
ایران بهطور فزایندهای بر توسعه یک کریدور اقتصادی شمال-جنوب که دریای خزر را به خلیج فارس وصل کند، تمرکز دارد. هدف اصلی این پروژه افزایش سرمایهگذاری در زیرساختها و تقویت روابط با روسیه است. در نشست فروم اقتصادی خزر، مقامات ایرانی همکاری با آذربایجان، تاجیکستان و ترکمنستان را مورد بحث قرار دادند و بر پتانسیلهای مشترک اقتصادی بهویژه در بخشهایی مانند انرژی، حملونقل و گردشگری تأکید کردند. ایران همچنین در تلاش است تا روابط خود را با بلوکهای اقتصادی غیرغربی مانند بریکس و سازمان همکاری شانگهای (SCO) تقویت کند.
مباحث کلیدی در این فروم شامل بهبود پتانسیل نفت و گاز دریای خزر، ترویج گردشگری و فعالسازی همکاریهای بخش خصوصی بود. تاجیکستان و ایران بر روی بخشهایی مانند کشاورزی، انرژی و بنادر، بهویژه استفاده از بنادر چابهار و بندر عباس تمرکز دارند. تلاشهای ایران همچنین شامل افزایش تجارت از طریق دریای خزر است، با همکاریهای مشترک با روسیه برای بهبود زیرساختهای حملونقل و حملونقل کانتینری.
شراکتهای ایران به آذربایجان نیز گسترش یافته است، با برنامهریزی برای یک نقشه راه استراتژیک تجاری و افزایش همکاریها در حملونقل دریایی. ایران و روسیه در حال همکاری بر روی پروژههای حملونقل و ترانزیت، از جمله یک نقشه راه برای سال 2025 هستند. استراتژی جغرافیایی ایران بر تقویت روابط با کشورهای شمالی و گسترش مسیرهای تجاری که آنها را به خلیج فارس متصل میکند، تأکید دارد.
در خلیج فارس، ایران بر روی افزایش روابط با قطر تمرکز کرده و به بررسی فرصتهای سرمایهگذاری و گسترش همکاریهای منطقهای میپردازد.
منبع: اورشلیم پست
تیتر بزن ، طرح ایران برای اتصال خلیج عرب به دریای خزر.
اقتصاد کشور متحول می شود
روسیه مگر اجازه می دهد گاز ایران جایگزین شود؟
مسیر جایگزین ایران از ارمنستان به سمت اوکراین بود که ما تو چاه روسیه - ترکیه افتادیم و دیگر نمی توانیم به غرب خط لوله بکشیم.
عوض اتلاف وقت تو چابهار بوشهر و خوزستان را به ارمنستان وصل می کردید.
ده ساله ما سرگرم توسعه چابهاریم.
تو این مدت کنترل منطقه از دست ایران خارج شد.
اگر وقت تلف نمی کردید الان پروژه فاوی در کار نبود.
شاید معایبی داشته باشه ولی مزایاش خیلی بیشتره
کمترین مزیتش اینه که تا چند سال دیگه بحران آب داریم
که با ابن کار میشه آب دریا رو شیرین کرد و ضمنا سفره های زیر زمینی هم احیا میشه
باید در این مورد بیشتر دقت کنید
همیشه باید دریایی کاسپین استفاده بشه تا فرهنگ سازی بشه
تا با قطار به کشور های خلیج فارس وصل شه