کارشناس برنامه سرطان استان قزوین گفت: ۲ هزار و ۴۸۱ زن طی شش ماه نخست امسال در غربالگری سرطان پستان، مشکوک به این بیماری شناسایی شدند.

لیلا آشوری کارشناس برنامه سرطان استان قزوین گفت: از ۳۷۱ هزار و ۷۹۷ زن ۳۰ تا ۶۹ ساله در استان قزوین طی ۶ ماه سال جدید فقط ۴۴ هزار و ۲۸۰ زن، یعنی ۱۱.۹ درصد برای انجام غربالگری سرطان پستان به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مراجعه کرده اند که ۵.۶ درصد در معاینات، مشکوک و نیازمند ارجاع بودند.

وی ادامه داد: این درحالی است که خودارزیابی پستان و معاینات دوره‌ای غربالگری بهترین راه تشخیص این نوع سرطان است و آگاهی از اینکه پستان‌ها در حالت عادی، چگونه باید باشند، بخش مهمی از بهداشت سلامت آن است.

آشوری با بیان اینکه بانوان باید از سن ۲۰ سالگی خود را به صورت ماهانه مورد معاینه قرار دهند، اضافه کرد: تمامی بانوان باید روش و اصول صحیح خود آزمایی پستان را از ماما یا پزشک بیاموزند و ماهانه و به طور منظم این معاینه را انجام دهند.

این مسئول ادامه داد: ضروری است که زنان در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی هر ۲ سال یک مرتبه و از سن ۴۰ تا ۶۹ سالگی به صورت سالانه به ماما یا پزشک مراجعه کرده و از شرایط جسمی بدن خود آگاه شوند.

وی افزود: تمامی زنان ۴۰ سال و بالاتر باید هر ۲ سال یک مرتبه اقدام به انجام ماموگرافی کنند، اما زنانی که سابقه سرطان تخمدان و یا پستان را داشته و یا اینکه سابقه خانوادگی سرطان پستان، تخمدان، پروستات و لوزالمعده دارند، لازم است پیگیری و غربالگری زودتر انجام شود.

کارشناس برنامه سرطان استان قزوین بیان کرد: پویش جدیدی از ۱۰ مهرماه امسال در قزوین همزمان با سراسر کشور با هدف پیشگیری، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان آغاز شده و تا ۱۰ آبان ماه آینده نیز ادامه دارد.

سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است و بیشترین ابتلا به آن نیز در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.