پیش‌درآمدی به جدی‌ترین دور مذاکرات وین؛

دیدار دوجانبه ایران و آمریکا پایان اختلافات هسته‌ای را رقم می‌زند؟

امضای بیانیه اقدام مشترک بین ایران و 1+5 که در 20 نوامبر 2013 (سوم آذر 1392) به امضا رسید هم‌اکنون ماه پایانی خود را طی می‌کند به همین خاطر براساس مفاد بیانیه، مذاکرات نهایی برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای در حال انجام است؛ البته اگر توافق جامع حاصل نشود طرفین می‌توانند گفتگوها را برای شش ماه دیگر تمدید کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ امضای بیانیه اقدام مشترک بین ایران و 1+5 که در 20 نوامبر 2013 (سوم آذر 1392) به امضا رسید هم‌اکنون ماه پایانی خود را طی می‌کند به همین خاطر براساس مفاد بیانیه، مذاکرات نهایی برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای در حال انجام است؛ البته اگر توافق جامع حاصل نشود طرفین می‌توانند گفتگوها را برای شش ماه دیگر تمدید کنند.
            
دور چهارم مذاکرات وین در واقع اولین دور از مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی بود که به نتیجه خاصی منجر نشد به همین خاطر دور پنجم گفتگوهای وین از اهمیت خاصی برخوردار است تا پس از یک دوره ناموفق مذاکره طرفین بتوانند به نتایج مثبتی دست یابند.
          
طرفین پس از پایان مذاکرات ناموفق وین چهار تصمیم گرفتند برای رسیدن به نتیجه مورد نظر خود در دور شش ماهه توافق جلسات مشترکی را قبل از دور پنجم مذکرات برگزار کنند که بر این اساس محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در رأس هیأتی در مسیر عزیمت به الجزیره پایتخت الجزایر برای حضور در اجلاس میان دوره‌ای وزرای امور خارجه جنبش عدم تعهد، وارد استانبول شد و در محل کاخ چراغان استانبول با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رایزنی پرداخت که این دیدار دو ساعت و نیم به درازا انجامید.

گفتنی است در این ملاقات سید عباس عراقچی معاون حقوقی، مجید تخت روانچی معاونان اروپا و آمریکا و مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی و همچنین اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و هلگا اشمید معاون و مسئول دفتر کاترین اشتون نیز حضور داشتند.

لازم به ذکر است آخرین برنامه کاری ظریف و اشتون در روز اول ملاقات در استانبول برگزاری شام کاری در محل سرکنسول‌گری ایران در استانبول بود که این شام کاری حدود یک ساعت و ربع طول کشید و طی آن مقرر شد که دور دوم گفت‌وگوها در روز سه‌شنبه ساعت دنبال شود که در این روز نشست کارشناسی و فنی به ریاست "حمید بعیدی‌نژاد" مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و استفان کلمنت دستیار ارشد کاترین اشتون هم برگزار شد.

پس از این گفت‌وگوها "محمدجواد ظریف" ظهر سه شنبه پس از سه دور مذاکرات غیررسمی با رئیس گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای ایران در جمع خبرنگاران در کنسولگری ایران در استانبول گفت: این گفتگوهای غیررسمی به منزله مذاکرات 1+5 نیست، زیرا مذاکرات با این گروه نیاز به حضور همه اعضاء دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: البته گفتگوهای طولانی در سه دور و حدود هشت ساعت به طول انجامید و این مذاکرات بیشتر درباره روش‌های پیش رو بود.
        
ظریف خاطرنشان کرد: در پایان این گفتگوها توافق کردیم که در فاصله نزدیکی همزمان با اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکرات کارشناسی در وین برگزار شود.

پس از این مذاکرات در روزهای چهاردهم و پانزدهم خرداد نشست کارشناسی ایران و 1+5 درباره مباحث فنی در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد که حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و استفان کلمنت دستیار ارشد کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده داشتند.

حمید بعیدی‌نژاد پس از پایان این نشست دو روزه در وین اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید ما طی دیروز و امروز دو روز جلسه کارشناسی با اعضای 1+5 داشتیم و در این دو روز توانستیم طیفی از مسائل مربوط به هسته‌ای را در ابعاد کارشناسی و فنی مورد بررسی قرار دهیم .

وی افزود: طبیعتا با توجه به اینکه ما وارد یک مرحله حساس برای تهیه یک پیش‌نویس می‌شویم، نیاز به برگزاری چنین جلسات بیش از پیش احساس می شود و طبیعتا گزارش این جلسه به مقامات سیاسی ارائه خواهد شد و براساس تصمیماتی که گرفته می شود این جلسات ادامه پیدا خواهد کرد.

با توجه به جدیت طرفین برای رسیدن به نتیجه مثبت قرار شده است که دیداری دوجانبه مابین ایران با آمریکا و همچنین روسیه برگزار شود البته این اولین دیدار دوجانبه ایران با ایالات متحده در خارج از مذاکره با گروه 1+5 است چراکه تا کنون اگر دیداری بین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با نمایندگان آمریکا انجام شده در حاشیه گفتگوهای ایران و 1+5 بوده است.
       
در این رابطه سید عباس عراقچی در گفتگوی تلفنی با شبکه خبر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه ضرورتی ایجاب کرد که قبل از مذاکرات رسمی با گروه 1+5 با کشورهای آمریکا و روسیه مذاکره شود گفت: مذاکره با 6 کشور سخت و پیچیده است و باید مواضع این کشورها با یکدیگر هماهنگ باشد چون ایده‌های مختلف دارند.
 
وی تصریح کرد: مذاکرات دو جانبه در قبل و بعد از گفتگوها رایج و همواره بوده که یا در حاشیه جلسات و یا قبل و بعد جلسات برگزار شده البته ما با روسیه و چین به طور مرتب مشورت کرده‌ایم که بر این اساس یا ما به پکن و مسکو رفته‌ایم و یا آنها آمده‌اند.
 
معاون حقوقی وزارت خارجه اضافه کرد: مذاکره دو جانبه با آمریکا فقط در حاشیه گفتگو با 1+5 بوده اما این بار چون مذاکرات به مراحل جدی رسیده می‌خواهیم مشورت جداگانه داشته باشیم.
 
وی افزود: مذاکره با آمریکا برای امروز و فردا تنظیم شده چون بیشتر تحریم‌ها توسط ایالات متحده اعمال شده و سایر کشورهای عضو 1+5 در آن دخالتی نداشته‌اند.
 
عراقچی اظهار داشت: جلسه ما با آمریکا سه جانبه خواهد بود و هلگا اشمید معاون خانم اشتون در آن حضور خواهد داشت.
 
معاون وزیر خارجه کشورمان بیان داشت: در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در رم کنفرانس خلع سلاح برگزار می‌شود که آنجا با ریابکوف دیدار می‌کنیم و یک دور مذاکره دو جانبه برگزار خواهد شد که احتمالاً با چند کشور اروپایی هم در همانجا مذاکره خواهیم داشت یا اینکه هفته آینده قبل از عزیمت یکی از همتایان من از این کشورها به تهران خواهد آمد و ما این مذاکرات دو جانبه را خواهیم داشت تا بتوانیم با آمادگی بیشتری در مذاکرت 26 تا 30 خرداد شرکت کنیم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مناقشه اوکراین بین آمریکا و روسیه تأثیری در مذاکرات گذاشته است یا خیر اظهار داشت: در عالم روابط بین‌الملل چیزی نیست که بر هم تأثیر نگذارد اما  تلاش روسیه و غرب در مذاکرات این است که موضوع اوکراین تأثیری در مذاکرات نگذارد و همه طرف‌ها این تلاش را کردند که 1+5 در مسیر خود پیش برود.
 
عراقچی درباره موضوع مذاکراتش با شرمن بیان کرد: هیچ موضوعی غیر از مباحث هسته‌ای با 1+5 مطرح نمی‌شود و همواره بر این امر تأکید کرده‌ایم.
            
 وی ادامه داد: موضوع مذاکره فردای ما با آمریکا بحث هسته‌ای است و از موضوعاتی که بر روی آن‌ صحبت می‌شود در خصوص تحریم‌ها است که باید برداشته شود، البته رییس هیئت آمریکا قائم مقام وزارت خارجه این کشور است یعنی پس از آقای جان کری نفر دوم وزارت خارجه ایالات متحده است که خانم شرمن هم آقای ویلیام برنز را همراهی می‌کند.
     
معاون حقوقی وزارت خارجه کشورمان افزود: آقای برنز سابقه حضور در این مذاکرات را دارد و در ژنو نقش مؤثری داشت و امیدواریم حضورشان مثبت باشد.
 
عراقچی در پایان خاطرنشان کرد: من و آقای تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه مسئولیت هیئت کشورمان را بر عهده داریم. 

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ درباره دور آینده مذاکرات ایران و 1+5 گفت: ما برای گفتگوهای جدی آماده هستیم چرا که مذاکرات دشوار است.

وی تصریح کرد: علی‌القاعده مذاکره برای به نتیجه رسیدن نیاز به آمادگی طرفین دارد و اگر طرف مقابل آماده باشد می‌توانیم به نتیجه برسیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار