اداره کل میراث فرهنگی گیلان از واگذاری مجموعه تاریخی «بشکفته سنگ ملومه» بخش دیلمان شهرستان سیاهکل به بخش خصوصی خبر داد.

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: مجموعه تاریخی «بشکفته سنگ» واقع در روستای ملومه بخش دیلمان شهرستان سیاهکل، یک مجموعه بی‌نظیر است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این مکان با توجه به صخره‌ای بودن یکی از جاذبه‌های گردشگری است که مورد توجه صخره نوردان قرار گرفته و تعداد زیادی از آنان در زمان‌های خاصی از سال جهت تمرینات آموزشی به این منطقه عزیمت می‌کنند.

رها کردن مجموعه بشکفته سنگ ملومه باعث تخریب محوطه می‌شود، بنابراین اداره کل میراث فرهنگی گیلان در نظر دارد این مجموعه تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کند.

هدف از این واگذاری احیای فرهنگ دامداری گذشته به همان سبک سنتی و قدیمی است که در دستور کار قرار دارد.

برای واگذاری این مکان، ابتدا سرمایه‌گذاران باید طرح اولیه را به اداره کل میراث فرهنگی گیلان ارائه دهند که پس از بررسی و تأیید کارشناسان مربوطه، فرایند واگذاری انجام شود.

در گذشته در فصل‌های بهار و تابستان، دامداران به این مکان عزیمت می‌کردند و فعالیت‌های مختلفی از جمله تهیه پنیر محلی، چیدن پشم گوسفندان، نعل بندی احشام و طبخ نان انجام می‌شد و بر آنیم این فرهنگ اصیل گیلانی و ایرانی را احیا کنیم تا گردشگران هنگام عزیمت به این منطقه با فرهنگی دامداری گذشتگان آشنا شوند.

«بشکفته سنگ» در گیلکی به معنای سنگ شکسته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.