مدیر جهادکشاورزی اشنویه گفت: بارش زودهنگام برف پاییزی در این شهرستان باعث شد محصولات باغ‌های سیب که هنوز برداشت نشده بود، دچار خسارت شود.

محمد امین بایزیدی مدیر جهادکشاورزی اشنویه گفت: بارش برف در یک هزار هکتار از باغ‌های سیب این شهرستان که هنوز برداشت محصول آغار نشده بود، با شکستن شاخ و برگ درختان و ریزش میوه، حدود پنج درصد خسارت وارد کند.

وی اضافه کرد: بارش برف قبل از برداشت محصول سیب باعث سنگین شدن شاخه‌های درختان شده بود و با شکستن شاخه و در برخی مناطق تنه درختان، دیگر محصول آن قابلیت بسته بندی و ارسال به سردخانه را ندارد، اما سرما آسیب چندانی وارد نکرده بود.

مدیر جهادکشاورزی اشنویه در ادامه گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۲۵ هزار تُن سیب از باغ‌های اشنویه برداشت شود که در مقایسه با ۱۶۰ هزار تن محصول سیب این شهرستان در سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: حدود ۱۰ هزار و ۷۸۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان به باغ سیب اختصاص یافته که حدود ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار آن بارور است و امسال تاکنون بیش از ۱۱۲ هزار تُن محصول سیب به سردخانه‌های این شهرستان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه اشنویه رتبه سوم تولید محصول سیب را در آذربایجان غربی دارد، اظهار کرد: ارقام سیب در باغ‌های این شهرستان «رد» و «گلدن» است که علاوه بر اینکه ماندگاری بسیار خوبی برای نگهداری در سردخانه دارند، این ارقام صادراتی هم هستند.

مدیر جهادکشاورزی اشنویه گفت: در این شهرستان ۵۴ واحد سردخانه فعالیت می‌کند که ظرفیت اسمی آنها بیش از ۱۶۰ هزار تُن است و بیشتر به منظور نگهداری از میوه‌ها از جمله سیب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بایزیدی افزود: سیب اشنویه از لحاظ کیفیت، محل پرورش و کمیت توانایی تبدیل به برند ملی را دارد و باید در زمینه معرفی آن به بازار‌های مختلف داخلی و خارجی اقدامات موثری انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.