معاون فرهنگی موزه سینما فعالیت‌های چندگانه در خصوص سه محصول مهم و مؤثر سینمای ایران را تشریح کرد.

سیدمحمدحسین موسوی تبار معاون فرهنگی موزه سینما نسبت به فعالیت های چندگانه این معاونت عنوان کرد: در مدت شش ماهه  فعالیت تیم ما در موزه سینما توانستیم، نخستین کتاب تاریخ شفاهی موزه سینما و اولین پلتفرم تخصصی سینمای ایران را با عنوان سینماتوگراف به علاقه‌‎مندان، سینماگران و هنرجویان این حرفه پیشکش کنیم.

وی ادامه داد: نخستین کتاب تاریخ شفاهی موزه سینما را با مفاخر هنر ایران آغاز و به انجام رساندیم، بزرگانی چون: عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و داوود رشیدی عزیزانی هستند که به تاریخ شفاهی آنان پرداختیم، و این مهم در کوتاه مدت به منصه ظهور رسید.

معاون فرهنگی موزه سینما گفت: موزه سینما سال‌هاست مأمن هنرمندانی‌ست که روایتی دست اول از زندگی هنری خود و سینمای ایران را بازگو کرده‌اند و این گنجینه مهم که بالغ بر هزار ساعت ضبط تصویری را شامل می‌شود در انتظار ظهور و بروز بود.

نخستین کتاب تاریخ شفاهی موزه سینما

وی افزود: پژواکِ سینما که نخستین کتاب تاریخ شفاهی موزه سینماست مسیری تازه را برای علاقه‎‌مندان به سینمای ایران هموار خواهد کرد. ما درصددیم که این مهم پایدار و برقرار باشد تا بتوانیم روایت درستی از سینمای ایران را از دل گنجینه‌ای که در دست داریم بیرون بکشیم و بر صفحات تاریخ ماندگار کنیم تا آیندگان با تورق در آن بخوانند و بدانند که سینمای ایران چه بود و چه شد.

موسوی تبار ادامه داد: این کتاب به کوشش بنده و همیاری عزیزانم; جناب آقایان: سیدحسین موسوی نیا و هادی عبدالوهاب با عنوان ویراستار، علی عسگریان پیاده‌سازی متن و سیدحبیب نظاری با عنوان صفحه‌آرا تهیه و تنظیم و زیر نظر جناب مجید اسماعیلی و حسین سلطانی به انجام رسید.

وی در ادامه عنوان کرد: و اما پلتفرم سینماتوگراف که اولین پلتفرم تخصصی سینمای ایران است با رویکردی نو و با تکیه بر زحماتی که عزیزان ما سال‌ها در موزه سینما متحمل شده‌اند متولد و در مسیر رشد قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی موزه سینما گفت: یکی از اهداف ما برای ایجاد پلتفرم سینماتوگراف این است که علاقه‌مندان و هنرجویان سینما در مناطق دوردست و محروم که دسترسی به اساتید و سینماگران برای‌شان فراهم نیست بتوانند مانند دیگرانی که در تهران هستند در مسیر علاقه خود گام بردارند و به سرانجام روشنی برسند. 

به گفته وی سینماتوگراف را بخش‌های مهمی شامل می‌شود که تنها مختص موزه سینماست و حالا به همه اهالی سینما و سینمادوستان، تعلق دارد.ما در سینماتوگراف "تاریخ شفاهی" هنرمندان سینما را که پیشتر سخن آن رفت، خواهیم داشت. و در تلاشیم که به آن‌ها جانی تازه ببخشیم و کیفیت بصری آن‌ها را نیز افزایش دهیم.

وی ادامه داد: روایت سینمای ایران و گذشته سینماگران آن چراغ راهی‌ست برای کسانی که قدم در این راه دشوار خواهند گذاشت. بخش دیگری که در سینماتوگراف تدارک دیدیم "نشست های تخصصی" سینماست که بر مسائلی چون محتوا، خط و مشی و سیر سینمای ایران تکیه دارد.

موسوی تبار افزود: کارگاه‌‎های آموزشی" ما نیز بخش مهمی را شامل می‌شود که با حضور بزرگان سینما، بر آموزش اصولی و تخصصی سینما تأکید دارد و در نظر داریم این کارگاه‌ها را در آینده با طرح درس و موضوع و تقسیم بندی اصولی در معرض دید مخاطبانمان قرار دهیم تا بتوانند آموزشی جامع از سینما را دریافت کنند.

وی افزود: دیگر بخش سینماتوگراف، "نمای ماندگار" است که در آن، بزرگداشت و نکوداشت هنرمندان حال حاضر و فقید سینمای ایران را خواهیم داشت. سعی ما بر این است مراسمی در خور این بزرگان در موزه سینما تدارک ببینیم و با تدوین و تنظیم تصویری آن‌ها مخاطبان سینما را در این میهمانی دلنشین شرکت دهیم و خاطراتی چند از آن عزیزان بشنویم.

ابداع جدید از موزه سینما

موسوی تبار  گفت: "خانه نقد" اما ابداعی جدید از موزه سینماست که در نظر داریم پایگاه اصلی نقد سینما را در این فضا  شکل دهیم و با نگاهی سازنده به فیلم‌های پیش‌رو و معاصر سینمای ایران بپردازیم. پیشتر نیز نشست های نقد و بررسی آثار عزیزانی چون کیانوش عیاری و احمدرضا معتمدی را در موزه سینما برگزار کردیم و در سینماتوگراف برای عموم علاقه‌مندان قرار دادیم. 

وی دادمه داد: "تاریخ سینما" بخش مؤثری خواهد بود زیرا ما به عنوان موزه سینمای ایران باید تاریخ این هنر ماندگار را تهیه و تنظیم و به عنوان مرجع تاریخ سینما به سینماگران و سینمادوستان تقدیم کنیم در همین بخش در نظر داریم تاریخ تمامی جوایز، تجهیزات و اشیاء درون موزه را برای نمایش در پلتفرم سینماتوگراف تدارک ببینیم.

معاون فرهنگی موزه سینما گفت: بخش جذاب دیگری که در سینماتوگراف در حال تهیه و تدوین است،"شب‌های مستند" از سری برنامه‌های هفتگی موزه سینماست. ما در شب‌های مستند به نقد و بررسی آثار مهم و تأثیرگذار سینمای مستند می‌پردازیم و بر اهمیت این بخش تأکید ویژه داریم.

وی ادامه داد: "پادکست" بخش آخر ما در سینماتوگراف است که به تازگی نخستین قسمت آن را با موضوع عباس کیارستمی اجرا کردیم و درصددیم که این بخش را ماهانه با محوریت هنرمندان شاخص سینمای ایران به اجرا درآوریم.

به گفته وی عزیزانی که برای تولد سینماتوگراف بنده را یاری کردند; آقایان: احسان متولی مسئول محتوایی سایت، داریوش فیضی پور مسئول IT، امیرمهدی شاهرخی توسعه دهنده پلتفرم و خانم ماهرخ فیضی پور ادمین پلتفرم، بودند.

موسوی تبار اضافه کرد: تقویم سینمایی سیمرغ دیگر اثر معاونت فرهنگی موزه سینماست که اولین تقویم جامع و تخصصی سینمای ایران است که اطلاعات بیش از سه هزار هنرمند را در خود جای داده است و از آغاز تا فرجام زندگی هنری آن‌ها را شامل می‌شود.

وی افزود: ما با جمع‌آوری اطلاعات تمامی عوامل تولید فیلم و آثار آن‌ها تلاش کردیم همه عوامل یکسان و به‌جا دیده شوند.

موسوی تبار ادامه داد: شما با نصب اپلیکیشن تقویم سینمایی سیمرغ می توانید به آثار، جوایز و گالری تصاویر هنرمندان سینما دسترسی داشته باشید و از روزشمار سینمای ایران مطلع شوید.این مهم با کوشش جناب آقای حسین سلطانی تحقق پیدا کرد و همکاران بنده در معاونت فرهنگی آقایان: مرتضی اسنفدیاری و علی عسگریان زحمات بسیاری برای ثبت این اطلاعات متحمل شدند. ما با عرضه این سه محصول سینمایی در مدت زمان کوتاه تلاش آن را داشتیم که قدمی راه‌گشا برای سینما و سینمادوستان برداریم.

وی در پایان گفت: شایسته است از عزیزان و همکارانم در موزه سینما در بخش‌هایی چون: پشتیبانی، حراست، سینما و گیشه، تالارها، بخش اداری و مالی روابط عمومی و معاونت فرهنگی که بار زحمات این اتفاقات مهم را بر دوش کشیدند کمال  تشکر را داشته باشم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار