دانشگاه علوم پزشکی اراک: در دنیا کمتر از ۲۰ درصد زایمان‌ها با سزارین است، اما متاسفانه در استان مرکزی فقط ۴۰ درصد مادران نخست زا سزارین می‌شوند.

رئیس گروه سلامت مادران معاونت بهداشت اراک گفت: سزارین یک جراحی است و عوارض بیهوشی و جراحی را به مادر و جنین تحمیل می‌کند. بنا بر این کاهش تقاضا برای سزارین نیازمند رویکردی جامع است که با بهبود خدمات بهداشتی و درمانی و ارتقای فرهنگ عمومی میسر می‌شود.

اکرم حمزه‌لویان گفت: گرچه سزارین در دهه‌های گذشته نقش مهمی در کاهش مرگ و میر و کنترل عوارض زایمانی در مادران و نوزادان داشته است ولی با بهبود روز افزون کیفیت مراقبت‌های مامایی در سالیان اخیر نیازبه انجام زایمان زودرس برای نجات جان مادر و جنین به روش سزارین کم شده و با بهره گیری از انواع بی دردی دارویی و غیردارویی در حین زایمان طبیعی، نیاز طبی و ترس‌های مادران کنترل شده است.

حمزه لویان افزود: در دنیا کمتر از ۲۰ درصد کل زایمان‌ها به روش جراحی سزارین انجام می‌شود ولی متاسفانه هنوز در استان مرکزی بیش از ۴۰ درصد مادران نخست زا سزارین می‌شوند، این میزان تقاضا برای انجام سزارین نشان می‌دهد که لازم است مداخلات استاندارد سازی بیشتر و خوشایند سازی زایمان طبیعی ایمن درحوزه بهداشت و درمان، هم زمان با مراقبت‌های حین بارداری و زایمان افزایش یابد.

 او گفت: افزون بر زمینه‌های طبی بنا به دلایل فرهنگی و اجتماعی موثر بر سلامت، در ایران میزان تقاضا برای سزارین از زایمان طبیعی پیشی گرفته است، بدون شک باید هدف اصلی کادر سلامت و خانواده‌ها حفظ و تامین سلامتی و ایمنی مادر و نوزاد با بهترین پیامد و کمترین عارضه و مرگ و میر در طی بارداری و زایمان باشد.

به گفته حمزه لویان برای کاهش سزارین، استراتژی آموزش و حمایت همه جانبه از مادران و نوزادان با بهره گرفتن از دوره‌های آمادگی برای زایمان از هفته بیستم بارداری توصیه می‌شود.

با شرکت در این جلسات مادران با مزایای زایمان طبیعی آشنا می‌شوند و با کمک ماما‌ها انواع روش‌های تن آرامی که به توانمند سازی مادر برای مشارکت فعال در حین زایمان طبیعی می‌انجامد را یاد می‌گیرند تا با انتخاب آگاهانه و مسئولانه بهترین تصمیم برای تولد ایمن کودکشان را بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.