
سیده مرضیه شفاپور، دبیر پیشین کارگروه ساماندهی مد و لباس با حضور در برنامه «گفتگوی فرهنگی» با موضوع سیزدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر بیان داشت: عدم تلاقی صنعت و دانشگاه در حوزه مد و لباس، باعث شده طرحهایی که امروز در جامعه دیده میشود نگاه هنری نداشته و بیشتر با هدف و نگاه فروش و منفعت تولید شدهاند.
وی با اشاره به اینکه در زمان مدیریتش در کارگروه تلاش داشته حلقه واسط بین صنعت و کارگروه و نمایشگاه ایجاد شود، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل عدم همکاری زیر مجموعههای کارگروه این مهم محقق نشده و این عدم ارتباط دانشگاه و صنعت باعث شده طراحیها مغفول بماند.
شفاپور با تاکید بر اینکه هجرت جشنواره از معاونت هنری بیشترین ضربه را به جشنواره و طراحان حوزه مد و لباس زد، تصریح کرد: متاسفانه از زمانی که کارگروه مد و لباس از زیر مجموعه معاونت هنری وزارت ارشاد به سمت شورای فرهنگ عمومی رفت با توجه به زحمات دبیران قبل نتوانست آن جایگاه را بین طراحان ایجاد کند.
مقبول بودن ۸۰درصدی، ده دوره اول جشنواره مد و لباس فجر
وی با بیان اینکه برگزاری ده دوره اول جشنواره مد و لباس، حدود۷۰ تا ۸۰ درصد قابل قبول طراحان لباس کشور بود و این جشنواره ذوق و شوقی برای طراحان ایجاد میکرد و به دلیل اینکه حالت مسابقهای نداشت و برنده و بازنده مطرح نبود به راحتی طراحان میتوانستند ایدههای خود را پیاده کنند.
دبیر پیشین کارگروه ساماندهی مد و لباس ادامه داد: کارگروه مد و لباس کشور جوانترین کارگروه در حوزه فرهنگ و هنر در کشور است و ۱۸ سال از عمر آن میگذرد و میتواند جا برای آزمون و خطا داشته باشد، لذا ضروری است مدیرانی که برای این حوزه انتخاب میشوند از جنس این حوزه باشند.
شفاپور اذعان داشت: اگر کارگروه مد و لباس برای برگزاری نمایشگاه خود، از یک سال قبل فراخوان دهد و از طراحان دعوت کند تا ایدههای خود را در این نمایشگاه پیاده کنند و این برنامه به صورت یک طرح کاملا فرهنگی و هنری و با نگاه فرهنگی و هنری انجام شود و از سوی دیگر نیز وزارت صنعت هم برای طراحان حوزه صنعت و لباس مشاغل فراخوانی را اعلام کند که با تحقق این مهم بهترین کمک به حوزه لباس میشود.
موج توجه به اقتصاد و بازار عمومی بزرگترین آسیب جشنوارههای مد و لباس
فهیم نیا، استاد طراحی لباس دانشگاه امیرکبیر نیز در این برنامه بیان داشت: یکی از بزرگترین آسیبهایی که برگزاری جشنوارههای اینگونهای مانند جشنواره مد و لباس فجر بر جامعه و پیکر هنری رشته طراحی لباس دارد این است که متاسفانه خودش با موج توجه به اقتصاد و بازار عمومی تمام اهداف برجسته جشنواره را زیر سوال میبرد.
وی ادامه داد: در دانشگاهها اصول طراحی لباس بر پایه اصول جامعه شناسی، روانشناسی، فرهنگ، تمدن، خواسته و نیاز و بر اساس تمام گرایشهای هنری فرهنگی و اجتماعی و رفاهی و زندگی عموم مردم جامعه با هر سطح تفکر و اندیشهای عنوان میشود، اما زمانی که دانشجویان پس از تحصیل به اشتغال روی میآورند میبینند در بازار کسی این اصول را قبول ندارد و عملا باید آن چیزی که بازار میگوید تولید کنند.
فهیم نیا تصریح کرد: معمولا تولیداتی بر تن افراد جامعه دیده میشود که اغلب اثری از اصول طراحی لباس ندارند و طرحهایی هستند که از آن سوی مرزها القا شده یا نتیجه واردات نوعی پارچه یک واردکننده است که مد میشود.
وی با بیان اینکه متاسفانه میخ این اشتباه آنقدر محکم کوبیده شده که درآوردن آن قدرت زیادی میخواهد، اظهار داشت: ضروری است افراد جامعه بیاموزند که چگونه لباس بپوشند و کارکنان دستگاهها لباس شیک، مناسب محیط و آزاد در انتخاب رنگهای روشن و مناسب باشند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: متاسفانه در این موضوع خط مشی و خط قرمزها غلط کشیده شده و آنچه درست و صحیح است حذف کردهاند و ناصحیح را قرار دادهاند.
وی در ادامه با بیان اینکه به جای تشکیل کارگروههای متعدد برای برگزاری جشنوارهها بهتر است یک کار گروهی برای جامعه شناسی طراحی لباس کشور تشکیل شود و برای یک سال برنامه ریزی شود، بیان داشت: ضروری است روح اصلی و سخن اصلی و کاربرد اصلی طراحی لباس در جامعه ایران از طریق مسئولان و اثر گذاران و رسانهها شناخته شود.
فهیم نیا با تاکید بر اینکه طراحی لباس ایران استخوان دارد و باید این استخوان بندی حفظ شود، اظهار داشت: تمام برندهای درجه یک اروپا در حوزه مد و لباس برای بالا کشیدن خود از نقش و نگارهای ایرانی استفاده میکنند و ایران در طراحی لباس، بافت و نساجی قدمت دیرینه دارد.