رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از آموزش مهارت محور در هنرستان‌های استثنایی خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه - مهارت‌آموزی دانش‌آموزان استثنایی، یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین جنبه‌های آموزش و پرورش در جوامع است. این گروه از دانش‌آموزان به دلیل ویژگی‌ها و نیاز‌های خاص خود، نیازمند رویکرد‌های ویژه‌ای در فرآیند یادگیری و آموزش هستند. هدف از مهارت‌آموزی در این قشر، نه تنها ارتقای توانایی‌های فردی و اجتماعی آن‌ها، بلکه آماده‌سازی برای ورود به جامعه و بازار کار است.

با توجه به تنوع و گستردگی نیاز‌های آموزشی دانش‌آموزان استثنایی، برنامه‌های مهارت‌آموزی باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که به توانمندی‌های فردی هر دانش‌آموز توجه کنند. این برنامه‌ها می‌توانند شامل مهارت‌های زندگی، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های شغلی و همچنین مهارت‌های ارتباطی باشند.

در سال‌های اخیر، توجه به مهارت‌آموزی دانش‌آموزان استثنایی افزایش یافته است. بسیاری از کشور‌ها با هدف تسهیل ادغام این افراد در جامعه، اقدام به طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی مبتنی بر مهارت کرده‌اند. این برنامه‌ها نه تنها به رشد فردی دانش‌آموزان کمک می‌کنند؛ بلکه به کاهش تبعیض و افزایش فرصت‌های شغلی آن‌ها در آینده نیز منجر می‌شود.

در همین راستا سالار قاسمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: «آموزش و اشتغال برای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه ۲ امر بسیار مهم است. آموزش این گروه از دانش‌آموزان نسبت به گروه‌های دیگر دانش‌آموزی باید با کیفیت بیشتری باشد.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای اشتغال دانش آموزان با نیاز‌های ویژه، آموزش مهارت محور را در اولویت خود را قرار می‌دهد؛ افزود: «این گروه دانش‌آموزان در هنرستان‌های استثنایی مهارت‌های مختلف را یاد می‌گیرند.»

سالار قاسمی اظهار کرد: «آموزش مهارت‌ها در هنرستان‌های استثنایی زمینه جذب دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در گروه‌های شغلی مختلف را فراهم می‌کند. به طوری که گرو‌های مردمی و خیر پس از اتمام تحصیل دانش آموزان را در شغل‌های مختلف این گروه را جذب می‌کنند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار