شناسایی روش های جدید قاچاق سوخت در کشور/ اجاره کارت سوخت براي قاچاق بنزين و گازوئيل

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: قاچاق سوخت با روش های مختلف از جمله با بارنامه جعلی که هم شماره رمز و هم نوع فرآورده و هم مقصد و مبدا در آن مشخص شده همچنین به جای ارسال بنزین به استانهای مرزی، کارت‌های هوشمند سوخت ارسال می شود.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،  در خصوص بدهی شرکت های هواپیمایی با بیان این مطلب گفت: در یکی دو سال اخیر این کار به‌ خوبی صورت نگرفت و متأسفانه بدهی‌ها افزایش یافت که شامل بدهی‌های قبل از افزایش نرخ یعنی قبل از اجرای قانون هدفمندی و چه بدهی‌های بعد از تغییر نرخ بود.

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته این بدهی ها افزایش چشمگیری داشت و هم اکنون این بدهی ها در مجموع حدود 500 میلیارد تومان است که بیشترین بدهی نیز برای 3 شرکت هواپیمایی ایران ایر ، ماهان و آسمان است.

کشکولی اظهار داشت: با توجه به کمبود نقدینگی شدیدی که شرکت پالایش و پخش دارد، باید سهم فروش به این شرکت از حساب خزانه پرداخت شود  و اگر این سهم فروش سوخت به دست ما نرسد سوخت رسانی و تولید پالایشگاه‌ها  و انتقال و توزیع در سطح کشور با مشکل مواجه می‌شود و دیگر نمی‌توانیم سوخت رسانی به فرودگاه‌ها را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در آخرین جلسه ای که 10 روز گذشته برگزار شد نیز شرکت های هواپیمایی قول داده بودند که ظرف مدت 10 روز این بدهی را پرداخت می‌کنند و طبق آن مدیرعامل شرکت پالایش و پخش اخطار داد که اگر این کار صورت نگیرد سوخت رسانی قطع می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه در حال حاضر حجم بدهی های ایرلاین‌های داخلی حدود 500 میلیارد تومان بر آورد می شود، تصریح کرد:  بر اساس آخرین توافقات انجام شده بین وزارت نفت، شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری باید در مدت 10 روز این بدهی ها پرداخت شود.

وی بر شناسایی روشهای جدید قاچاق فرآورده های نفتی اظهار داشت: قاچاق سوخت روش های مختلف و متنوعی دارد مانند بارنامه جعلی که هم شماره رمز و هم نوع فرآورده و هم مقصد و مبدا در آن مشخص شده است بنا براین باید بارنامه‌ها نیز تغییر و غیرقابل جعل باشند.

کشکولی اضافه کرد: اتفاقی که اخیرا درحال وقوع است این است که به جای ارسال بنزین به استانهای مرزی، کارت‌های هوشمند سوخت ارسال می شود. به عنوان مثال کارت‌های مازاد که متعلق به خودروهایی است که فعال نیستند سر از شهرهای مرزی در می آورند و این موضوع را نیز باید رسیدگی کرد و راه حلی ایجاد شود زیرا این موضوع می‌تواند موجب کمبود بنزین در استانهای مرزی شود و باید مدیریت کرد و باید با عزم جدی در مقابل این موارد ایستاد و مانع قاچاق شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی  با بیان اینکه هم اکنون بخش عمده ای از قاچاق گازوئیل کشور از محل ترانزیت سوخت انجام می شود، تاکید کرد: برخی از قاچاقچیان با واردات آب به جای گازوئیل به داخل کشور و ایجاد بارنامه های تقلبی گازوئیل قاچاق را جایگزین آب می کنند.

وی همچنین از شناسایی خط لوله های جدید قاچاق انواع فرآورده های نفتی در مبادی مرزی کشور خبر داد و افزود: با این وجود، با راه اندازی جایگاه‌های مرکزی انواع فرآورده ها مطابق با قیمت فوب خلیج فارس و قیمت فروش آن فرآورده در آن سوی مرز عرضه می شود تا راهکاری برای مقابله با قاچاق سوخت اجرایی شده باشد.

کشکولی با تاکید براینکه چند روش برای مبارزه با قاچاق مشتقات نفتی است که مجوز صادرات دارد؛ هم اکنون یک‌سری تخلفات در آن صورت می‌گیرد که باید در این 3 بخش بازبینی صورت گیرد افزود: خوشبختانه تعامل خوبی نیز با ستاد مبارزه با قاچاق داریم به طوری که اگر فراورده‌ای قاچاق شد آنها بتوانند در مقابلش بایستاند و خروجی مرزها باید به شدت کنترل شود.

وی خاطر نشان کرد: جلسه‌ای نیز چند روز گذشته داشتیم و اعلام آمادگی شد تا سامانه‌ای تعریف و تهیه شود که با کمک آن هر مرحله‌ای که فراورده در آن است مورد کنترل و نظارت قرار گیرد تا مطمئن شویم که این فراورده همان میزانی است که ارسال شده است و تغییری در آن رخ نداده است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی،  با بیان اینکه در برخی از استانهای مرزی مصرف بنزین بیش از تعداد خودروهای موجود در آن استان افزایش یافته است، گفت: کرایه گسترده کارت های بنزین منجر به افزایش فروش بنزین در جایگاه ها و قاچاق گسترده آن به خارج از کشور شده است.

وی با اعلام اینکه با مشارکت سایر دستگاههای متولی امکان مدیریت مصرف بنزین در کشور وجود دارد،خاطرنشان کرد: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اجاره دهندگان کارتهای هوشمند بنزین به طور قانونی برخورد می کند.

کشکولی یادآور شد برای مبارزه با قاچاق سوخت جلسه ای برای نخستین بار با مسئولان نفتی فردا برگزار می شود تا راهکارهایی برای مبارزه با این معضل ارائه شود.

وی خاطر نشان کرد: باید نظارت و کنترل شدیدی در مرزهای کشور صورت گیرد چرا که بیشتر قاچاق سوخت در این مناطق اتفاق می افتد./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار