مدیر شبکه افق سیما به همراه مدیران گروه این شبکه امروز در قالب پنجمین برنامه «مستقیم جام‌جم» در واحد امور ارتباط با مخاطبان سازمان صداوسیما (۱۶۲) حضور یافتند.

صادق یزدانی، مدیر شبکه افق سیما درباره این تجربه اظهار کرد: ارتباط مستقیم و بی‌واسطه برای من اهمیت داشت و در نگاه مدیران شبکه هم بی‌تأثیر نخواهد بود.

مخاطبانی با دقت نظر و توجه بالا

وی افزود: نظرات برخی مخاطبان ناشی از هوشمندی و دقت در برنامه‌ها بود که برای من ارزشمند است. برخی نظرات نیز چنان پرمحتوا بودند که بیشتر به من انگیزه برای تولید می‌داد و سیاست‌های ما را در حوزه برنامه‌سازی مستدام می‌کرد.

یزدانی یادآور شد: تماس‌های مختلفی از سراسر ایران را پاسخ گفتم. عمده تماس‌های ما به برنامه‌های شاخص شبکه ازجمله «انارستان»، «جهان‌آرا» و «به‌افق فلسطین» بود. ضمن اینکه مردم دوست داشتند مطالبات خود را از رسانه ملی و شبکه‌های سیما با مدیران و مسئولان در میان بگذارند.

مدیر شبکه افق درخصوص اهمیت برگزاری چنین نشست‌هایی برای مدیران سیما در راستای درک نیاز‌های مخاطبان، عنوان کرد: ما بیشتر در اتاق فکر و در مشورت با کارشناسان تلاش می‌کنیم به دغدغه‌های مردم نیز توجه کنیم و نگاه به‌روز به مسائل پیرامونمان داشته باشیم.

یزدانی از برنامه «ملازمان حرم» ویژه شهدای طریق‌القدس یاد کرد و گفت: این برنامه که به‌زودی روی آنتن خواهد رفت به‌سراغ خانواده شهدای خدمت و طریق‌القدس می‌رود و با مادرانی که فرزندانشان را تقدیم اسلام کرده‌اند درباره سبک زندگی و تربیتشان گفت‌و‌گو می‌کند.

مدیر شبکه افق تصریح کرد: ما با مخاطبان مشخصی درارتباطیم که به ما در هدف‌گذاری برنامه‌ها کمک کرده و گاهی راهکار نشان می‌دهند. شاید این یکی از ویژگی‌های شبکه افق باشد که برنامه‌سازان با مخاطب خاصی در ارتباطند و می‌دانند که این محتوا می‌تواند آنها را راضی نگه دارد.

وی که از نتیجه ارتباط با مخاطبان خرسند بود، افزود: برخی مخاطبان نظراتی را بیان می‌کردند که ما در اتاق فکر شبکه پیشنهاد می‌دهیم و این برای من امیدوارکننده بود.

اثرگذاری نظرات مخاطبان بر کیفیت تولیدات شبکه

محمدرضا کریمی، مدیر پخش شبکه افق سیما، گفت: این تجربه نه‌تنها برای من بلکه برای همه مدیران ارزش زیادی داشت. تمام نکاتی که از سوی مخاطبان رسانه ملی به مدیران گفته شد را یادداشت کردم. این پیشنهاد‌ها می‌تواند در ادامه راه و تولیداتی که روی آنتن خواهد رفت به ما کمک کند.

وی با بیان اینکه پیش از این ازطریق پیامک نظرات مخاطبان را دریافت می‌کرده و به‌صورت مرتب داده‌های ۱۶۲ را مطالعه می‌کرده، افزود: ما سال پرحادثه‌ای را پشت سرگذاشتیم و توجه این شبکه بر محور مقاومت با برنامه «به‌افق فلسطین» بسیار به ما کمک کرد تا مخاطبان را با خود همراهی کنیم. شنیدن نظر مخاطبان نسبت به عمکرد پخش در این مدت حتما می‌تواند چراغ راه ما برای آینده باشد.

کریمی‌با اشاره به توجه و جزئی‌نگری مخاطبان ادامه داد: ما همیشه در پخش شاهد دقت نظر مخاطبان و انعکاس نظرات آنها نسبت به محتوای روی آنتن هستیم، اما این حضور به ما یادآوری کرد که تلاش کنیم تولیدات بدون نقصی را به آنها ارائه کنیم.

نظرات مخاطبان جزو سازنده‌ترین داده‌ها برای برنامه‌‎سازان

احمد موسوی، مدیر گروه معارف شبکه افق سیما که همراه با سایر مدیران این شبکه در واحد ارتباط با مخاطبان اداره‌کل روابط‌عمومی صداوسیما حضور داشت در مورد این تجربه، عنوان کرد: این اولین تجربه حضورم در ۱۶۲ بود و شنیدن صدای مخاطبان برایم مهم بود و از اینکه آنها با دقت برنامه را رصد می‌کنند حس خوبی داشتم.

این مدیر گروه تصریح کرد: نظرات مخاطبان همواره جزو سازنده‌ترین داده‌ها برای برنامه‌‎سازان است. آنها می‌توانند با توجه به مطالبه مخاطبان برنامه‌ای بسازند که محتوای درخور توجه داشته باشد.

استفاده از نظرات مخاطبان در مسیر تولید

علی گنجی، مدیرگروه سیاسی نیز از تعدد تماس‌ها و طرح موضوعات مختلف از سوی مردم گفت و افزود: بسیاری از مخاطبان با دقت و هوشیاری برنامه‌ها را دنبال می‌کنند و حساسیت‌شان روی برنامه‌ها ستودنی است و البته کار ما را سخت‌تر می‌کند.

وی افزود: مخاطبی تماس گرفت و با ارائه ایده‌اش درباره برنامه صبحگاهی شبکه نشان داد که چقدر رسانه برایش اهمیت دارد و چقدر به موضوعات رسانه اشراف دارد. از این رو این ارتباط برای من نیز غنیمت است.

مدیرگروه سیاسی که پیش از این تجربه حضور در ۱۶۲ را با برنامه «به‌افق فلسطین» داشته تأکید کرد: در طراحی این برنامه نقطه‌نظرات مخاطبان را رعایت می‌کردیم و حتی در انتخاب کارشناس نیز به سلیقه و خواست مخاطب توجه کردیم.

برنامه‌ساز از مخاطب تأثیر می‌گیرد

حامد میرخانی، مدیرگروه خانواده با اشاره به اهمیت حضورش در اداره‌کل روابط‌عمومی، گفت: به‌واسطه تولید برنامه «انارستان» در این گروه با این واحد آشنا بودم و نظرات مخاطبان را از این طریق دریافت می‌کردم، اما اینکه به‌شکل مستقیم با مخاطب ارتباط بگیریم حس متفاوتی بود.

وی اضافه کرد: به نظرم هر چه تعامل بین مخاطبان، مدیران شبکه‌ها و برنامه‌سازان بیشتر باشد، برنامه‌سازان بیشتر می‌توانند خودشان را به سطح مورد نظر مخاطبان نزدیک کنند و تعداد مخاطبانشان را افزایش دهند.

مدیرگروه خانواده از تولید برنامه «خانه ایرانی» در قالب رئالیتی‌شو در این گروه خبر داد و گفت: این برنامه آماده پخش است و امیدوارم پس از لیالی قدر در ایام نوروز روی آنتن برود.

نیاز مخاطبان به سرگرمی

سعید سبحانی، مدیر گروه اجتماعی نیز یادآوری کرد: برخی از مخاطبان خودشان از برنامه‌های موردعلاقه‌شان قدردانی کردند و برخی نیز انتقاد‌های سازنده‌ای داشتند که همه این نظرات مثبت و منفی قطعا برای ما ارزشمند است. برنامه‌هایی مانند «انارستان»، «به‌افق فلسطین» و «جهان‌آرا» از جمله برنامه‌هایی بود که در این گفت‌و‌گو‌های بی‌واسطه تعداد زیادی از مخاطبان شبکه نسبت به آنها اظهار نظر کردند و دوست داشتند ادامه پیدا کند.

وی با تأکید به اینکه مردم برنامه‌های سرگرمی و مسابقه را از شبکه درخواست می‌کردند، گفت: در تماس‌هایی که پاسخ دادم تعدادی از مخاطبان از مدیران شبکه‌ها می‌خواستند که به سرگرمی‌بیشتر بپردازند تا حالشان بهتر شود.

حسین قرایی، مدیرکل روابط‌عمومی رسانه ملی نیز ضمن تقدیر از مدیران و دست‌اندرکاران شبکه افق درآستانه ۱۰ سالگی این شبکه، عنوان کرد: حضور مدیران و برنامه‌سازان در واحد امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲) ازجمله اقدامات محوری اداره‌کل روابط‌عمومی در مسیر تعامل با مخاطبان است.

وی افزود: از این رهگذر فرصتی در اختیار مخاطبان و اهالی رسانه ملی قرار می‌گیرد که بتوانند صریح و بی‌واسطه با یکدیگر سخن بگویند، دغدغه‌هایشان را مطرح و نظراتشان را در میان بگذارند. استمرار حضور برنامه‌سازان و مدیران سازمان صداوسیما در واحد ۱۶۲ را برای گفت‌و‌گو با مخاطبان به‌جد دنبال می‌کنیم.

 

برچسب ها: صدا و سیما ، شبکه افق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار