مجموعه باغ چهار هزار هکتاری قصرشیرین شرکت پیوند بیستون پارس وابسته به بنیاد مستضعفان برای کاشت انواع درختان میوه‌های گرمسیری مانند خرما و انگور با هدف تولید محصولات گرمسیری و ایجاد اشتغال برای آبادسازی زمین‌های آلوده به مین در این شهرستان راه‌اندازی شده است.

 این مجموعه علاوه بر توسعه منطقه و تولید انواع خرما و انگور و تامین علوفه مورد نیاز دام با ایجاد چشم اندازی زیبا در مسیر قصرشیرین به خسروی ایجاد شده و آب مورد نیاز باغ ها از محل سد مخزنی ۲۸میلیون متر مکعبی بیستون پارس که در دل این مجموعه قرار دارد تامین می شود و شبکه های انتقال آب این سد در پایاب آن برای آبیاری باغات احداث شده که شیوه آبیاری درختان نیز به صورت بارانی و قطره ای است.

امروز دوشنبه جمعی از کارشناسان جهاد کشاورزی به همراه چند نفر از خبرنگاران و کشاورزان در قالب تور رسانه ای و کشاورزی با حضور در مجموعه باغ چهار هزار هکتاری با فعالیت ها و تولیداات این مجموعه آشنا شدند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت بیستون پارس در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وسعت چهار هزار هکتاری این مجموعه گفت: در مجموع ۲ هزار ۲۰۰ هکتار این سطح قابل کشت است که تا کنون یک هزار و ۷۰۰ هکتار آن زیر کشت رفته که ۴۵۰ هکتار آن به خرما اختصاص یافته و انواع ارقام خرما از زاهدی، ربی، مجول و برحی در آن کشت شده است.

علی ادیب‌نیا افزود: خرما یک درخت چندین ساله است که پس از چند سال به ثمر می رسد و امسال برای اولین بار نوبرانه خرما در این مجموعه قابل برداشت است که اشتغال خوبی را ایجاد کرده به گونه ای که ۲۰۰ برابر پارسال نیز رشد محصول داشته ایم و تولید ما به ۳۰۰ تن رسیده که به مرور با افزایش سن درختان شاهد ثمر دهی و افزایش محصول در این مجموعه خواهیم بود.

وی ادامه داد: افقی که طراحی کرده ایم ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت خرما است که چهار تا پنج هزار تن تولید داشته و علاوه بر درآمد زایی و تولید اشتغال عظیمی را نیز ایجاد کند که به خصوص جدا از شرکت ما می تواند برای ایجاد خدمات و صنایع جانبی فرآوری محصول خرما، زمینه را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز فراهم نماید.

وی اظهار کرد: در بلندمدت اولویت اصلی این مجتمع تولید خرما و آن هم نه ارقام معمولی، بلکه دو رقم مجول و پیارم خواهد بود و قرار است بزرگترین سیستم سورتینگ و بسته‌بندی خرما را نیز اجرا کنیم.

ادیب‌نیا با اشاره به اینکه افق طرح برای اشتغال ۲۵۰ نفر مستقیم و ۷۵۰ نفر غیر مستقیم است، ادامه داد: اکنون ۱۷۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند که این میزان اشتغال جدای از مکانیزاسیون و افرادی است که در بحث ماشین آلات فعالیت دارند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت بیستون پارس اضافه کرد: با توجه به شرایط کشور و تامین گوشت و لبنیات در اراضی درجه دوم این مجتمع کشت علوفه تا ۴۵۰ هکتار برای تامین خوراک دامپروری‌ها و در اراضی درجه سوم در فصولی که هیچ گونه کشتی انجام نمی شود تولید چوب را تا ۷۰۰ هکتار تا پایان سال با تولید سالیانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن تولید چوب از درختان اکالیپتوس تحقق می یابد.

وی ادامه داد: در تولید انگور نیز اکنون ۱۵۰ هکتار در سه رقم فلم، پرلت و یاقوتی با توجه به اقلیم منطقه کشت شده است و تولید نهال نیز با هدف تامین نهال مورد نیاز منطقه از طریق سازمان جهاد کشاورزی توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: برای ایجاد این مجتمع در مجموع ۹ هزارمیلیارد ریال سرمایه گذاری اولیه صورت گرفته که از جمله طرح های موفق باغداری مدرن در قصرشیرین است.

قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزارنفر جمعیت به واسطه برخورداری از ۱۸۶ کیلومتر نوار مرز با عراق، در اختیار داشتن ۲ مرز رسمی و بین المللی پرویزخان و خسروی و زمین های کشاورزی فراوان، می تواند به کانونی برای صادرات محصولات کشاورزی تبدیل شود.

هم اکنون قصرشیرین ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و محصولات باغی این شهرستان در کشور نمونه است که بخش زیادی از آن نیز قابلیت صادرات دارد.

محصولات تولیدی لیموشیرین، خرما و انگور قصرشیرین به عنوان نوبرانه در کشور سرآمد است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه مرزی، درآمد بسیار خوبی را نیز برای باغداران به همراه دارد.

یک میلیون و ۷۱۷ هزار هکتار از مساحت استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه، منابع طبیعی است که ۵۲۷ هزار هکتار آن را جنگل و یک میلیون و ۱۹۰ هزار هکتار دیگر را یعنی حدود ۱.۵ درصد از وسعت منابع طبیعی کشور مراتع تشکیل می دهند.

استان کرمانشاه با ۲۴ هزار کیلومتر مساحت در غرب کشور واقع شده و به دلیل میزبانی از رشته کوه های زاگرس، مملو از جنگل های بلوط است.

برچسب ها: چهار باغ ، قصرشیرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.