محمّدباقر خرمشاد با اشاره به سابقه رژیم صهیونیستی در ترور رهبران مقاومت، به بررسی عملیات‌های اخیر این رژیم و واکنش‌های احتمالی حزب‌الله پس از شهادت رهبرانش پرداخت.

 محمّدباقر خرمشاد، استاد علوم سیاسی در برنامه "به افق فلسطین" که به صورت زنده از شبکه افق پخش شد، راهبرد‌های رژیم صهیونیستی در مواجهه با جبهه مقاومت و نقش حزب‌الله در این جبهه را تحلیل کرد. 

 این استاد علوم سیاسی  بیان کرد: این رژیم از گذشته تا امروز دشمنان خود را به دو دسته "دشمنان دور" و "دشمنان نزدیک" تقسیم کرده و اولویت خود را به دشمنان نزدیک اختصاص داده است تا بتواند محیط اطراف خود را امن کند یا از چالش‌های امنیتی آن فرار کند.

 او اظهار کرد: مناطقی مانند غزه، کرانه باختری، لبنان و سوریه جزو محیط‌های چالش‌برانگیز برای این رژیم هستند.

خرمشاد ادامه داد: رژیم صهیونیستی دو رویکرد اصلی را برای مقابله با این چالش‌ها اتخاذ کرده است. اولین رویکرد که به توصیه آمریکایی‌ها نیز بوده، ترور رهبران مقاومت است.

 وی به سوابق رژیم صهیونیستی در ترور رهبران فلسطینی و حزب‌الله در مناطق مختلف دنیا اشاره کرد و گفت: در غزه نیز تلاش‌های متعددی برای ترور فرماندهان حماس انجام شد، اما به دلیل وجود تونل‌های محافظ در این منطقه، موفقیتی به دست نیاوردند.

او همچنین به رویکرد دوم این رژیم، یعنی کشتار انبوه مردم اشاره کرد و تصریح کرد: رژیم صهیونیستی هر جا که احتمال می‌داد رهبری از فرماندهان حماس حضور دارد، کل ساختمان را با ده‌ها نفر تخریب می‌کرد. به عنوان مثال؛ چندین تلاش برای ترور محمد سیف که رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد به نتیجه رسیده است.

 خرمشاد در بخش دیگری از سخنان خود به شهادت عماد مغنیه، فرمانده حزب‌الله و سناریو‌های حزب‌الله برای شهادت فرماندهانش پرداخت.

 او گفت: حزب‌الله با سابقه‌ای بیش از سی سال، همواره سناریو‌های بعد از شهادت فرماندهان خود را مرور کرده است و برای شهادت سید حسن نصرالله نیز برنامه‌ای آماده دارد.

 خرمشاد اشاره کرد که برخی تحلیلگران اسرائیلی معتقدند جانشین احتمالی نصرالله، سید هاشم، ممکن است رویکرد تهاجمی‌تری اتخاذ کند.

خرمشاد در پایان به نقش حزب‌الله در کاهش فشار بر غزه اشاره کرد و ادامه داد: عملیات‌های حزب‌الله در جبهه شمالی با لبنان و ایجاد مشغولیت برای ارتش رژیم صهیونیستی، بخش قابل توجهی از فشار‌ها را از غزه برداشت. این عملیات‌ها فداکاری بزرگی بود برای حفاظت از غزه و نجات آن از ویرانی بیشتر.

وی  به احتمال یک حمله زمینی از سوی رژیم صهیونیستی پس از ترور رهبران مقاومت اشاره کرد و افزود: ممکن است نتانیاهو به دنبال انجام حمله‌ای زمینی باشد، اما حزب‌الله با توجه به سابقه خود، مقاومت شدیدی در برابر این اقدام نشان خواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار