
محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در دیدار با مجید شخصی نیائی، رئیس پارک علم و فناوری یزد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد بزرگترین مجموعه آموزشی در استان است که ۱۸۵۰۰ دانشجو و ۴۵۰۰ دانشآموز با ۳۰ مدرسه در استان دارد و خانوادهای ۲۵ هزار نفری است که از شیرخوارگی تا مقطع دکتری را در خود دارد و با سه وزارتخانه بهداشت و درمان، علوم و فناوری و آموزش و پرورش در ارتباط است.
وی ادامه داد: یک میلیون و چهارصد و پنجاه هزار نفر دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در ۴۰۰ شهر کشور به تحصیل اشتغال دارند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد افزود: در ایران دانشگاهها در آموزش دانش موفق بودهاند ولی در آموزش فناوری توفیقی نداشتهاند و از زنجیره سه تایی دانش، فناوری، کارآفرینی، آموزش عالی در بخش دانش موفقیت داشته است.
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ سی تا چهل نفر از متخصصان سندی را طراحی کردند که، سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی نامیده شد و در مدت ۴ سال دانشگاه متعهد شد در ساختارهای دانش و اداری و.. متحول شود.
محمدرضا دهقانی اشکذری چرخشهای تحول آفرین را از آموزش حافظه محور به مهارت محور برشمرد و گفت: جشن فارغ التحصیلی دانشجویانی که واحدهای خود را در صنعت گذرانده، امسال در کارخانه ایفا سرام برگزار کردیم و ۶۰ نفر برای اولین بار در صنعت فارغ التحصیل شدند.
وی طرح مهارت یار را راهی برای پیوند عمیق دانشگاه و جامعه برشمرد و گفت: در طرح یاد شده از ظرفیتهای مردمی در زمینه مهارت آموزی استفاده میشود و در این طرح دانشجو در محیط واقعی استعداد خود را خواهد شناخت و خلاء مهارتی در رشته خود را رفع میکند، همچنین زمینه شناسایی نیروهای ماهر توسط صنایع و اصناف فراهم میشود.
دهقانی اشکذری با اشاره به منحل شدن دانشکدگان سنتی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد دارای ۱۰ دانشکده؛ مهندسی ساخت و فناوریهای صنعتی، صنعت ساختمان و محیط زیست، بازار و کسب و کار، تمدن و مطالعات جهان، فرهنگ و زندگی، جامعه و رسانه، مهارت و کارآفرینی، تعلیم و تربیت اسلامی، پزشکی و دانشکده فضای مجازی- هوش مصنوعی و فناوریهای پیشرفته است که خواهند توانست تحول عظیمی را در آموزشهای کاربردی و حل مسائل استان ایفا کنند.
دهقانی اشکذری عرصه و میدان در دانشکده تعلیم و تربیت را در محیط آموزشی و پژوهشی دانست و اظهار کرد: دانشجویان تجارب عملی و مهارتهای لازم برای تعلیم و تربیت دانش آموزان را در مدارس در کنار معلمان فرا میگیرند.
محمدرضا دهقانی اشکذری تبیین کرد: عرصه و میدان شامل کلاسهای تدریس، آزمایشگاهها و مکانهای مناسب برای تجربه عملی تعلیم و تربیت است. دانشجویان میتوانند با اصول و مبانی علم تعلیم و تربیت آشنا شده، روشهای آموزشی را بررسی کرده و مهارتهای تدریس را تمرین و در سطوح مختلف از محیطهای آموزشی و پرورشی حرفهای بهره گیرند.
وی با اشاره به وجود سه رشته کاردانی پرواز، تعمیر و نگهداری هواپیما و ایمنی پرواز در برنامههای آموزشی این دانشگاه ابراز کرد: نقطه آغاز تحول در صنعت هوایی، همکاری میان فعالان این عرصه است.
دهقانی اشکذری با اشاره به تغییر اتوماسیون اداری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: یک میلیون و چهارصد هزار ایمیل برای دانشجویان درست شده است و تمام دانشجویان درخواستهای خود را در ایمیل نوشته و با استفاده از حامی آنها به شبکه دانشگاه متصل میشوند. شش هزار نفر از مدیران در دانشگاه تصمیم میگیرند که بتوانیم به نحو احسن خدمات به دانشجویان را انجام دهیم.
شخصی نیائی نیز با تأکید بر اهمیت همکاریهای بینبخشی، اظهار داشت: برگزاری دورههای توانمندسازی و آموزشهای تخصصی میتواند نقش مؤثری در ارتقای سطح فناوری و نوآوری شرکتهای فعال در پارک علم و فناوری ایفا کند.
منبع؛ روابط عمومی