مسئول میراث فرهنگی کوهبنان با اشاره به اینکه قنات ده ملک بیش از هزار سال قدمت دارد، گفت: این قنات، نیازمند توجه جدی و اقدامات فوری است.

جلسه ای پیرامون بررسی مشکلات قنات ده ملک و آسیاب هشتم با حضور تعدادی از دوست داران میراث فرهنگی به همت سازمان مردم نهاد چماه کوهبنان در محل اداره میراث فرهنگی تشکیل شد. 

در این جلسه حاضرین در مورد رونق گردشگری، رفع مشکلات موجود، بهسازی و بازسازی اماکن تاریخی خصوصا رفع مشکل قنات ده ملک و جلوگیری از خشک شدن درختان این فضا مطالبی را بیان کردند.
 
در ادامه مهدی احمدی، مسئول میراث فرهنگی کوهبنان با اشاره به اینکه قنات، نشانه تمدن و فرهنگ و آسیاب، نشان از تکنولوژی دارد که کوهبنان در هر دو مقوله پیشتاز بوده است، گفت: در کوهبنان نزدیک به ۲۸ آسیاب داریم؛ بنابراین از نظر جایگاهی دومین شهر آسیابی و قناتی در کشور هستیم.

وی ادامه داد: منطقه آسیاب‌های هشت گانه در سال‌های اخیر به عنوان منطقه ویژه گردشگری مطرح شده است و کار زیبا سازی، بهسازی، تجهیزات و اجرای طرح از آسیاب هشتم شروع و فاز به فاز درحال انجام است تا در نهایت شاهد راه اندازی آسیاب هشتم و در ادامه آسیاب‌های هشت گانه باشیم.

احمدی بیان داشت: کوهبنان با توجه به آب و هوا و شرایط اقلیمی می‌تواند یکی از بهترین نقاط گردشگری در استان کرمان باشد.

وی افزود: قنات ده ملک کوهبنان، بیش از هزار سال قدمت دارد که نیاز به توجه جدی و اقدامات فوری دارد که علاوه بر استفاده مزارع، آسیاب‌ها، عموم مردم و درختان کهنسال ارزشمند چنار هم از آب ده ملک بهره می‌بردند.

مسئول میراث فرهنگی کوهبنان گفت: جلسات متعدد و پیگیری‌های زیادی در خصوص مشکل این قنات انجام شده است و پیشنهادات متعددی مورد بررسی قرار گرفت و از راه‌های مختلف و به صورت موقت در حال آبرسانی به درختان کهنسال هستیم، ولی این کار کافی نیست.

وی بیان داشت: پیشنهاد داریم که قنات ده ملک لایه روبی شود و با توجه به بازدید کارشناسان جهاد کشاورزی مشخص شد، یکی از مادر چاه‌ها آب دارد و امکان احیای قنات تاحدودی ممکن است.

احمدی تاکید کرد: مشکل قنات ده ملک یکی از دغدغه‌های اصلی میراث فرهنگی بوده است و جا دارد از حمایت‌های فرماندار شهرستان، مسئولین ادارات آبفا و جهاد کشاورزی کوهبنان تشکر کنم.

وی  افزود: قنات ده ملک برای همه مردم کوهبنان بسیار ارزشمند و نوستالوژیک است و ریشه در تاریخ، فرهنگ و اصالت این منطقه دارد و رفع مشکل آب این قنات و درختان کهنسال چنار منطقه، علاوه بر نگاه مسئولان نیازمند حمایت‌ها و یاری ویژه مردم کوهبنان است که امیدواریم، چون همیشه دریغ نکنند. 

مسئول میراث فرهنگی کوهبنان تصریح کرد: دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد تا آسیاب‌ها هر چه زودتر احیا، زیبا سازی و راه اندازی شوند.

وی بیان داشت: تاکنون از ۲۵۰ اثر حدود ۲۷ اثر بازسازی شده است و پیگیر ثبت ۱۰ قنات در شهرستان و بازسازی آثار تاریخی بر اساس اولویت هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار