بر طبق بررسی های اخیر؛

کانون های مختلفی از ایدز در برخی از مناطق جهان در حال شکل گیری است

اگرچه بیماری ایدز و عفونت اچ ای وی در بسیاری از مناطق دنیا کنترل شده است، اما بر طبق بررسی های اخیر کانون های مختلفی از این بیماری در برخی از مناطق جهان در حال شکل گیری است.

علیرضا توسلی، استاد یار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: عفونت اچ ای وی و بیماری ایدز از جمله مشکلات و چالش های مهم بهداشتی و درمانی در بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه کشورهای فقیر و در حال توسعه است.

وی با بیان این که اغلب موارد بیماری ایدز در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد، تاکید کرد: طبق آمارهای جهانی حدود 97 درصد موارد جدید عفونت HIV در سال های اخیر مربوط به کشورهای در حال توسعه بوده است.

توسلی تصریح کرد: البته در سال های اخیر با مراقبت هایی که در زمینه بیماری ایدز صورت گرفته است، روند ابتلا به بیماری در بسیاری از کشورهای دنیا کاهش یافته است.

وی افزود: توزیع حجم عظیمی از داروها و درمان های مناسب، از جمله دلایل کاهش روند ابتلا به ایدز در مناطقی از جهان بوده است.

توسلی با اشاره به این که در سال های اخیر وضعیت شیوع و اپیدمیولوژی بیماری ایدز تغییر کرده است، تاکید کرد: اگر چه بیماری ایدز و عفونت اچ ای وی در بسیاری از مناطق دنیا کنترل شده است، اما بر طبق بررسی های اخیر کانون های مختلفی از این بیماری در برخی از مناطق جهان در حال شکل گیری است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر عفونت HIV به یک مشکل و چالش بسیار جدی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه تبدیل شده  است و این کشورها سالانه هزینه های هنگفتی را برای پیشگیری، تشخیص ، درمان و کنترل بیماری ایدز صرف می کنند.

* الگوی بیماری ایدز به سرعت در حال تغییر است

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: نتایج مطالعات اخیر در کشورمان نشان می دهد که روند بروز عفونت HIV در کشور کاهش یافته و به ویژه در بین مصرف کنندگان تزریقی مواد ، شاهد کاهش چشمگیر بیماری ایدز بوده ایم.

توسلی افزود: البته نظام داده ها در کشورمان نشان می دهد که الگوی بیماری ایدز به سرعت در حال تغییر است.

وی تصریح کرد: در اغلب کشورهای جهان و از جمله در ایران الگوی بیماری ایدز و انتقال آن از مواد تزریقی به روابط جنسی غیر ایمن تغییر پیدا کرده است.

توسلی یادآور شد: همچنین روند انتقال عفونت اچ ای وی و ابتلا به بیماری ایدز در بین زنان در طی سال های اخیر نیز افزایش قابل ملاحظه ای در مقایسه با مردان یافته است.

وی با اشاره به این که اگر مداخله مناسبی در زمینه بیماری ایدز صورت نگیرد، مشکلات ناشی از این بیماری بیشتر می شود، اظهار داشت: البته در چند سال اخیر با گسترش برنامه های مربوط به ایدز، روند انتقال بیماری ایدز به ویژه از طریق تماس جنسی و سایر راه های انتقال عفونت کاهش یافته که باید در این زمینه اقدامات موثرتری صورت گیرد.

توسلی خاطر نشان کرد: باید کیفیت خدمات پیشگیرانه ، مراقبتی و درمانی و حتی مشاوره ای در زمینه بیماری ایدز بیش از پیش ارتقاء یافته و سطح آگاهی افراد جامعه به ویژه افراد نوجوان و جوان نیز در خصوص این بیماری افزایش یابد./ح
برچسب ها: ایدز ، دارو ، عفونت ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار