بعد از گذشت 10 ماه از مصوبه دولت در خصوص تولید سوخت استاندارد؛

وزارت نفت هنوز سوخت یورو 4 تولید نکرده / از سال 92 خودروی با سوخت یورو 2 پلاک گذاری نمی شود

بر اساس مصوبه دولت مبنی بر تولید سوخت استاندارد از تاریخ 91/1/1، هنوز سوخت با استاندارد یورو4 وارد جایگاه های سوخت نشده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان با شگاه خبرنگاران دکتر احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودرو سازان ایران در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد گفت : یکی از علل آلودگی هوای تهران به موقعیت جغرافیایی تهران بر می گردد که با توجه به قرار گرفتنش در گودی و محصور شدن در بین کوه ها ، آلاینده ها نمی توانند به خارج از شهر راه پیدا کنند اما دلیل عمده ای که باعث آلودگی هوای تهران شده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون است که ارتباطی به خودروهای سواری ندارد به طوری که در روزهای آلوده که در وضعیت هشدار قرار می گیرد 3 نوع آلاینده ای که مربوط به خودروهاست کمترین نقش را ایفا می کند این ذرات ناشی از خودروهای گازوییل سوز است .

وی گفت :مشکل ما این است که 5/2 میلیون خودروی فرسوده داریم و هر خودروی فرسوده به اندازه 40 خودروی با سوخت یورو 2 آلودگی ایجاد می کند . الان خودروهای ما باید سوخت استاندارد یورو 4 داشته باشند اما متاسفانه این سوخت هنوز توزیع نشده است .

نعمت بخش تصریح کرد : طبق مصوبه دولت از تاریخ 91/1/1 باید سوخت استاندارد یورو 4 و خودروی 4 تولید شود اما با گذشت 10 ماه از این مصوبه هنوز این سوخت تولید نشده و آزمایشات بر روی سوخت تولیدی که به اسم یورو 4 تولید شده نشان می دهد که یورو 2 است. ما هم نمی توانیم خودروی با استاندارد یورو 4 تولید کنیم اما سوخت یورو2 برای آن استفاده کنیم .
          
 70 درصد آلاینده ها مربوط به خودروها است
وحدتی نماینده سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت : در تهران 18 میلیون تردد در طول روز صورت میگیرد و تمامی ترددها وسیله نقلیه می خواهد اما سوخت متناسب با وسیله نقلیه نیز بسیار مهم است و برآوردها نشان می دهد 70 درصد آلاینده ها مربوط به خودروها است. ما بدنبال برنامه جامع کاهش آلودگی هوا هستیم و در حال حاضر آن را به اجرا درآوردیم بطوری که با وزارت نفت ، صنایع و خودرو سازان 16 نشست داشتیم ، ایران خودرو آمادگی خود را برای تولید خودروهای با سوخت 4 اعلام کرده ، وزارت نفت باید سوخت یورو 4 را وارد جایگاه ها کند و از سال 92 خودرویی که سوخت یورو 2 داشته باشد پلاک گذاری نخواهد شد.
           
خودروهای دیزلی آلایندگی بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند
رشیدی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در ادامه افزود : عمدتا زمانی که پدیده ریز گردها را داشته باشیم شاخص اصلی آلاینده ها بر روی ذرات معلق می رود که ذرات معلق زیر 10 میکرون شاید خیلی ناشی از خودروها نباشد . اگر یک خودروی بنزینی را کنار یک خودروی دیزلی قرار دهیم متوجه می شویم که خودروی دیزلی آلایندگی بیشتری نسبت به خودروهای معمولی دارد. گازوییل معمولی ما 8000 PPM گوگرد دارد و بنزین معمولی 188 PPM دارای گوگرد است که طبق استانداردهای یورو 4 اینها باید به زیر 10 برسد.

وی گفت : اگر به مصوبات نگاه کنیم از 91/1/1 باید سوخت با استاندارد یورو 4 و از 92/1/1 سوخت با استاندارد یورو 5 داشته باشیم اما هنوز این سوخت تولید نشده است .
     
 نظارت در تولید سوخت و خودروی استاندارد وجود ندارد
حسینی عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه گفت : خودروها سهم بسزایی در آلایندگی هوا دارند و این سهمی است که می توان آنرا خاموش کرد اما عدم رعایت استاندارد ها در تولید خودرو و نوع سوخت باعث شده ا ز برنامه جامع کاهش آلودگی هوا فاصله داشته باشیم حتی نظارت ها در این زمینه بسیار کم است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار