جريان جمله توهين آميز مشهور "DNA شرمن" و بازي سياسي رسانه‌هاي آمريکا + اسناد

مقايسه نسخه‌هاي مختلف منتشر شده از صحبت‌هاي "وندي شرمن" معاون وزير امورخارجه آمريکا درباره توهين به ايراني‌ها در رسانه‌هاي خارجي از تفاوت بسیار زیاد بين آن‌ها حکایت دارد و مطالبي که برخي از سايت‌هاي خارجي به نقل از شرمن منتشر کرده‌اند با صحبت‌هاي منتشر شده از وي در روزنامه آمريکايي کاملا در تعارض است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ طي چند روز گذشته برخي خبرگزاري‌هاي داخلي کشورمان به نقل برخي از روزنامه هاي آمريکايي از جمله "لس آنجلس تايمز" مطلبي از "وندي شرمن" رئيس هيئت آمريکايي حاضر در مذاکرات ژنو منتشر کردند مبني بر اينکه وي گفته است فريبکاري بخشي از دي ان اي يا ژن ايراني ها است. 


"لس آنجلس تايمز " جمله" فريبکاري بخشي از دي ان اي ايراني‌ها است" را به نقل از شرمن منعکس کرد در حالي که ديگر سايت‌هاي خارجي مانند "جوانکول" و "يورو تريب" مطالب ديگري به نقل از "وندي شرمن" منتشر کرده‌اند و بر اساس مطالب اين سايت‌ها در اصل شرمن در اظهاراتش به اين جمله مطرح در واشنگتن که "فريبکاري بخشي از دي ان اي ايراني‌ها است " واکنش نشان داده است. 

با مراجعه به سايت‌هايي مانند "جوانکول" و "يورو تريب" که مدعي شده‌اند متن اظهارات "شرمن" در سناي آمريکا را از سايت رسمي سناي آمريکا گرفته‌اند تفاوت زيادي در نقل قول‌هايي که از شرمن در پايگاه‌هاي خبري جهان منتشر شده است مشاهده مي‌شود و در واقع لس‌آنجلس تايمز  بخشي از صحبت‌هاي شرمن را منتشر کرده و جملات قبل و بعد اين جمله " فريبکاري بخشي از دي‌ان‌اي ايراني‌ها است" را منتشر نکرده است.

طبق مطالب منتشر شده در دو سايت "يورو تريب" و "جوانکول وندي"، "شرمن" در کميته روابط خارجي سناي آمريکا در تاريخ سوم اکتبر 2013 در بخشي از جلسه پرسش و پاسخ نشست مذکور، به اين جمله اشاره مي‌کند که در واشنگتن از زبان برخي از سياست‌مداران آمريکايي گفته مي‌شود مبني بر اينکه فريبکاري بخشي از ژن ايراني‌ها است. 


شرمن در اين خصوص  گفت: "فکر نمي‌کنم افرادي که در واشنگتن مي‌گويند "مي‌دانيم فريبکاري بخشي از "دي ان اي" ژن ايراني‌ها است و چنين سخناني به زبان مي‌آورند، "آنها مي‌فهمند که اين سخن تا چه اندازه توهين‌آميز و داراي لحن نژادپرستانه است. اگر اينگونه سخنان را در کشوري غربي امتحان کنيد و بگوييد که فريبکاري بخشي از دي ان اي يا ژن مردم اين کشورها است، خواهيد ديد که چه بلايي سر شما مي‌آيد! من مطمئن هستم که جمهوري اسلامي دورو است، اما فکر نمي‌کنم اين مسئله بخشي از "دي‌ان‌اي" ژن ايران باشد يا اينکه جمهوري اسلامي از بسياري از دولت‌هايي که متحد ايالات متحده هستند ، دوروتر باشد! 


"کريستين ساينس مانيتور" نيز سخنان شرمن را اينگونه منعکس کرد:

هفته گذشته در جلسه استماع سنا، وقتي از "وندي شرمن" معاون وزارت خارجه آمريکا در امور سياسي پرسيده شد آيا ايالات متحده بعد از حوادث يک دهه گذشته ، به روحاني اعتماد مي‌کند؟ او جواب داد:"من به کساني که در اين مذاکرات مقابل من مي‌نشينند اعتماد نمي‌کنم."



متني که روزنامه آمريکايي لس آنجلس تايمز بازتاب داده است و با مقايسه آن با متن منتشر شده در ديگر سايت‌ها ،اين روزنامه به جملات قبل و بعد آن جمله اشاره نکرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار