وقتی کودک در "یادگیری زبان مادری" مشکل دارد

نبود محیط امن در خانواده و فضای خشونت بار زمینه ساز مشکلاتی است که در یادگیری کودک تاثیر منفی می‌گذارد.

دکتر سیما فردوسی روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اکثر کودکان در حال رشد در اکتساب کلام دچار مشکل هستند که باید در صورتی که در یادگیری زبان مادریشان تاخیری وجود دارد با مراجعه به گفتار درمانگر این معضل حل شود و به این مطلب اشاره کرد که کودکانی که از ضریب هوشی پایینی نسبت به دیگر هم سن‌های خود برخوردارند و دچار کم توانی ذهنی می‌باشند بیشتر از بقیه در معرض این معضل قرار دارند. 

وی یکی از مهم‌ترین دلایل اضلی اختلال در یاد‌گیری را در دو زبانه بودن خانواده‌ها بیان کرد، بدین صورت که در بعضی خانواده‌های سنتی که در شهر‌های بزرگ سکونت دارند در کنار زبان اصلی فارسی زبان قومی صحبت می‌شود که این امر باعث می‌شود که پدر و مادر و بزرگتر‌های فامیل با کودک در حال رشد به هر دو زبان صحبت کنند که همین می‌تواند در یاد‌گیری زبان مادری تاثیر منفی بگذارد. 

وی تصریح کرد: ۷ رفتار با خشونت والدین و خشونت‌های اجتماعی موجب اختلال در یاد‌گیری زبان مادری در کودکانی می‌شود و به والدین تاکید کرد: با کودکان خود به مهربانی رفتار کنند و یک فضای امن و عاری از خشونت برای آن‌ها فراهم کنید تا کودک در خانواده احساس راحتی کند و از اضطراب و ترس و نگرانی در امان باشد و بهتر بتواند به تکلم بیاید. 

وی در ادامه افزود: برخوردهای خشونت بار در خانه و دیدن ارتباط‌های بد بین پدر و مادر باعث می‌شود که کودک تلاشی برای صحبت کردن نداشته باشد.

وی دیدن فیلم‌هایی در ژانر ترس و وحشت را در ایجاد مشکل کلامی کودکان موثر دانست که باعث لکنت در کودکان می‌شود و این امر یادگیریشان را به تاخیر می‌اندازد. 

این روانشناس در ادامه توصیه کرد که پدر و مادر در صورت دیدن مشکلات زبانی و ارتباطی در کودکانشان به مراکز گفتار درمانی مراجعه کنند تا علت‌های اصلی آن بررسی شود. به عنوان مثال اگر کودک در شنوایی مشکل دارد و همهٔ فرکانس‌های صوتی را نمی‌تواند به خوبی دریافت کند با مراجعهٔ سریع به پزشک درصدد درمان جدی کودکانشان باشند. 

وی خاطر نشان کرد: مادر به دلیل اینکه بیشتر زمانش را با کودک‌اش سپری می‌کند بیشترین کمک را می‌تواند در جهت بهتر شدن یادگیری زبان مادری داشته باشد.
 
بنابراین با ایجاد محیط امن و داشتن روابط سالم و صحبت کردن مداوم اطرافیان با کودک بودن محرک‌های کلامی و صوتی زمینه برای یادگیری بهتر زبان مادری فراهم می‌شود. 

وی در پایان سن متداول صحبت کردن در دختر‌ها را سن ۳ سالگی دانست و اظهار داشت: رشد کلامی در پسر‌ها زمان زیادی می‌برد که سن قطعی برایشان وجود ندارد اما باید دختر و پسر در ۷ سالگی حرف زدنشان قابل فهم باشد و بتوانند حرف‌های اطرافیانشان را به خوبی درک کنند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار