مدیرعامل نیروگاه برق شهید رجایی قزوین گفت: این نیروگاه به عنوان سومین نیروگاه بزرگ برق کشور، تامین کننده ۳.۵ درصد برق و سه میلیون شهروند ایرانی است.

ابوالفضل موتاب‌ها مدیرعامل نیروگاه برق شهید رجایی قزوین گفت: تابستان سال جاری در حالی پایان یافت که همه ما شاهد گرمای زودرس و تداوم روز‌های گرم سال بودیم، در روز‌هایی که همانند سال‌های قبل متوسط دمای کشور حدود ۲ درجه افزایش یافت و این عدد در استان قزوین حدود ۱.۶ درجه سانتیگراد بود.

وی ادامه داد: نیروگاه شهید رجایی قزوین با ظرفیت ۲ هزار مگاواتی خود و با انجام ۱۷ برنامه تعمیراتی به صورت سالاانه در ۱۳ واحد صورت می‌گیرد و تمام سعی خود را برای عبور بدون دردسر و مشکل از پیک مصرف برق در تابستان سال جاری به کار بست و ۱۵ روز زودتر از برنامه تدوین شده، یعنی در ۱۴ اردیبهشت ماه سال جاری با آمادگی کامل وارد شبکه سراسری شد.

به گفته موتابها، طی پنج ماهه نخست سال جاری، ۲.۳۱ درصد افزایش تولید برق داشتیم و طی ۶ ماهه نخست سال جاری نیز ۱.۲۵ درصد تولید برق نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

این مسئول ادامه داد: این درحالی است که هر ساله ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی توسط این نیروگاه تولید و تحویل شبکه سراسری می‌شود و به لحاظ تولید و آمادگی نیز برای آن تمام برنامه‌های نیروگاهی چه در سال گذشته و چه امسال با تلاش تمامی همکاران محقق شد.

وی افزود: اقدامات انجام شده در نیروگاه برق شهید رجایی هم راستا با ۱۴۶ نیروگاه کشور که شامل ۶۲۹ واحد نیروگاهی است، صورت گرفته و با برنامه ریزی و پیگیری خوبی که در شرکت تولید برق حرارتی انجام شده، تمامی نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه شهیدرجایی برنامه تعمیراتی خود را در زمان تعیین شده و با آمادگی کامل به اتمام رساندند و حتی در سال جدید آمادگی ما نسبت به سال قبل بیشتر بوده تا جایی که بیش از ۹۸ درصد آمادگی تولید برق را داشتیم که این موضوع مرهون تلاش شبانه روزی همکاران ما در نیروگاه است.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین خاطرنشان کرد: در حالی که ۸۲ درصد از ظرفیت منصوبه تولید انرژی الکتریکی مربوط به نیروگاه‌های حرارتی کشور است، اما ۹۴ درصد تولید برق پایدار و مستمر توسط این نیروگاه‌ها محقق می‌شود و این اهمیت نیروگاه‌های حرارتی را نشان می‌دهد.

موتاب‌ها تصریح کرد: ۱۰۹ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در کل نیروگاه‌های کشور وجود دارد که برنامه‌های تعمیراتی در نیروگاه شهید رجایی شامل ۲۲ هزار فعالیت است که بایستی در بازه زمانی ۵۵۵ روزه، یعنی از مهرماه تا اردیبهشت ماه سال جدید انجام شود که تمامی این برنامه‌ها با تخصص و بضاعت بالای این نیروگاه و توسط متخصصان صورت می‌گیرد.

این مسئول با بیان اینکه سیاست‌های وزارت نیرو و شرکت برق حرارتی بر این محور استوار است که تولید انرژی توسط نیروگاه‌ها با حداکثر آمادگی رقم بخورد و این پایداری محقق شود، گفت: در بحث توسعه نیز باید حدود ۱۶ مگاوات برق تولیدی نیروگاه‌های حرارتی افزایش یابد تا ناترازی بین تولید و مصرف به حداقل ممکن برسد.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تا این لحظه حدود ۳۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در کشور به عمل آمده و تا پایان سال نیز ۲ هزار مگاوات به این عدد افزایش پیدا می‌کند.

به گفته موتابها، علی رغم تمامی تحریم‌هایی که در کشور وجود داشته، اما نیروگاه‌های حرارتی با تکیه بر توان و تخصص جوانان این مرزو بوم توانسته اند حداکثر آمادگی را برای تامین برق پایدار و مستمر داشته باشند و با تلاش‌هایی که طی این سال‌ها صورت گرفته بیش از ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات نیروگاهی در حوزه‌های مختلف مکانیک، الکتریک و ابزار دقیق مربوط به ساخت داخلی و بهره گیری از ظرفیت دانش بنیان‌ها بوده است که بیش از ۵۰ درصد تجهیزات و قطعات توسط شرکت‌های دانش بنیان طراحی، تولید و نصب شده است.

تامین برق سه میلیون ایرانی از نیروگاه شهید رجایی قزوین

وی در خصوص ساخت قطعات و تجهیزات نیروگاه شهید رجایی در قزوین، این استان صنعتی از ظرفیت‌های بسیار بالا و قابل قبولی بهره‌مند است، یادآور شد: عمده قطعات مورد نیازم نیروگاه طی ۲۰ سال گذشته در داخل تامین شده و تفاهم نامه‌ای نیز با شرکت‌ها دانش بنیان، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و همچنین دانشگاه صنعتی شریف منعقد کرده ایم که برخی از تجهیزات و قطعات مورد نیاز نیروگاه را با حمایت و تلاش آنها تهیه کنیم و در همین خصوص نیروگاه شهید رجایی به لحاظ ساخت و تامین قطعات از داخل به عنوان نیروگاه برتر شناخته شده است.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین خاطرنشان کرد: امیدواریم این نیروگاه هم راستا با برنامه‌های وزارت نیرو بتواند به تمامی اهداف خود برسد و در پیک مصرف برق در تابستان سال آینده با موفقیت عبور کند.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار