باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه - مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت:«موضوع توجه به عدالت آموزشی یکی از سرخطهای اساسی و سیاستهای کلی نظام در حوزه آموزش و پرورش است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و همچنین در سند تحول بنیادین هم به این موضوع تاکید شده است.»
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که دسترسی به امکانات، توزیع متوازن و متعادل امکانات آموزشی در سراسر کشور در راستای سیاستهای موجود از ویژگیهای عدالت آموزشی است؛ افزود:«رئیس جمهور برای تحقق عدالت آموزشی ۲ برنامه ارتقای زیرساختهای آموزش و پرورش و ارتقای کیفی محتوای دروس را ارائه داده است.»
مجید عبداللهی با بیان این که در حوزه ارتقای زیرساختها و فضای آموزش و پرورش، چند نظام مسئله تعریف شده است؛ افزود:« یکی از این نظام مسائل ساماندهی مدارس کانکسی است.»
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: «درموضوع مدارس کانکسی رویکرد پایه، کیفیت بخشی به فضا است؛ در همین راستا به دنبال مدارس کانکسی هستیم که تعداد دانش آموزان آن بالای ۱۰ نفر باشند.»
مجید عبداللهی گفت: «رویکرد در خصوص مدارس سنگی ایمن سازی فضا است که به دنبال جایگزینی و بهسازی با روشهای نوین بر اساس قوانین و ضوابط هستیم تا سرپناه مقاوم تری در اختیار دانش آموزان قرار دهیم. در مجموع حدود هزار و ۸۲۰ کلاس درس کانکسی در کشور داریم که برنامه ریزیهای مقاوم سازی از سوی بسیج منابع، امکانات دولت و ظرفیت بنیاد برکت در حال انجام است.»
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: «شناسایی اولیه حدود هزار و صد مدرسه سنگی انجام شده که برنامه ریزیهای لازم برای تشخیص نیاز محلی و مکان یابی این پروژه بر عهده سازمان نوسازی و آموزش و پرورش استانها است.»
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان این که در پروژه مدارس کانکسی، کلاسهای بالای ۱۰ دانش آموز هدف گذاری شده، تصریح کرد: «الگویی که رئیس جمهور طراحی کرده، یک مدل مشارکت محور و مردم پایه است که طبق این الگو باید این اقدامات را با استفاده از ظرفیت محلی، بسیج محلی، روابط بین بخشهای مختلف نهادها و ظرفیت مسئولیت اجتماعی نهادها انجام دهیم.»
مجید عبداللهی گفت: «در این مدل باید بسیج منابع و امکانات محلی با یک نظام تقسیم کار مشخص شده، اتفاق بیفتد و همچنین دولت نقش تنظیم گری، تسهیلگری و هماهنگی این امر در سطح ملی و محلی را دارد که یک فرد معتمد پروژههای سنگی و کانکسی یک منطقه را آغاز میکند، سپس سایر دستگاهها برای تکمیل این پروژه کمک میکنند و دولت نقش حمایتی و پشتیبانی دارد.»
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: «این مدل با مدل ساخت و ساز موجود در کشور تفاوت دارد و دارای یک قاعده فنی است. در این مدل نظام تقسیم کار ملی و محلی تعریف شده که باید نقشه تیر، الگوهای ساختمانی سنتی و صنعتی رعایت شود.»
مجید عبداللهی درباره ساخت مدارس بر اساس زیست بوم منطقه گفت: «در نماسازی پروژههای آموزشی هم باید به موضوعات بومی و زیست بوم توجه کنیم، هرچند که آقای صحرایی وزیر سابق آموزش و پرورش و آقای کاظمی وزیر فعلی آموزش و پرورش هم توجه داشته اند، پروژهها باید بر اساس نیازها و فرهنگ منطقه ساخته شوند.»