مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید گفت: این پایگاه در امر زدودن گل سنگ‌ها با روش‌های نوین جهانی پیش‌گام است و کارشناسان مدام در حال پژوهش و اتخاذ مناسب‌ترین روش پاکسازی گل سنگ‌ها هستند.

علیرضا عسکری چاوردی مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید با بیان اینکه وجود کارخانه‌های صنعتی در حریم آثار تاریخی هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ ظاهر بیرونی محیط مطلوب نیست، اظهار کرد: به همین علت است که تا شعاع ۴۰ کیلومتری اطراف مجموعه تخت جمشید طی ۳۰ سال گذشته هیچ کارخانه آلاینده‌ای تأسیس نشده است.

او با اشاره به این موضوع که به هیچ عنوان نباید آثار تاریخی و باستانی را فدای توسعه کرد، گفت: مساله مهم توسعه پایدار مجموعه جهانی تخت جمشید است و مبنای گزارش ما در خصوص تأثیر آلاینده‌ها بر تخت جمشید علمی است و نتایج قابل مشاهده و تکرار هستند.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در خصوص تأثیر فعالیت شیمیایی پتروشیمی شیراز بر این میراث ماندگار جهانی، اضافه کرد: آنچه در خصوص پتروشیمی مطرح است باید این آلاینده بزرگ از فیلتر استفاده کند و فعالیت‌های خود را محدود کند و طرح توسعه خود را به خارج از حریم تخت جمشید انتقال دهد.

او افزود: گزارش جامع علمی از میزان تأثیر این آلاینده بر دشت مرودشت تهیه شده است و راهکار‌های لازم ارائه شده است که در صورت تبعیت از قوانین میراث فرهنگی و پذیرش راهکار‌ها با محدود سازی و ارائه برنامه انتقال طرح توسعه پتروشیمی طی یک محدوده زمانی مشخص به خارج از حریم می‌توان به همکاری متقابل امیدوار بود، در صورت عدم پذیرش به صورت مستقیم موضوع در حوزه قضائی دنبال خواهد شد.

عسکری چاوردی گفت: سوختن نفت و محصولات نفتی مانند بنزین، گازوئیل و سوخت‌های فسیلی بر محیط تأثیر می‌گذارد و استفاده از فیلتر‌های مناسب برای کارخانه پتروشیمی توسط کارشناسان حوزه‌های صنعت، محیط زیست و میراث فرهنگی مطرح شده است.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در خصوص مطالب منتشر شده در مورد رشد بی رویه گلسنگ‌ها بر روی دیواره‌ها و ستون‌های موجود در این مجموعه، بیان کرد: پایگاه جهانی تخت‌جمشید در امر زدودن گل‌سنگ‌ها با روش‌های نوین پیش‌گام است و کارشناسان مدام در حال پژوهش و اتخاذ مناسب‌ترین روش پاکسازی گل‌سنگ‌ها هستند و تا کنون ده‌ها مقاله جدید و معتبر از این فعالیت‌ها منتشر شده و مدام خواص شیمیایی و فیزیکی مواد استفاده شده مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

او تصریح کرد: مجموعه جهانی تخت‌جمشید تنها سایت تاریخی در ایران است که در زمینه پژوهش‌های مرتبط با گل‌سنگ شامل فعالیت گل‌سنگ‌ها، چگونگی زیست و گونه‌شناسی این موجودات و همینطور راه حل مقابله با گل‌سنگ‌ها اقدامات ارزشمندی انجام داده است.

عسکری چاوردی ادامه داد: پایگاه تخت‌جمشید با چندین روش که توسط متخصصان ایرانی و بین‌المللی پیشنهاد شده است اقدامات زیادی را در زمینه پاکسازی گل‌سنگ‌ها انجام داده‌اند و در خود مجموعه تخت‌جمشید و دانشگاه‌های ایران مطالعات علمی و آکادمیک در زمینه گلسنگ‌ها در حال انجام است.

انعقاد تفاهم نامه وزارت میراث فرهنگی، پایگاه تخت جمشید و مراکز علمی پژوهشی

عسکری چاوردی همچنین از انعقاد تفاهم نامه وزارت میراث فرهنگی، پایگاه تخت جمشید و مراکز علمی پژوهشی در این رابطه خبر داد و گفت: طبق تفاهم نامه‌های مختلف میراث فرهنگی و پایگاه تخت‌جمشید با مراکز علمی این نتیجه حاصل می‌شود که مدیران ارشد وزارت خانه میراث فرهنگی و مدیران تخت‌جمشید به منظور ایجاد گسترش و هم فکری و همکاری‌های آموزشی- پژوهشی در راستای حفظ بنای موجود در این اثر ماندگار با مراکز علمی همکاری‌های لازم را داشته‌اند.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید تصریح کرد: این پایگاه با تکیه بر همکاری مراکز وابسته به وزارت خانه میراث فرهنگی، مراکز تحقیقاتی و آموزشی و مراکز تخصصی خارجی و داخلی فعالیت‌های خود را در خصوص حفاظت از آثار ارزشمند تخت جمشید ادامه خواهد داد و برنامه حفاظت و مرمت تخت جمشید و از سرگیری مجدد همکاری‌های بین‌المللی با مؤسسه ایزمئو ایتالیا و به ویژه بازگشت گروه مرمتگران بدون مرز در دستور کار است.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار