سياست خارجی در هفته‌ای که گذشت؛

از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق تا طراحی آزمایشگاه خنثی‌سازی خرابکاری‌های دشمن در تاسیسات هسته‌ای

برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، برگزاری نهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان در باکو، دور جدید گفتگوهای کارشناسی ایران و 1+5 در نیویورک، سفر رئیس بازرسان آژانس به تهران، طراحی آزمایشگاه خنثی‌سازی خرابکاری‌های دشمن در تاسیسات هسته‌ای و ... از عناوین مهم هفته گذشته در حوزه سیاست خارجی است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین عناوین خبری حوزه سياست خارجی در هفته گذشته به شرح ذیل است:


ضرورت توجه به حق ملی هسته‌ای اعضای ان. پی. تی از سوی کشورهای پیشرفته

مدیر کل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: کشورهای هسته‌ای با کمک کردن به اعضای غیر عضو معاهده و انتقال تجهیزات، مواد و فنآوری هسته‌ای به آنها تعهدات خود نسبت به عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای را زیر سوال برده و باعث تضعیف پایه‌های معاهده شده و اعتبار آنرا به خطر انداخته‌اند.





ایران، بزرگ ترین قربانی تروریسم در سه دهه گذشته بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در رد گزارش سالانه تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران این رویکرد را به شدت محکوم نموده و آن را عامل تهدید صلح و امنیت بین‌المللی می‌داند.

ایران خواستار تشدید تلاش‌ها برای عاری ساختن خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای شد

سفیر و نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار تشدید تلاش‌های جهانی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه شد.

مجید‌الشیخ: مردم سرمنشاء قدرت و سلطه در عراق هستند/ برگزاری انتخابات تروریست‌ها و حامیانشان را متزلزل کرد

پیامدهای انتخابات مجلس عراق شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سفیر عراق در تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر خارجه مالزی امشب وارد تهران می‌شود/ دیدار با مقامات کشورمان

وزیر امور خارجه مالزی برای دیدار با مقامات ایرانی امشب وارد تهران می‌شود.

افخم: تداوم رویارویی‌های نظامی اوضاع اوکراین را وخیم‌تر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با ابراز نگرانی از تشدید درگیری‌ها در مناطق شرقی اوکراین بر حل مسالمت‌آمیز و به دور از کاربرد ابزار قهرآمیز نظامی منطقه تاکید کرد.




ابراز همدردی جمهوری اسلامی ایران با افغانستان

سخنگوی وزارت امور خارجه مراتب همدردی و تسلیت جمهوری اسلامی ایران را به دولت و مردم کشور دوست و همسایه افغانستان و بازماندگان این حادثه ناگوار ابراز کرد.

سفر معاون وزیر خارجه کوبا در ماه ژوئن به ایران/ حمایت کوبا از فعالیت هسته‌ای ایران

سفیر کوبا گفت: در پاسخ به چهار سفری که مقامات ایرانی به کوبا انجام داد‌ه‌اند برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا مقاماتی از کوبا به ایران سفر کنند که بر این اساس در نیمه دوم ماه ژوئن (خرداد و تیر) معاون وزیر خارجه کوبا آقای مارسلینو مدینا گونزالس به ایران سفر خواهند کرد.

راکتور اراک را برای تولید میزان کمتری از پلوتونیوم باز طراحی می‌کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه راکتور اراک ماهیت خود را به عنوان یک راکتور آب سنگین حفظ می‌کند، گفت: راکتور اراک برای تولید میزان پلوتونیوم کمتر بازطراحی می‌شود.

هراس "مریم رجوی " از افشاگری‌های اعضای دربند منافقین/ جداشدگان اسناد جنایات را برملا می‌کنند

دبیرکل بنیاد هابیلیان درباره اظهارات "مریم رجوی" مبنی بر اینکه هر عضوی از گروهک تروریستی منافقین که قصد گریختن از اردوگاه لیبرتی را داشته مزدور و دشمن بوده، زندگی "مسعود رجوی" را تهدید کرده و قصد کشتن او را دارد، گفت: این امر بیشتر بر افشاگری‌ها و آگاهی‌دهی‌هایی که افراد جداشده از این گروهک جنایتکار داشته، تاکید دارد.

موشک‌های چینی در پایگاه‌های عربستانی / چرا عربستان موشک‌ DF-3 E را شلیک نمی‌کند؟ / کشورهای در تیررس موشک‌های عربستان

آنچه که واضح است، رونمایی از موشک بالستیک به هیچ‌وجه نمی‌تواند پیامی مبنی بر تضمین انتقال قدرت درون خاک یک کشور داشته باشد.





ایران از وحدت و ثبات در یمن حمایت می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره دوست یمن بوده و از وحدت و ثبات در این کشور حمایت می‌نماید.


تیم مذاکره‌کننده نباید در توافقنامه ژنو کوتاه می‌آمد/ بازرسان آژانس چیزی را به ما دیکته نکنند

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ما کاملا تحت نظارت آژانس انجام گرفته است و کاری را برخلاف NPT انجام نداده‌ایم.

برنامه هسته‌ای هزینه‌ا‌ش بیشتر از فایده‌اش است/ پیشنهاد افراد جدید برای همکاری با تیم هسته‌ای

سفیر سابق ایران در سوریه برنامه هسته‌ای هزینه‌ا‌ش بیشتر از فایده‌اش است، ما همه دلواپسیم و حق داریم که دلواپس باشیم.

از فریاد "مرگ بر سازشگر" کوچک‌زاده تا "روحانی مچکریم" رسایی

همایش بزرگ منتقدین توافقنامه ژنو ،موسوم به "دلواپسیم" که عصر دیروز با حضور خیل کثیری از مردم و منتقدان برگزار شد، حاشیه‌های جالب و خواندنی درپی داشت.

ابراز خرسندی رئیس مجلس لبنان از مذاکرات موفق ایران و گروه 1+5

رئیس مجلس نمایندگان لبنان از مذاکرات موفق بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 و وادار شدن کشورهای عضو این گروه به پذیرش حق مسلم ایران ابراز خرسندی کرد.





نهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان در باکو برگزار می‌شود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان از برپایی اولین جلسه هماهنگی میان وزارتخانه‌ها و نهادهای ایرانی جهت برگزاری نهمین کمیسیون مشترک اقتصادی در باکو خبر داد.

طراحی آزمایشگاه خنثی‌سازی خرابکاری‌های دشمن در تاسیسات هسته‌ای/ "آپارو" امشب وارد تهران می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه "ماسیمو آپارو" مدیر امور پادمانی منطقه B آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امشب به تهران می‌آید، گفت: در سازمان انرژی اتمی آزمایشگاه‌های پیشرفته‌ای به این منظور طراحی شده که کار آنها خنثی کردن خرابکاری‌هایی از این دست است.

باید با خرد جمعی مذاکره کرد/ توافقنامه ژنو از ابتدا شتاب‌زده بود

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران گفت: توافقنامه ژنو از ابتدا شتاب‌زده بوده، بنابراین توافق شتاب‌زده مشکلات خود را دارد که باید این مشکلات رفع شود.

"ظریف" امروز به نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌رود

وزیر خارجه کشورمان، عصر امروز به منظور رونمایی از کتاب‌های جدید منتشره توسط وزارت امور خارجه به نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌رود.

دور جدید گفتگوهای کارشناسی ایران و 1+5/ گام بعدی گفتگوهای هسته‌ای 23 اردیبهشت در وین

مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 از امروز در نیویورک آغاز می‌شود این در حالی است که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از تاریخ 23 اردیبهشت‌ماه در وین اتریش از سر گرفته خواهد شد.





رئیس بازرسان آژانس در تهران/ برگزاری جلسه‌‌‌ای پیرامون رهیافت پادمانی رآکتور تا ساعتی دیگر

بازرسان آژانس که شب گذشته وارد تهران شده‌اند، قرار است تا ساعتی دیگر در سازمان انرژی اتمی جلسه‌ای در مورد رهیافت پادمانی رآکتور داشته باشند.

تاکید "ابراهیمی" و "ظریف" بر ضرورت راه‌حل سیاسی به عنوان مناسب‌ترین گزینه حل بحران سوریه

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان آخرین تحولات سوریه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

جهان از روحیه اعتدالی و تعامل سازنده ایران استقبال کرده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: حفظ عزت جمهوری اسلامی ایران در تعامل با سایر کشورها یک محور اساسی و غیرقابل انکار است.

ظریف: ایران از هیچ نقشی برای صلح و ثبات دریغ نمی‌کند/ نعلبندیان: میان تهران_ایروان گفتگوی سیاسی نتیجه‌داری ایجاد شده است

وزیر امور خارجه گفت: ایران همواره تاکید دارد که منطقه ما دارای صلح و دوستی برای همه کشورها باشد و در این مسیر از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد به همین خاطر از هیچ نقشی برای صلح و ثبات دریغ نمی‌کند.

میان تهران_ایروان گفتگوی سیاسی نتیجه‌داری ایجاد شده است

وزیر خارجه ارمنستان گفت: بین دو کشور گفتگوی سیاسی نتیجه‌داری ایجاد شده و امروز فرصتی برای تبادل نظر در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بود.



بازگشت بی‌سر و صدای آشوب‌گر به لبنان / عبدالله ترسیده است / آغاز برخورد با مسئولان پیشین پرونده سوریه

به نظر می‌رسد ارسال مجدد سفیر عربستان به لبنان، پیامی هر چند غیر مستقیم، مبنی بر پذیرش شکست سیاست‌های منطقه‌ای آل‌سعود و تلاش آنان برای بازسازی روابط راهبردی عربستان است.

ظریف به اسپانیا سفر می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان هفته آینده در ادامه سفر به اتریش که برای حضور در مذاکرات ایران و 1+5 صورت خواهد گرفت از وین عازم مادرید خواهد شد.

نقدها باید در مسیر تحقق اجماع ملی باشد/صحبتی برای انجام مذاکره در نیویورک صورت نگرفته است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما به دلواپسی کسانی که دلواپس هستند توصیه می‌کنیم که به عزم مردم و آینده توجه داشته باشند.

دعوت از دکتر روحانی برای سفر به ارمنستان/ برگزاری کمیسیون مشترک روابط اقتصادی، فرهنگی و دوجانبه در آینده‌ای نزدیک

بررسی سفر وزیر خارجه ارمنستان به ایران، موضع ایروان نسبت به پرونده هسته‌ای کشورمان و بحران سوریه و همچنین واکاوی موضوعات مهم این کشور از جمله موارد گفتگو با گریگور آراکلیان سفیر ارمنستان در کشورمان بود.





تاکید بر افزایش همکاری‌ها بین ایران و صلیب سرخ

پیتر ماورر رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

تاکید بر توسعه و تعمیق روابط ایران و غنا

عبدالرشید پلپو وزیر مشارکت‌های عمومی و خصوصی ریاست جمهوری غنا که برای شرکت در پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و غنا به تهران سفر کرده است، روز سه‌شنبه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

تشکیل کمیته پیگیری روابط ایران و غنا برای پیگیری توافقات دو کشور

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه روز گذشته با "کواسی کوراتی" معاون وزیر خارجه غنا که برای شرکت در کمیسیون مشترک دو کشور به همراه وزیر مشارکت‌های عمومی_خصوصی و رئیس غنایی کمیسیون مشترک در تهران به سر می‌برد، دیدار کرد.

آمادگی ایران برای همکاری با صلیب سرخ جهانی در جهت حل مشکلات انسانی در سوریه

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز گذشته با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه پیرامون موضوع کمک‌های انسان‌دوستانه در آفریقا و کشورهای منطقه خاورمیانه به‌ویژه سوریه گفتگو و تبادل نظر کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار