استاندار خوزستان بر لزوم پایان فلرسوزی در استان تاکید کرد و گفت: جمع‌آوری گاز‌های مشعل (فلر‌های نفتی) باید در اولویت کاری شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت متن و شرکت نفت و گاز اروندان باشد.

علی کبر حسینی محراب با اشاره به فعالیت شرکت‌های مستقر در استان، اظهار کرد: باید صددرصد تولید انجام شود اما در کنار آن باید حتما در برنامه بودجه‌ای، به رعایت الزامات محیط زیستی توجه شود و هیچ پروژه‌ای بدون تمهیدات محیط زیست و فضای سبز شکل نگیرد. توسعه و تولید باید با حفظ و توسعه فضای سبز و محیط زیست و رعایت قانون باشد.

وی با بیان اینکه اگر قانون اجرا نشود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، افزود: جمع‌آوری گازهای مشعل (فلرهای نفتی) باید در اولویت کاری شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت متن و شرکت نفت و گاز اروندان باشد. آقای اوجی وزیر نفت سابق وعده داده بود تا پایان سال ۱۴۰۴ این کار تمام شود و این برنامه باید دنبال شود تا مردم خوزستان نفس راحتی بکشند.

حسینی محراب تصریح کرد: اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گزارش می‌دهد که ۵۰ مشعل (فلر) در اهواز می‌سوزد اما گزارش شرکت نفت این است که قرارداد بهسازی ۲۴ مشعل را دارند؛ یعنی با این بهسازی، تنها دود فلرها گرفته می‌شود اما آلایندگی‌ها باقی می‌ماند. از طرف دیگر، حفاری‌های جدید هم (در مناطق نفتی خوزستان) انجام می‌شود که موجب افزایش آلودگی و افزایش تعداد روزهای ناسالم می‌شود و باید برای این مساله فکری شود.

استاندار خوزستان گفت: دستگاه‌های نظارتی و سازمان بازرسی کشور و دادستان مرکز خوزستان باید در خصوص اجرای قانون جمع‌آوری گازهای همراه نفت (فلرسوزی) و درختکاری در ۱۰ تا ۲۵ درصد محدوده هر شرکت، ورود کنند تا این کار اجرایی شود.

وی عنوان کرد: زمانی که مسئولان بالادستی دستور تولید بیشتر می‌دهند، این موضوع باید همراه با جلوگیری از ایجاد آلایندگی بیشتر در خوزستان باشد در غیر این صورت جلوی آن‌ها را می‌گیریم. همان گونه که قانون‌گذار آن‌ها را مکلف به تولید کرده، ما را هم برای سلامتی مردم و داشتن هوای پاک موظف کرده است.

حسینی محراب گفت: در همه دنیا چاه‌ها و مخازن نفت کنار شهرها هستند و مشکلی ندارند تنها ما و عراق و یکی دو کشور دیگر مشکل داریم زیرا به این مساله اهمیت نمی‌دهیم.

وی با تاکید بر لزوم اجرای قانون هوای پاک از سوی همه دستگاه‌ها، تصریح کرد: چند موضوع قدیمی در خصوص جابه‌جایی صنایع آلاینده داریم که هنوز انجام نشده است و باید این مساله به دستگاه قضایی محول شود تا برای واحدی که در شهر مستقر و در حال ایجاد آلایندگی است اما هنوز اقدامی برای جابه‌جایی انجام نداده است، اعمال قانون شود.

استاندار خوزستان با اشاره به دیگر منابع آلوده‌کننده هوای استان گفت: سوزاندن مزارع کشاورزی و نیشکر نیز موجب آلودگی هوا می‌شود و باید از این کار جلوگیری شود یا حتما با هماهنگی محیط زیست و در روزهایی که هوا سالم است، این کار انجام شود. همچنین هنوز شاهد زباله‌سوزی در منطقه برومی اهواز و جاهای دیگر هستیم و باید محیط زیست در این زمینه فشار بیاورد تا از این کار جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: برخی صنایع آلاینده مانند شرکت فولاد، دستگاه فیلتراسیون دارند اما جاهایی که هنوز مشکل وجود دارد باید کنترل شود.

حسینی محراب گفت: یکی از آلاینده‌های اهواز بنزین است که باید در این خصوص  فشار وارد شود و بنزین بر اساس استانداردها توزیع شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار