده و در منطقه منحصر به فرد است و دیدگاه‌های متنوعی نسبت به دیدگاه‌ها وجود دارد و چنین واکنشی نسبت به مسائل مهم قابل درک است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان داشت: با احترام احساسات امیدواریم اقدامات دانشجویان در چارچوب قانون باشد و این اطمینان را به دانشجویان می‌دهیم که مذاکره کنندگان ایران تمام خطوط قرمز را در نظر دارند.
 
وی درباره اقدام برخی از ایرانی‌های مخالف نظام در فرانسه مبنی بر اینکه فرانسه در مذاکرات نقش بیشتری ایفا کند اظهار داشت: مذاکرات کسانی را که خواهان حل بحران غیر ضروری هسته‌ای ایران هستند را مشخص کرد و این برای جامعه جهانی یک دستاورد است و چنین خواسته‌های مخالفان به نظام نشان از ضعف آنهاست و آنها را در وضعی نمی‌بینیم که تاثیرگذار باشند چرا که سوابق آنها برای ما روشن است.
 
افخم در ادامه بیان داشت: اینکه گفته می شود همه گزینه‌ها روی میز است باید بگوییم که 5 الی 6 دهه است که یک سری از گزینه‌ها برداشته شده و در مذاکرات اثر ندارد، چرا که مذاکرات بسیار جدی و مباحث ریز به ریز بیان می‌شود و اگر به نتیجه برسد، ملت راضی خواهند بود اما اگر توافقی حاصل نشود ما بازهم نگرانی نداریم چرا که تلاشی برای حل بحران غیر ضروری هسته‌ای کشورمان انجام شد و این فرصتی است که جامعه جهانی باید اعتماد ملت ایران را جلب کند.
 
سخنگوی وزارت خارجه در پایان خاطرنشان کرد: طرفین مذاکره باید نگران نتیجه مذاکرات باشند چرا که هردو در شرایط مساوی قرار دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: افخم ، نشست ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار