رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وام‌های ودیعه مسکن ۸ برابر شده و در فکر این هستیم آن را ۱۰ برابر کنیم.

به نقل از روابط صندوق رفاه دانشجویان، مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در هفتاد و پنجمین نشست معاونان دانشجویی که در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تبریک آغاز هفته وحدت و میلاد پیامبر ختمی مرتبت صلوات الله علیه و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، گفت: دانشگاه می‌بایست با نشاط، امیدآفرین و فعال باشد و این مهم در سایه مدیریتی خوب انجام خواهد گرفت، دانشگاه‌های ما نیاز به آرامش دارند و باید مراقب باشیم، زیرا بدون ایجاد آرامش، امکان هیچ کار مفیدی وجود نخواهد داشت و در همین راستا، سعی ما بر این است که هیچ دانشجویی در دانشگاه گرسنه سر بر بالین نگذارد.

وی افزود: باید برنامه‌ها طوری پیش برود که کوچک‌ترین خللی در امور دانشگاه و دانشجو پیش نیاید و اگر خواهان آموزش خوب در دانشگاه‌ها هستیم می‌بایست پژوهش خوب داشته باشیم و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

وی ادامه داد: صندوق رفاه دانشجویان در سه حوزه فعالیت اصلی دارد و یکی از آن حوزه‌ها در حوزه وام‌های دانشجویی است و تلاش ما این است هر دانشجویی مورد تایید معاونان دانشجویی باشد را پوشش بدهیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: وام‌های دانشجویی طی چندسال ۱۰ برابر شده است. یعنی از ۵۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون تومان رسیده است به طوری که امسال برای وام تحصیلی مقاطع کاردانی و کارشناسی ۵ میلیون تومان برای کارشناسی ارشد ۷ و نیم میلیون تومان و برای دوره دکتری ۱۰ میلیون تومان لحاظ کرده‌ایم.

وی افزود: براساس قانون خانواده و جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، افراد متأهل دو برابر این وام را دریافت می‌کنند این وام برای دوره کارشناسی ۱۰ میلیون تومان، برای ارشد ۱۵ میلیون تومان و برای دوره دکتری ۲۰ میلیون تومان است. اگر زن و شوهر هر دو دانشجوی دکتری باشند هر کدام ۲۰ میلیون (سرجمع ۴۰ میلیون تومان) دریافت می‌کنند.

گنجی تاکید کرد: یک عده که نمی‌توانند به خاطر ضامن وام دریافت کنند را کمک کنید، طرح جدیدی داریم. از این پس تمام ضمانت‌ها به ضمانت بانکی تبدیل خواهد شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویی عنوان کرد: ۲۵ میلیون تومان وام ودیعه مسکن در تهران ۲۰۰ میلیون‌تومان شده است، ۲۰ میلیون وام ودیعه مسکن در شهر‌های بزرگ به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده و وام در شهر‌های کوچک به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی افزود: با توجه به قانون جوانی جمعیت، وام ضروری برای دانشجویان متأهل به ازای هر فرزند دانشجو در دوره تحصیل پرداخت می‌شود.

گنجی افزود: وام شهریه در یک سال‌هایی در بودجه سالانه دیده می‌شد متأسفانه از سال ۹۶ هیچ مبلغی از قبال وام شهریه اختصاص داده نشده است. تا سال ۹۹ در قانون بودجه بوده ولی از سال ۱۴۰۰ حذف شده است که پیگیر برگرداندن آن هستیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان خاطرنشان کرد: هزار میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها توزیع شده است که معاونان دانشجویی آن را در خوابگاه‌ها هزینه کنند. در بحث تغذیه کار صندوق رفاه دانشجویان سیاست‌گذاری است و در این خصوص، دو بخشنامه درباره خوابگاه‌ها ابلاغ کرده ایم، نرخ خوابگاهی که اعلام‌کردیم برای دانشجویان روزانه و نوبت دوم است و تمام دانشجویان سنواتی روزانه و شبانه باید مثل دانشجویان شبانه حساب شوند. همچنین دانشجویان بین الملل هم مانند دانشجویان شبانه در نظر گرفته می‌شوند و مبلغ وام شبانه‌ها یک و نیم برابر روزانه‌ها است.

دکتر گنجی تاکید کرد: کسانی که از خوابگاه استفاده کرده و هزینه را سر وقت نمی‌دهند. از اول شهریورماه بدهی این دانشجویان براساس نرخ جدید محاسبه خواهد شد و سعی کردیم همه خوابگاه‌ها در مهرماه آماده شوند، گزارش ما از دانشگاه‌ها این است که هیچ دانشگاهی مشکلی از بابت خوابگاه ندارد. امسال بنا این بود که فقط طرح ۴۰،۴۰، ۳۰ را اجرا کنیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در پایان گفت: دانشگاه مسئول معضلات کشور است و همزمان با تربیت دانشجوی آینده آفرین باید به این مهم نیز توجه داشته باشد، در صندوق رفاه دانشجویان به دنبال هوشمند سازی سامانه صندوق هستیم تا جایی که کمترین دخالت انسانی را داشته و تلاش می‌کنیم آن را به مراحل نهایی برسانیم تا حقی از کسی پایمال نشود و انجام این کار کارشناسی شده حتما به نفع خود دانشجو خواهد بود. برای دانشجویان جدید الورود مبلغی به حساب دانشگاه‌ها واریز شده است تا زمان ورودی‌های جدید مشکلی پیش نیاید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار