"گلبول‌های قرمز داسی" شکل سلامتی را درو می‌کنند!

گلبول‌های قرمز خون، در حالت عادی، گرد است ولی در بیماری داسی شکل خون، گلبول قرمز، هلالی و شبیه داس شده و با کاهش انعطاف، سبب خونریزی گسترده می‌شود.

دکتر امیر علی حمیدیه، فوق تخصص خون، سرطان و پیوند سلول‌‌های بنیادی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کم خونی داسی شکل در آمریکا و مخصوصا آفریقا شیوع و شدت بالایی دارد. در جنوب ایران در نواحی خوزستان و بوشهر هم کم خونی داسی شکل دیده می‌شود که خفیف تر است. در کم خونی داسی شکل، پدر و مادر سالم ولی ناقل ژن این نوع کم خونی هستند که آن را به فرزند منتقل می‌کنند.

در کم خونی داسی شکل، گلبول‌های قرمز خون در فرد بیمار هلالی شکل و شبیه داس است. بنابراین انعطاف پذیری کم داشته و شکننده است و باعث بروز خونریزی می‌شود.

دکتر حمدیه افزود: اگر فرد در ارتفاعات و شرایط کاهش اکسیژن باشد و یا تب شدید داشته باشد، حملات شدید نظر پارگی و انسداد عروقی، سکته، خونریزی در بافت ریه و آسیب دیدن ارگان‌های داخلی، اتفاق می‌افتد.

این فوق تخصص خون گفت: در شرایط خفیف بیماری که در ایران اکثرا از این نوع است، مصرف سرم، مایعات و اکسیژن رسانی به فرد، روند بهبودی را افزایش می‌دهد، ولی در شرایط شدید بیماری، با تعویض و تزریق خون و در نهایت پیوند سلول‌ بنیادی درمان امکان پذیر است.

در ایران افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل معمولا سن نرمال داشته و به میانسالی و پیری می‌رسند ولی در نوع آفریقایی که شدت بیماری بالاست در سن پایین می‌میرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.