مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از مرمت ۳ خانه تاریخی در سه شهرستان این استان خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی گفت: سه خانه تاریخی در شهرستان‌های فسا، گراش و استهبان بااعتباری بیش از یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان مرمت می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: پرونده‌های مرمتی خانه‌های تاریخی عظیمی در گراش، سلیمان پور در شهر فسا و خانه پاکباز در شهر استهبان گشوده شده است.

ثابت اقلیدی در خصوص مرمت خانه تاریخی عظیمی گفت: اجرای پوشش سقف اتاق‌های بخش فوقانی ضلع جنوبی این بنای تاریخی بااعتباری بالغ‌بر ۵۰۰ میلیون تومان مرمت می‌شود.

او همچنین در خصوص مرمت خانه پاکباز در شهر استهبان نیز گفت: عملیات سبک‌سازی، تعویض تیر‌های چوبی و درنهایت عایق رطوبتی بام بااعتبار ۲۵۰ میلیون تومان در این بنای تاریخی اجرا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در ادامه سخنانش به جزییات پرونده مرمتی خانه تاریخی سلیمان پور در شهر فسا نیز اشاره کرد و افزود: تعمیرات بخش‌های داخلی اعم از گچ کاری بدنه، اجرای کف فرش اتاق‌های ضلع غربی و اجرای تأسیسات الکتریکی، ساخت و نصب درب‌های چوبی بخش ورودی اتاق‌های ضلع غربی این بنا بااعتباری بالغ‌بر ۹۰۰ میلیون تومان اجرا می‌شود.

گفتنی است خانه عظیمی گراش چهار طرف ساخت با حیاط مرکزی، در دوطبقه احداث‌شده و قدمت آن به دوره پهلوی اول بازمی‌گردد. سه ضلع خانه در دوطبقه و ضلع شرقی آن‌یک طبقه است؛ بنابراین گزارش خانه تاریخی پاکباز نیز متعلق به اواخر زندیه – اوایل قاجاریه واقع در شهر استهبان است.

ضلع شمالی این بنا شاه‌نشین اصلی خانه با ایوان ستون‌دار قرار دارد. ستون‌های نگهدارنده این ایوان چهار گوش، چوبی و ساده هستند و تنها در قسمت سرستون تزئینات دارد.

همچنین خانه تاریخی سلیمان پور هم در شهر فسا واقع شده است که خانه به شکل دو طرف ساخت و متعلق به اواخر قاجاریه می‌باشد. از ویژگی‌های این خانه وجود دو بادگیر در ضلع شمالی است که از معدود بادگیر‌های برجای مانده در شهر فسا است.

ساختمان اصلی خانه در ضلع شمالی ساخته شده است و این ضلع شامل یک اتاق مرکزی تو در تو در میانه و دو اتاق در گوشه‌ها است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار