نوعی از "کم خونی" که با افزایش سن کمتر می‌شود

کم خونی در کودکان اهمیت زیادی دارد، چرا که در صورت تشخیص دیر هنگام و یا عدم درمان، تاثیر منفی در روند رشد جسمی و ذهنی و فرآیند یادگیری کودک در سال‌های بعدی زندگی دارد.

دکتر بلورساز متخصص اطفال در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص 2 نوع کم خونی شایع بین کودکان گفت: نوعی از کم خونی در کودکان که فراگیرتر هم هست، کم خونی ناشی از فقر آهن در کودک است و از آنجایی که این نوع کم خونی اکتسابی است، عوامل زیادی در پیدایش آن دخیل ‌اند، از جمله: دریافت نکردن کافی آهن از طریق مواد غذایی، اشکال در دستگاه گوارش و عدم جذب آهنی که مصرف می‌شود، خونریزی به علت زخم معده و یا پولیپ و نیز هر نوع خونریزی شدید در بدن کودک.

وی ادامه داد: علت کم خونی فقر آهن باید بررسی شود و سپس با مصرف قطره آهن زیر نظر پزشک متخصص،‌ کم خونی جبران شود که معمولا طی 4-3 ماه بهبودی حاصل می‌شود. از جمله مواد غذایی غنی از آهن هم می‌توان به جگر، گوشت قرمز، حبوبات و میوه‌های قرمز و سبزیجات تازه اشاره کرد.

دکتر بلورساز افزود: دومین نوع کم خونی در کودکان، وراثتی است و تالاسمی خفیف یا تالاسمی مینور نام دارد و علائمی نظیر سرگیجه، خستگی، بی حوصلگی و رنگ پریدگی را شامل می‌شود. در این نوع کم خونی، مصرف آهن جایی ندارد و کودک باید زیر نظر پزشک، اسید فولیک مصرف کند. در نوع کم خونی فقر آهن، معمولا با افزایش سن کودک کم خونی کم می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار