وزیر کشور نجات جان شهروندان اولین قدم در مدیریت بحران دانست و اعلام کرد هیچ اقدامی در مدیریت بحران مقدم بر آن نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ الهام قبادی- اسکندر مؤمنی امروز دوشنبه، ۸ بهمن در نخستین گردهمایی و همایش مدیران کل مدیریت بحران سراسر کشور گفت: هرقدر برنامه‌های ما درست‌تر و منطقی‌تر و علمی‌تر باشد در زمان وقوع بحران کار کمتری داریم و به تبع جان شهروندان کمتر مورد تهدید قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه با دستکاری بشر و انسان در طبیعت وقوع بحران‌ها بیشتر و فاصله آنها کمتر شده است. مهم این است که ما برنامه‌ریزی مناسب و آمادگی لازم را داشته باشیم. 

وی پیرامون تعریف بحران و مدیریت بحران بیانکرد: بحران وضعیتی است که جان شهروندان، منابع و زیرساخت‌های کشور به مخاطره می‌افتد. مدیریت بحران نیز مجموعه‌ای از اقدامات و تمهیداتی است که از مخاطرات مذکور جلوگیری کند و یا آنها را به حداقل ممکن برساند.

وزیر کشور افزود: اولین تمهید پیش‌بینی و پیش‌گیری است. خوشبختانه اکثر قریب به اتفاق حوادث و بلایای طبیعی قابل پیشگیری است. اگر ما این تمهیدات را انجام دهیم یا بحران رخ نمی‌دهد یا با خسارات حداقلی رخ می‌دهد. 

وزیر کشور توضیح داد:غفلت از بحران می‌تواند تبعات را چندبرابری کند.نجات جان شهروندان اولین قدم در مدیریت بحران است و هیچ اقدامی در مدیریت بحران مقدم بر آن نیست. بعد نوبت به منابع اساسی و زیرساخت‌ها می‌رسد.

مومنی اظهار کرد: پیش‌بینی و پیش‌گیری، آمادگی و اموزش، اقدامات میدانی و پاسخگویی به بحران و ترمیم و بازسازی بعد از وقوع بحران را به‌عنوانن مراحل چهارگانه مدیریت بحران برشمرد و بر اهمیت تمام این مراحل تاکید کرد، یکی از ویژگی‌های بحران این است که مثل سلامتی مغفول می‌ماند و تا زمانی که به آن دچار نشده‌ایم متوجه آن نمی‌شویم.

وزیر کشور عنوان کرد: آمادگی و آموزش دو بخش دارد: یک، دستگاه‌ها و مسئولان و مردم. بحران که رهبری به آمادگی صددرصدی سفارش کرده‌اند.
آموزش‌های بحران باید مستمرا تکرار شود. مثال روشن آن رزمایش‌هایی است که هرسال دستگاه‌ها برگزار می‌کنند. 

وی افزود: گاه یک تمهید کوچک می‌تواند جان مردم را حفظ کند و زیرساخت‌ها را محفوظ نگه دارد.در مدیریت بحران تمام دستگاه‌های کشور را هماهنگ کرد و همه دستگاه‌ها از یک‌جا با یک برنامه و یک راهبرد هدایت شوند.

مومنی توضیح داد : کار ما در مدیریت بحران، بین بخشی است و زمانی می‌توانیم موفق باشیم که تمام دستگاه‌های دخیل در تعامل با همه مردم آماده باشند و آمادگی در تمام مردم به وجود بیاید.

وی ادامه  داد: گاهی فیلمی از حضور خانه‌ای در بستر رودخانه پخش می‌شود یا هواشناسی از بارش در بالادست رودخانه خبر می‌دهد، اما شهروندان بی‌اطلاع هستند و در بستر رودخانه گرفتار سیل می‌شوند. همه دستگاه‌ها در تلاش همه‌جانبه خود باید این را محسوس کنند. 

مومنی بیان کرد: شاید تصور شود که آموزش صرفا مخصوص دستگاه‌ها است، اما آموزش برای تمام آحاد جامعه است.یک اقدام دیگر که می‌تواند ایجاد آرامش کند استفاده از صنعت بیمه در بحران‌ها است که این بخش نیاز به تلاش و آموزش بیشتر و فرهنگ‌سازی بیشتر دارد. کاری نیست که بخواهیم اجبار کنیم باید فرهنگ‌سازی بیشتر انجام شود.

وی افزود: خیلی از کشور‌های دنیا از این ظرفیت استفاده می‌کنند به این شرطی که دستگاه‌های بیمه‌ای به همان سرعت و سهولتی که پول دریافت می‌کنند خسارت را پرداخت کنند.

وزیر کشور اظهار کرد:در برخی از موارد وقتی می‌خواهید چیزی را بیمه کنید سریع پول را دریافت می‌کنند، اما ممکن است برای دریافت خسارت موانع متعددی بگذارند و شما را پشیمان کنند. پس فرهنگ‌سازی دوطرفه است و هم مردم باید توجه کنند و هم شرکت‌های بیمه کمک کنند و بدانند بزرگترین سرمایه آنها پرداخت روان و ارائه روان خدمات است.

مومنی عنوان کرد: مردم نیاز به آرامش دارند و این آرامش به آمادگی همه دستگاه‌ها، تمهیدات مناسب و خود مردم بستگی دارد.به هیچ‌وجه تکرار بحران با دلیل مشابه پذیرفته نیست. یعنی تکرار معایب، نواقص و قصور‌ها پذیرفته نیست.

تأکید سازمان مدیریت بحران کشور بر اهمیت آموزش مردم

ساجدی نیا رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گزارشی از عملکرد این سازمان داشت و توضیح داد: مقام معظم رهبری فرمودند کار ستاد بحران همان لحظه اول است.در درجه اول باید سازماندهی وجود داشته باشد. در همه جای کشور  یک آمادگی صددرصدی لازم است برای ستاد بحران. 

وی ادامه داد: برای ارتقای توانمندی جامعه در امور نیاز به پیش بینی و پیش‌گیری، کاهش خطر و آسیب پذیری و پاسخ موثر در برابر مخاطرات است.با ایجاد مدیریت یکپارچه در امر سیاستگذاری ،برنامه ریزی ، ایجاد هماهنگی و انسجام می توان اطلاع رسانی متمرکز ،ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب دیده ،نظارت دقیق بر فعالیت های دستگاه های ذی ربط داشته باشیم تا کمک به توسعه پایدار برای مدیریت کشور باشد.

ساجدی نیا پیرامون اهم اقدامات انجام شده در سازمان مدیریو بحران توضیح داد: تهیه و تدوین نقشه راه سازمان مدیریت بحران کشور،باز مهندسی ساختار و شرح وظایف سازمانی مدیریت بحران در سطوح ملی و استانی،مرکز ملی فرماندهی و کنترل بحران،قرارگاه مشارکت های مردمی و بخش خصوصی،گ مرکز آموزش و پژوهش و انتقال دبیرخانه شورای عالی بحران،تشکیل واحد ارزیابی از عملکرد بحران دستگاهی، راه اندازی واحد رسانه و اطلاع رسانی در سازمان،پیش نویس تفاهم نامه ها و توافق نامه دستگاهی،تشکیل کارگروه میزهای تخصصی و هیات اندیشه ورز و تبیین نقش وظایف دستگاه ها و استانداران بحران بخش هایی از اقدامات انجام شده است.

همچنین در ادامه در خصوص برنامه های در دست اقدام بیان کرد: برنامه ریزی و اقدام برای نهادینه سازی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه بحران های طبیعی،تهیه و تدوین نقشه راه مدیریت بحران کشور در سطح ملی، برنامه‌ ریزی برای مباحث فرهنگ سازی و آموزش همگانی با تاکید بر آموزش و پرورش و صدا و سیما،تهیه و تدوین کتاب نظام جامع اجرایی مدیریت بحران کشور،برنامه ریزی اجرای رزمایش های مدیریت بحران به منظور  افزایش توان و آمادگی،انعقاد تفاهم نامه های ماموریتی و... است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار