نفت در هفته ای که گذشت؛

جایگزینی "سی ان جی" به جای بنزین تولیدی سه پالایشگاه/توزیع "بنزین یورو 4 "از 15 خرداد در پالایشگاه تبریز

جایگزینی سی ان جی به جای بنزین تولیدی سه پالایشگاه، برگزاری همایش انرژی غرب آسیا،بنزین وارداتی مطابق با استاندارد یورو2 از جمله مهمترین اخبار در حوزه صنعت نفت در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از جمله صنایعی است که مورد توجه اکثر کشورهای منطقه‌ای جهان است بنابراین مهم ترین اخباری که در این حوزه در طی هفته منتشر شده‌است بدین شرح است:

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران از راه‌اندازی فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس اواسط سال 94 خبر داد و گفت: با بهره‌برداری کامل از آن روزانه 36 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 14 میلیون لیتر گازوئیل یورو 5و4 تولید خواهد شد.

چینی‌ها اعتبار احداث 2 طرح جدید در حال ساخت پتروشیمي را به شکل فاینانس تامین کردند.

مدیرعامل شرکت پتروپارس با تاکید بر اینکه قرارداد نفتی پتروپارس در ونزوئلا به قوت خود باقی است، گفت: در صورت ایجاد شرایط، فعالیت خود در ونزوئلا را از سر می‌گیریم.

رئیس جایگاه‌داران سوخت کشور گفت: تنها سهمیه سوخت 400 تومانی خودروها و موتور سیکلت‌های فرسوده قبل از اجرای افزایش قیمت ابطال شده است و این موضوع ربطی به گران شدن قیمت سوخت و سهمیه جدید ندارد.

ایرج ندیمی گفت: دولت بهتر است با رویکرد مناسب، سطح قیمت گروه کالاهایی که افزیش یافته‌اند را منطقی و از افزایش قیمت غیرمنطقی جلوگیری کند و از تأثیر افزایش قیمت حامل‌‌های انرژی بر کالاها بکاهد.

معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: اگر کیفیت بنزین وارداتی مطابق استانداردهای اعلام شده نباشد محموله بنزین برگشت داده می‌شود و همچنین نباید میزان نیاز کشور به واردات بنزین اعلام شود.

علیرضا فیض‌بخش به عنوان مدیر جدید ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت منصوب شد.

٦٥٠ نیروی متخصص ایرانی در قالب دو تیم کاری برای راه اندازی دو سکوی فاز ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی راهی خلیج فارس شدند.

یک نماینده گفت: مصرف انرژی فقط در بحث بنزین خلاصه نمی‌شود اما در مصرف این حامل به دلیل داشتن مرزهای طولانی در شرق و غرب و جنوب کشور و تفاوت فاحش قیمت در داخل و خارج به واسطه قاچاق افزایش یافته است.

رئیس انجمن جایگاه‌داران سی ان جی گفت: اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی مبنی بر کاهش هرکیلوگرم از 652 به 650 خلاف مصوبه هیات وزیران بوده و وجاهت قانونی ندارد.

معاون پژوهش های روابط بین المللی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نخستین همایش انرژی غرب آسیا در راستای توسعه بازارهای منطقه ای نفت و گاز و برق در روزهای 25و24 خرداد ماه سال جاری برگزار می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: ترین یک (ردیف) فاز 12 راه‌اندازی شده و ترین دوم نیز ظرف یک ماه‌ آینده راه‌اندازی می‌شود که با راه‌اندازی آن 12 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود.

مدیر کل مرکز تحقیقات سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه بنزین توزیع شده در تهران از وضیعت آرماتیک و بنزن در حد استاندارد است، گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست در تلاش است که حوزه آنالیز را با همکاری یک مرجع ثالث بین المللی کار آنالیز در کشور توسعه دهد.

طرح جایگزینی سی ان جی با بخشی از بنزین مصرفی در کشور که هم اکنون به ٢١ میلیون لیتر در روز رسیده است، از مهمترین اقدام‌های دولت در سال‌های ٧٦ تا ٨٤ محسوب می‌شود.

کاتوزیان گفت: مسئولان کشور به عالی‌ترین سطوح اهمیت بارز صنعت نفت پی بردند تا در جهت رسیدن به اهداف موردنظر در عرصه صنعت نفت و گاز برای تقویت ارتباطات پرتال 4 زبانه را (فارسی، انگلیسی، روسی، عربی) راه‌اندازی کنند.

شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی معتقد است درصد مواد آلاینده پتروشیمی‌ها بالا است، سالاری دولت را به دلیل واردات بنزین یورو ۲ مورد انتقاد قرار داد و گفت: واردات توسط واسطه‌ها و به صورت غیرشفاف انجام می‌شود. همچنین حسینی صدر اعتقاد براین دارد که مازوت مصرف شده در نیروگاه‌های اطراف تهران عامل آلودگی هوا است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار