در نشست دوستان سوريه در لندن؛

آمريکا و انگليس بر ضرورت مشارکت مخالفان سوري در نشست ژنو 2 تاکيد کردند

آمريکا و انگليس در نشست دوستان سوريه در لندن بر ضرورت مشارکت کارآمد مخالفان اين کشور در نشست ژنو دو تاکيد کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،"اشرف سعد" خبرنگار اسکاي نيوز عربي در لندن گزارش داد: انگليس اعلام کرده است هدف دولت اين کشور از ميزباني نشست دوستان سوريه در لندن، متقاعد کردن مخالفان سوري براي حضور در نشست ژنو 2 است که به اعتقاد دولت انگليس تنها راه براي حل و فصل بحران در سوريه است.

در عين حال دولت انگليس بر ادامه حمايت هاي خود از مخالفان سوري ميانه رو تاکيد مي کند.  متقاعد کردن طرف هاي درگير با نظام حاکم در سوريه براي شرکت در نشست ژنو 2 هدفي است که وزراي خارجه همه کشورهاي شرکت کننده در نشست دوستان سوريه از دشواري آن آگاه هستند. زيرا در بين صفوف مخالفان اختلاف وجود دارد و جنبش هاي مسلح داخل سوريه و ائتلاف ملي مخالفان سوريه کاملاً از هم جدا شده اند.

تيم مارشال کارشناس امور بين الملل در شبکه اسکاي نيوز گفت: آيا ممکن است بشار اسد در دولت انتقالي جايي داشته باشد يا اينکه بايد از دولت آينده کنار گذاشته شود. موضع انگليس کنار گذاشتن بشار اسد از دولت انتقالي است  ولي روسيه، ايران و سوريه تاکيد دارند که سوريه مي تواند در دولت انتقالي مشارکت داشته باشد و اگر اين مسئله حل نشود برگزاري کنفرانس ژنو دو بي معناست.

گزارشگر اسکاي نيوز افزود : بشار اسد پيش از اين نشست از احتمال باقي ماندنش در قدرت حتي پس از سال 2014 خبر داده بود ولي مخالفان سوريه فوراً نسبت به اين اظهار نظر بشار اسد واکنش نشان دادند و با شرکت در هر نشستي که اخراج بشار اسد را تضمين نکند مخالفت نمودند. 

خبرنگار اسکاي نيوز در ادامه افزود : بنابراين وزارت خارجه انگليس ميزبان نشستي است که در آن مسائل دشواري را به چالش مي کشد و تلاش مي نمايد براي اين سئوالهاي ريشه اي پاسخي پيدا کند ، پاسخي که در درون خود جواب دو سئوال مهم ديگر را نيز خواهد داد.

اول اينکه آيا ممکن است نشست ژنو 2 برگزار شود و دوم اينکه فرصت هاي موفقيت براي پايان دادن به درگيري هاي سوريه که سه سال است گريبانگير اين کشور شده چيست. به عقيده او رسيدن به پاسخ اين سئوال ها دور از انتظار است.

نشست دوستان سوريه در لندن چيزي جز مواضع شناخته شده قبلي و مورد توافق آنها را ارائه نخواهد کرد.

جان کري وزير امور خارجه آمريکا در اين نشست گفت ،هرگز اين درگيري ها در ميدان جنگ به پايان نخواهد رسيد ولي با توسل به سازشي که از طريق مذاکره حاصل مي شود مي توان به اين جنگ پايان داد.

اين خبرنگار در ادامه افزود : وجه مشترک و مورد توافق همه طرف هاي درگير با سوريه ضرورت برگزاري نشست ژنو بدون در نظر گرفتن نتايج آن است.

ويليام هيگ وزير امور خارجه انگليس نيز در اين نشست از ائتلاف ملي خواست تا کاملا نسبت به نشست ژنو 2 متعهد باشند و حضوري فعال در اين نشست داشته باشند .

هر چند ممکن است مخالفان سوري با درخواست هاي کشورهاي غربي براي شرکت در ژنو 2 موافقت کنند اما آنها شروطي براي شرکت در کنفرانس ژنو در نظر گرفته اند که هرگز از آن ها کوتاه نمي آيند.

"احمد الجربا" رئيس ائتلاف سوري مخالف گفت: هيچگونه مذاکره اي از سوي ما در نشست ژنو 2 صورت نخواهد گرفت مگر اينکه نقطه شروع گفتگوها انتقال حکومت سوريه با تمام ساختار وعناصر و دستگاه ها و تاسيسات آن به دولت جديد منتقل شود.

 اوضاع سوريه همچنان در انتظار نتيجه حاصله از شروط متقابل ميان مخالفان و نظام حاکم در سوريه است.    
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار