قم را باید شهر پروژههای ناتمام در کشور نامید در دل این شهر پروژههایی است که با آمدن و رفتن دولتها هنوز نیمه تمام و بدون تکلیف رها ماندهاند این پروژه ها با گذشت بیش از ۱۳ سال هنوز تعیین تکلیف نشدهاند از پروژه منوریل که جنازهای بی صاحب وسط شهر قم رها مانده تا متروی شهر و هم چنین فرودگاه قم، قمیها برای سرانجام رسیدن هر کدام لحظه شماری میکنند.
اما در زمینه فرودگاه انگار همین دیروز بود که در آخرین سفر دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی، مقرر شد حداکثر به مدت ۵۰ روز وضعیت معارضان پروژه فرودگاه قم تعیین و مجری این طرح با رویکرد احقاق حقوق همه ذینفعان به شکل دقیق مورد مطالعه قرار داده و تصمیمگیری درباره آن پیگیری شود.
با توجه به این که این پروژه در کنار منوریل، قطار شهری و دیگر پروژههای مهم دیگر جزئی از مصوبات سفر بودند با شهادت شهید رئیسی نیمه کاره ماند و اکنون با آمدن دولت چهاردهم و انتخاب نمایندگان جدید در مجلس امید قمیها به سرانجام رسیدن این پروژههای مهم است.
برای اطلاع از این پیگیریها با «حجت الاسلام قاسم روانبخش» گفت وگویی انجام داده که میخوانیم:
*به عنوان سئوال اول شاید قمیها منتظر پیگیری پروژه فرودگاه باشند آخرین وضعیت این پروژه را بیان کنید؟
در جریان آخرین سفر شهید رئیسی و دولت سیزدهم به قم سه کار مهم پیگیری شد موضوع فرودگاه؛ منوریل و همچنین مترو و در کنار آن کمربند مهم و استراتژیک شهید سلیمانی که جزو دستورات مهم سفر بود طبق این دستور مقرر شد طی ۵۰ روز سرمایهگذار مشکلات حقوقی فرودگاه را رفع کند.
در روزهای اخیر از پروژه فرودگاه و سه پروژه دیگر بازدید داشتیم و تأکید هر سه نماینده قم بر تعیین تکلیف و ساخت فرودگاه برای این استان است. در ابتدا مقرر شد شخص سرمایهگذار قبلی «آقای شفیعی» پروژه را ساخته و ادامه دهد و ما تأکید کردیم با پیگیری از دولت جدید امکانات زیرساختی از قبیل آب و برق و گاز در اختیار سرمایهگذار قرار دهیم.
اگر پروژه ۵۶۰ هکتاری مورد بهرهبرداری قرار گیرد و تا پایان سال بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی در این منطقه ساخته شود با بار ترافیکی بیشماری روبهرو هستیم
مقرر شد بعد از ۴۰ روز از ۲۷ خرداد طرح جدید مطلوبی از سوی سرمایهگذار آماده و ارائه شود، اما طرحی که از سوی سرمایهگذار به ما رسید مطلوب نبود لذا پیشنهاد شد سرمایهگذار جدیدی این پروژه را ادامه دهد و هزینههایی که سرمایهگذار قبلی عهده گرفته پرداخت شود.
همانطور که میدانید این پروژه معارض امنیتی و هم خصوصی که شامل مرغداریها است دارد که مانع اصلی اجرای پروژه است طی روزهای اخیر بحث حقوقی فرودگاه را بررسی و در حال پیگیری برای تعیین تکلیف آن هستیم و با نشستی که با وزیر راه و شهرسازی جدید داشتیم قرار شد این پروژه از سوی دولت جدید پیگیری شود و قم نخستین سفر وزیر راه باشد.
آیا پیگیر متروی قم هم بودهاید در ارتباط با خط دو مترو چه دیدگاهی وجود دارد؟
طبق آنچه گزارش داده شده ۶ کیلومتر از متروی قم آماده بهرهبرداری است و منتظر تأمین واگن آن هستیم؛ ۶ کیلومتر به سمت مسجد مقدس جمکران هنوز نیمه کاره است که با پیگیری شهردار و نمایندگان قم در خانه ملت طی نامهای که به آقای همتی وزیر اقتصاد دادیم ۲.۵ همت از سوی وزارت اقتصاد در قالب اوراق قرضه تزریق و اختصاص یافت.
خط دوم مترو یا همان، اما در ارتباط با خط دو متروی قم که مورد جدال و بحث است برای ما خط دوم و یا همان خط بی مترو اهمیت دارد در برنامه داریم که از پردیسان به صورت ترن بان تا ایستگاه قطار قبلی یا همان ۵۶۰ هکتاری پردیسان ادامه یابد این طرح فعلاً مورد قبول قرار گرفته و در حال بررسی آن هستیم.
اگر پروژه ۵۶۰ هکتاری مورد بهرهبرداری قرار گیرد و تا پایان سال بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی دولت در این منطقه ساخته شود با بار ترافیکی بیشماری روبهرو هستیم از سویی این ایده میتواند از طریق صرفهجویی بنزین به کاهش بلیط قطار شهری نیز منجر شود برای اینکه خط بی مترو پل ارتباطی بین پردیسان و منطقه ۳ خواهد بود و حائز اهمیت است.
برای حل مشکلات کمربند شهید سلیمانی به عنوان یکی از مهمترین پروژههای قم چه اقداماتی انجام شده است؟
کمربند شهید سلیمانی هم به لحاظ موقعیت و هم نوع پروژه در نوع خود بینظیر است و مجری این طرح به دلیل عدم حمایت پروژه را هم دستخوش مشکلات کرده بود این پروژه که ۳۲ کیلومتر آن از بهشت معصومه تا سلفچگان است میتواند در کاهش بار ترافیکی نقش مهمی را ایفا کند؛ نه تنها برای قم بلکه برای کشور یک پروژه مهمی است.
تا پایان سال باید ۱۲ کیلومتر اول این طرح به بهره برداری برسد۴۰ درصد سرمایهگذاری این پروژه را سرمایهگذار و پیمانکار پروژه انجام میدهد: ۳۰ درصد را دولت و ۳۰ درصد بودجه را هم باید بانک ملی تامین کند تا کار سرعت پیدا کند.
سهم دولت در این پروژه را پیگیری کردیم، ۳۳۰ میلیارد تومان دادند و دستور پرداخت ۱۷۰ میلیارد تومان را هم از سازمان برنامه و بودجه گرفتیم آزادراه شهید سلیمانی، باهدف اتصال شمال به جنوب کشور و تسهیل در عبور و مرور کالا و مسافر در حال اجراست. این طرح که بخش قابلتوجهی از آن در استان قم واقع شده، از اهمیت ویژهای در کاهش بار ترافیکی، صرفهجویی در زمان و سوخت و توسعه اقتصادی منطقه برخوردار است.
طی ماههای گذشته چه پروژههایی را در قم پیگیری کردهاید؟
این خبر را هم میدهم که وضعیت مسکن ۵۶۰ هکتاری قم هم پیگیری شده و قرار است تا پایان سال یک هزار واحد آن افتتاح شود؛ در جلسهای که با معاونت سازمان برنامه و بودجه داشتیم مقرر شد آب شیرین برای جمکران اختصاص یابد برای این امر ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.
همانطور که اطلاع دارید قم با چالش مهمی به نام کانونهای گرد و غبار روبهرو است برای برون رفت از این مشکل چه برنامهای دارید؟
به عنوان نماینده قم خود را موظف میدانیم با این پدیده آزاردهنده مردم مقابله کنیم، به همینخاطر از مسئولان مربوطه دعوت کردیم تا به بررسی این بحران بپردازیم ر دومین جلسه با مسئولان استانی به سراجه که یکی از کانونهای گردوغبار است رفتیم. کانون گردوغبار سراجه در بخشهای مختلفی از جمله اصفهان، سمنان و بخش عمدهای در قم قرار گرفته است.
استانهای مرکزی، قزوین، البرز، زنجان و همچنین تهران نیز در خطر این بحران زیست محیطی قرار دارند. ما جلسهای در مجلس (کمیسیون امور داخلی شوراها) داشتیم و مسئولان مربوطه و نمایندگان استانهای درگیر معظل گردوغبار را نیز دعوت کردیم. مدیرکل محیط زیست استان قم نیز حاضر شدند و گزارشی را ارائه دادند.
برای تأمین اعتبار از طریق وزارت نفت اقدام کنیم، تا این وزارتخانه ۲ تا ۳ همت از بودجههای اجتماعی خود به استان ما اختصاص دهد. خود وزارت نفت میداند که دستگاههای سراجه درحال آسیب دیدن است. با تأمین اعتبار لازم ما میتوانیم مشکل گردوغبار را حل کنیم.
یکی از بهترین راهحلهای جلوگیری از گردوغبار در استان گیاهانی است که در شمال استان قم در بخش جعفرآباد کشت شدهاند و توانستند در چندین هکتار این مشکلات را حل کنند. در مابقی کانونهای گردوغبار نیز باید این گیاهان مخصوص کشت شود.
* برای حل مشکلات کمربند شهید سلیمانی به عنوان یکی از مهمترین پروژههای قم چه اقداماتی انجام شده است؟
کمربند شهید سلیمانی هم به لحاظ موقعیت و هم نوع پروژه در نوع خود بینظیر است و مجری این طرح به دلیل عدم حمایت پروژه را هم دستخوش مشکلات کرده بود این پروژه که ۳۲ کیلومتر آن از بهشت معصومه تا سلفچگان است میتواند در کاهش بار ترافیکی نقش مهمی را ایفا کند؛ نه تنها برای قم بلکه برای کشور یک پروژه مهمی است.
روانبخش: در جلسهای که با معاونت سازمان برنامه و بودجه داشتیم مقرر شد آب شیرین برای منطقه جمکران اختصاص یابد برای این امر ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.
ما پیگیریهای لازم را انجام و پروژه به سرعت در حال انجام است ایدهای که برای سرعت دادن به این پروژه داشتیم این بود که ۳۰ درصد عوارضی که در اتوبان تهران به قم گرفته میشود به مجری پروژه کمربندی شهید سلیمانی اختصاص یابد.
در پایان این خبر را هم میدهم که وضعیت مسکن ۵۶۰ هکتاری قم هم پیگیری شده و قرار است تا پایان سال یک هزار واحد آن افتتاح شود.
در جلسهای که با معاونت سازمان برنامه و بودجه داشتیم مقرر شد آب شیرین برای جمکران اختصاص یابد برای این امر ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.
با توجه به جمعیت استان قم و از سویی میزبانی از زائران در این استان، ما درخواست اختصاص ۲۰۰ واحد اتوبوس برای تقویت حمل و نقل عمومی و شهری قم دادیم.
منبع:شهرداری قم