صمدي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد

10 سال حبس و 5 سال تبعيد براي متهم رديف چهارم "زورگيري"

وكيل متهم رديف چهارم زورگيري گفت: موكلم با اتهام مشاركت در سرقت مسلحانه به 10 سال حبس، 5 سال تبعيد و جبران خسارات شاكي محكوم شده است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، چندي پيش چهار فرد شرور طي یک زورگیری خشونت آميز با استفاده از  سلاح سرد، فردي را مورد تعرض قرار دادند كه پخش فیلم زورگیری در رسانه‌ها و همچنین رسانه ملی، جریحه‌دار شدن امنیت روانی جامعه را در پي داشت.

متهمان مذكور با تلاش مأمورین پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ دستگیر شدند.

پس از پخش فيلم زورگيري در رسانه‌ها، قوه قضاييه نسبت به اين اقدام واكنش نشان داد و حكم سلاح سرد را همانند سلاح گرم دانسته و مجازات محاربه و افساد في‌الارض را براي آن در نظر گرفتند.

دداگاه اين متهمان روز شنبه 9 دي ماه سال جاري در شعبه 15 دادگاه انقلاب به رياست قاضي صلواتي برگزار شد.

اما يكي از متهمان اين پرونده به اتهام مشاركت در زورگيري در رديف چهارم قرار گرفت كه در ادامه رسيدگي به پرونده وي حكم اين متهم هم از سوي قاضي پرونده به وكيل تسخيري او اعلام شده است.

مروري بر زندگي متهم رديف چهارم

متولد: 1367

شغل: پیک نمایشگاه

سابقه کیفری: ندارد

پولی که از ماجرای زورگیری به دست آورده: حدود 17 هزار تومان

شرح اتفاقات دادگاه:

متهم 23 سال دارد و به نظر اوضاعش از متهمان قبلی بهتر بوده چون هم کار داشته و هم در مغازه‌ای کار می‌کرده است.

وي پس از سرقت معروف اول در یک سرقت دیگر هم نقش داشته در پاسخ به قاضي مي‌گويد: بعد از چند روز که دست از سرقت کشیدیم، گفتند که پول عمل جور نشده است و باید دوباره اقدام به زورگیری کنیم، هیچ انگیزه‌ای برای سرقت نداشتم.

اما نکته اصلی دفاعیات متهم ردیف چهارم جایی است که گفت همین چند وقت پیش از خودش زورگیری کرده‌اند. وقتی قاضی صلواتی از او پرسيد اگر چنین بلایی سر خودت می‌آمد، چه توقعی داشتی؟ بلافاصله جواب داد: چنین بلایی سر من آمده. چند وقت پیش دو میلیون و دویست هزار تومن از نمایشگاه ماشینی که توش کار می‌کردم گرفتم که ببرم بانک. دو تا موتور بودن از دو طرف محاصره‌ام کردن. لگد زدن به موتورم و بعد با چاقو سوراخم سوراخم کردن و پولارو بردن...

قاضی صلواتی پرسید: وقتی آن زورگیر‌ها دستگیر شوند، دوست داری چه برخوردی با آنها شود؟ متهم می‌گوید: فکر نکنم اونا دستگیر شن آقای قاضی! چون صورتشون پوشیده بود.

پس از آن در دادگاه وکیل متهم ردیف چهارم با حضور در جایگاه گفت: متهمان نادم و پشیمان و خودشان هم زخم خورده هستند، چیزی که باعث ایجاد حساسیت در این پرونده شد، پخش این سرقت از اخبار 20:30 بود روزانه ده ها بار زورگیری شاید بدترین از این نیز رخ دهد.

وی ادامه داد: فقر موجب سرقت نمی شود این سارقان زیاده خواه هستند و در جامعه‌ای که رشوه گری انجام می‌شود و ماشین دو میلیاردی و رستوران 150 هزار تومانی وجود دارد این جوان‌ها هم خام می‌شوند و می‌گویند ما هم باید از این موضوع نصیبی ببریم.

به گفته وکیل متهم ردیف چهارم اقدام این افراد متجاهرانه بوده و همانند کف زنی است. اوضاع اجتماعی و خانوادگی این افراد باید در مجازات آنها لحاظ شود.

وی افزود: فردی که برای او اتهام محاربه صادر می‌شود باید بداند که چه اقدامی را انجام می‌دهد این افراد فقط به قصد سرقت فعالیت کرده بودند برخی شهود گفته‌اند که ترسیده‌اند.

این در حالی است که اگر مهدی چنجه و عباس فلفل به جان هم بیفتند مشخص است که همه می‌ترسند و اگر صرف ترس است که بسیاری از افراد ترس در وجودشان است خیلی افراد ترسو هستند معلوم است که با دیدن این صحنه حتما می‌ترسند و وحشت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برای موکلم اتهام مشارکت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار گرفته شده است، تاکید کرد: اگر منظور سرقت مسلحانه موکلم است باید بگویم که او سوار موتور بوده و چاقو نیز در دست نداشته است. موکلم تنها 17 هزار تومان از راه زورگیری بدست آورده است حضور او نیز برای خالی نبودن عریضه است و می‌توان او را چرخ پنجم گاری دانست، البته دستگاه قضا به تمامی جرایم به خوبی رسیدگی می کنند که اینگونه که بنگاه‌های لجن پراکن می‌گویند نیست. رسیدگی علنی نیز باعث می‌شود تا مردم در جریان اتفاقات قرار گیرند.

به گفته وکیل متهم ردیف چهارم ناله کردن و توبه بعد از دستگیری دردی را دوا نمی‌کند اما باید در رسیدگی نیز اعتدال داشت و مجازات متناسب با وقوع جرم باشد.

وکیل متهم ردیف چهارم گفت: از رئیس دادگاه و معاون دادستان استدعا دارم با رفعت و عطوفت اسلامی نسبت به صدور رای اقدام کنند.

در پایان متهم ردیف چهارم با حضور در جایگاه در آخرین دفاعیاتش گفت: توبه کردم و از شاکیان تقاضای عفو و بخشش دارم.

توضيحات وكيل تسخيري متهم

صمدي وكيل متهم رديف چهارم در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه حكم موكلش به وي ابلاغ شده است،‌ اظهار داشت: متهم رديف چهارم به 10 سال حبس و 5 سال تبعيد ضمن جبران خسارت شاكي محكوم شده است.

وي ادامه داد: متهم رديف سوم هم مانند متهم رديف چهارم بوده و متهم رديف اول و دوم به مجازات محارب و مفسد في‌الارض(اعدام) محكوم شده‌اند.

اين وكيل تسخيري متهم رديف چهارم با اشاره به اينكه احكام صادره به رويت وكلا رسيده تصرح كرد: پس از صدور حكم وكلاي تسخيري هر چهار متهم اعتراضات خود را به حكم صادره اعلام كرده كه اين لوايح اعتراضي هنوز به ديوان عالي كشور نرسيده است.

صمدي خاطرنشان كرد: پس از ارجاع حكم و اعتراضات به ديوان، رئيس ديوان عالي كشور يا حكم را ابرام يعني براي تاييد حكم به تنفيذ مي‌رسد يا نقص كه براي رفع نقايص به دادگاه ارجاع داده مي‌شود يا نقض كه به شعبه هم عرض ارجاع داده مي‌شود را اعلام مي‌كند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار