باتوجه‌به نقش پر رنگ جوانان در توسعه کشور، نداشتن برنامه و بی‌اعتنایی متولیان حوزه ساماندهی می‌تواند ضربه بزرگی به آینده این سرمایه ارزشمند بزند.

جوانان نیرومحرکه تولید و پویاترین قشر یک جامعه محسوب می‌شوند، ازاین‌رو هدف‌گذاری دولت‌ها در کشور‌های توسعه‌یافته بر توانمندسازی و ایجاد مشوق‌های رفاهی آنان متمرکز است.

جوانی جمعیت یکی از موضوعاتی است که طی سال‌های اخیر باتوجه‌به نزدیک‌شدن ایران به مرز سالمندی در دستور کار نهاد‌های دولتی قرار گرفته است، ایجاد انگیزه و تسهیل در فرایند ازدواج و همچنین ساماندهی امور جوانان از جمله اشتغال می‌تواند در تحقق این مهم نقش بسزایی ایفا کند.

بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی لرستان در بین استان‌های کشور در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج رتبه بیست و سوم را دارد، که باتوجه‌به آمار بالای بیکاری و تورم در این استان می‌تواند به‌نوعی فاجعه قلمداد شود.

از ۱۹ هزار لرستانی در صف ازدواج تنها کمتر از ۵ هزار نفر آنها توانسته‌اند وام ازدواج را دریافت و به زندگی خود سر و سامان دهند، مابقی، اما همچنان در صف انتظار به امید یک‌همت از سوی مدیران بانکی برای پرداخت تسهیلات هستند.

تسهیلاتی که به گفته عموم مردم اگر منابعش موجود نیست پس چرا میلیون‌ها وام به کارمندان بانک‌ها آن هم بدون کمترین شرایط تضمین و وثایق پرداخت می‌شود، مگر نه اینکه این عمل مصداق تعارض منافع است.

صبح امروز جلسه ستاد ساماندهی جوانان در حالی با غیبت مدیران دستگاه‌های متولی در استانداری لرستان برگزار شد که انتقاد ابوطالب شفقت را از این همه بی‌توجهی به استانی که جمعیت جوان زیادی دارد، به دنبال داشت.

شفقت با بیان اینکه لرستان استانی جوان است و همه باید در راستای حل دغدغه‌های آنها کوشا باشیم، گفت: متأسف هستم که مدیران در جلسه‌ای که مربوط به جوانان بوده حضور ندارند.

وی بیان داشت: ورزش و جوانان یکی از حوزه‌های آسیب‌شناسی مسائل جوانان است و دیگر دستگاه‌های اجرایی در این زمینه باید ورود کنند.

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه برنامه‌ای مهم‌تر از رسیدگی به امور جوانان نداریم، گفت: انتظار می‌رود مدیران نسبت به نشست‌های این‌چنینی توجه کنند.

شفقت خاطرنشان کرد: اگر مدیران جایی کار دارند که قبل از برنامه‌ریزی برای جلسه عنوان کنند، اگر با ساعت جلسه مشکل دارند آن را هم می‌توانند از قبل بیان کنند، اما حضورنیافتن در جلسه آن هم بااطلاع از قبل تأسف‌بار است.

وحید والی‌زاده مرادی؛ مدیرکل ورزش و جوانان لرستان نیز از عملکرد برخی دستگاه‌ها در خصوص اجرایی نکردن مصوبات ستاد ساماندهی جوانان گلایه و ابراز ناراحتی کرد.

به گفته ولی‌زاده مرادی در جلسه قبل ستاد ساماندهی مقرر شده بود که خانه‌های جوان در اختیار فرمانداری‌ها بود یا اسناد مالکیت آن هنوز به اداره کل ورزش و جوانان واگذار نشده تعیین تکلیف شود که متأسفانه باگذشت چندین ماه، اما این مهم هنوز محقق نشده است

وی خاطرنشان کرد: سند مالکیت ۵ خانه جوان در شهرستان‌های بروجرد، الیگودرز، دورود، ازنا و دلفان به ورزش و جوانان واگذار نشده است.

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان بیان داشت: اغلب برنامه‌های مربوط به ساماندهی جوانان از جمله ازدواج و اشتغال و... در این مراکز برگزار می‌شود که متأسفانه در نیمی از شهرستان‌های استان این امکان برای جوانان فراهم نیست.

باتوجه‌به نقش پر رنگ جوانان در تحقق برنامه‌های دولت از جمله تولید و همچنین جوانی جمعیت، نداشتن برنامه و بی‌اعتنایی متولیان حوزه ساماندهی امور جوانان می‌تواند ضربه بزرگی به سرمایه ارزشمند نیروی انسانی بزند.

برچسب ها: اشتغال ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.